Műsor a nagycirkuszban

Enyhén szólva is zaklatottan készül(t) a komplett mezőny az idei, sorrendben hatvanadik Forma-1-es szezonra, amelynek nyitófutamát, az Ausztrál Nagydíjat vasárnap rendezik Melbourne-ben. Soha ennyi bizonytalanság nem lengte körül a száguldó cirkuszt, szinte felsorolni sem lehet az előkészületeket hátráltató tényezőket. A gazdasági világválság az autósport elitjét sem kímélte: a patinás Honda ki is vonult, emiatt sokáig kérdéses volt, hogy az idén is tíz csapat indul-e. Amikor úgy tetszett, kilenc istállóra olvad a mezőny, Ross Brawn, a Ferrari egykori technikai igazgatója bejelentette, nem hagyja veszni a Hondánál végzett munkáját, ezért az általa fejlesztett autókkal - és versenyzőkkel - vadonatúj csapatot alapít(ott) Brawn GP néven.

Más: a Nemzetközi Automobil Szövetség - érthetetlen módon - szinte az utolsó pillanatra hagyta "forradalmi" döntését a pontverseny megreformálásáról. A múlt kedden, nem egészen két héttel a rajt előtt határozott arról, hogy a világbajnoki címet ne az az autós nyerhesse, aki a legtöbb pontot szorgoskodta össze, hanem az, aki a legtöbb futamon győzött. Az egymással minden téren rivalizáló istállók ritkán tapasztalható egységbe forrtak, és kivétel nélkül tiltakoztak az újítás ellen, mire az FIA átmenetileg a szőnyeg alá söpörte a problémát, azzal, hogy bejelentette: csak a következő szezontól vezeti be a változtatást. (Már ha bevezeti egyáltalán...)

Lewis HAMILTON, a McLaren-Mercedes brit pilótája az Ausztrál Nagydíj szabadedzésén Melbourne-ben
Lewis HAMILTON, a McLaren-Mercedes brit pilótája az Ausztrál Nagydíj szabadedzésén Melbourne-ben

Ismét más: a nem egyértelmű szabályok miatt a Toyota, a Williams és a Brawn GP a többi csapattól eltérően értelmezte a leszorítóerő-képzésre vonatkozó műszaki előírásokat, kivívva ezzel a riválisok rosszallását. Az FIA nem látott kivetnivalót az újításban, a Ferrari, a Renault és a Red Bull viszont annál inkább, ezért hivatalos tiltakozást nyújtott be. Egyes szakértők a bojkott lehetőségét sem zárták ki, ám erre aligha kerül sor; a reklamálók mindenesetre a versenybírók döntésére várnak.

És akkor még nem beszéltünk az aerodinamikai változásokról, a karosszériaelemek kötelező módosításáról, a "slick" gumik ismételt alkalmazásáról, a mozgásenergia-átalakító rendszer, a KERS megjelenéséről.

Azért szerencsére versenyeznek is: az idei vb-sorozat tizenhét helyszínen zajlik. A debütáns az Egyesült Arab Emírség-beli Abu-Dzabi, és mindjárt a zárófutam házigazdájaként. A szervezők most még nem tudhatják, hálás szerepet kaptak-e azzal, hogy ők "eresztik le a redőnyt": nem kizárt, addigra minden fontos kérdés tisztázódik. Ám alakulhat úgy is - mint például tavaly, Brazíliában -, hogy a világbajnoki címről dönt a verseny.

A húszfős mezőnyben is csak egy újonc található: az eddigi tesztpilóta, Sebastien Buemi ül a Red Bullhoz távozó Sebastien Vettel Toro Rossójába. Akitől érzékeny búcsút vett az F-1 világa, az nem más, mint David Coulthard: 14 idény, 246 futam és 13 győzelem után a 38 éves skót visszavonult. Ebből az is kiderült, hogy nyolc istálló nem változtatott, ami nem jelenti egyúttal azt is, hogy minden csapatfőnök elégedett a duójával. Flavio Briatore (Renault) például bírálta Nelsinho Piquet-t, ahogy a Toro Rossónál sem ájultak el a négyszeres Champs Car-bajnok Sebastien Bourdais tavalyi teljesítményétől. És aligha gratuláltak a McLarennél Heikki Kovalainennek a hetedik helyhez, amikor csapattársa, Lewis Hamilton - kvázi ugyanazzal az autóval - világbajnok lett.

A tesztek során a konkurencia a Brawn-istálló kocsijait bámulta döbbenten: Barrichello és Button rendre a leggyorsabbnak bizonyult. A Ferrari hozta az ilyentájt szokásos formáját, az autó állítólag gyors, de nem eléggé megbízható. A McLarennél ellenben egyfolytában folyt a könny: az új autó a szakemberek és a versenyzők egyöntetű véleménye szerint egyelőre nem versenyképes. Olyannyira nem, hogy Barcelonában Kovalainen autózta a leggyengébb időt, még Adrian Sutil is megelőzte a Force Indiával, amelyben ugyancsak Mercedes motor duruzsol. Lehet, hogy cserélniük kellene?

Időpontok, helyszínek. Március 29.: Ausztrál Nagydíj, Melbourne; április 5.: Malajziai Nagydíj, Szepang; április 19.: Kínai Nagydíj, Sanghaj; április 26.: Bahreini Nagydíj, Szahír; május 10.: Spanyol Nagydíj, Barcelona; május 24.: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo; június 7.: Török Nagydíj, Isztambul; június 21.: Brit Nagydíj, Silverstone; július 12.: Német Nagydíj, Nürburgring; július 26: Magyar Nagydíj, Mogyoród; augusztus 23.: Európa Nagydíj, Valencia; augusztus 30.: Belga Nagydíj, Spa; szeptember 13.: Olasz Nagydíj, Monza; szeptember 27.: Szingapúri Nagydíj; október 4.: Japán Nagydíj, Szuzuka; október 18.: Brazil Nagydíj, Sao Paulo; november 1.: Abu-Dzabi Nagydíj.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.