Bayern-vízió

Egy kis provokációért sosem megy a szomszédba, ám most általános megrökönyödést kiváltó javaslattal rukkolt elő Uli Höness. A Bayern München menedzsere a jövőben "szolidaritási adót" szedne a tévékészüléket használó német háztartásoktól, méghozzá havonta két eurót. Harminchétmillió háztartással számolva, éves szinten már csinos summa, 888 millió euró jönne össze. A szó szoros értelmében vett futballadót attól függetlenül kellene leróni, hogy a bejelentett tévékészülékkel rendelkező futballrajongó vagy sem.

- Havonta két euró igazán nem sok: fél csomag cigaretta vagy egy pohár sör ára. Ezért cserében ingyen lehetne a bajnoki meccseket nézni - nyilatkozta a Wirtschaftswoche című gazdasági hetilapnak Höness.

A 82 millió lakosú Németországban jelenleg a Premiere kábelszolgáltatóé az élő közvetítési jog; a közszolgálati adók - egy-két bajnoki mérkőzés kivételével - lényegében csak összefoglalót sugároznak. A menedzser szerint a szolidaritási adó révén az első osztályú német klubok le tudnák dolgozni pénzügyi hátrányukat az angol, az olasz vagy a spanyol vetélytársakkal szemben. Angliában az első osztályú klubok a tévéközvetítési jogokból évente 1,2 milliárd eurót kasszíroznak, vagyis bőven jut közönségvonzó sztárjátékosok vásárlására. Ugyanakkor a leggazdagabb német klub, a Bayern a tévés jogokból évente mindössze 50 millió eurót könyvelhet el. Höness szerint a müncheniek 100 millió többlettel akár a Bajnokok Ligáját is megnyerhetnék.

Az ötlet nem váltott ki osztatlan lelkesedést, a két közszolgálati adónak, az ARD-nek és a ZDF-nek nincs szándékában finanszírozni a profi futballt. Mint a Bild Zeitung írja, a 2009 őszétől érvénybe lépő új szerződés értelmében a német profi csapatokat tömörítő liga évente 412 millió euró söpörhet be a közvetítési jogokért, ebből csupán a Premiere 225 millió eurót fizet. A tévénézők "megfejését" szolgáló ötlet arra a felismerésre épül, hogy a gazdasági válság közepette a klubok mind kevésbé számíthatnak szponzorpénzekre. A Deutsche Telekom a következő szezontól nem hosszabbítja meg a ligával kötött és évente tízmillió eurós támogatással járó szerződését. A müncheni Focus magazin úgy tudja: a liga 40 millió euróért felkínálta Európa vezető távközlési vállalatának, hogy a Bundesligát a cég nevére kereszteljék át, de a konszern ebből sem kért.

A krízis a német kluboknál is erősen érezteti hatását. Hiába táplál bajnoki ambíciókat a Hertha, a berlini csapat fő szponzora visszavesz a támogatásból. A Deutsche Bahn az elkövetkező három évben csak 18 millió eurót hajlandó folyósítani az eddigi 22,5 millióval szemben. Hartmut Mehdorn, a német vasút elnök-vezérigazgatója azt mondta: a cég spórolni kényszerül. A Hertha menedzsere, Dieter Höness szintén takarékossági programot hirdetett, így például a játékosjövedelmekre fordított költségvetési tételt 31 millióról 28 millió euróra csökkentik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.