Látja? Nem látja?
A NOB döntése értelmében a 2014-es, szocsi téli olimpia, valamint a 2016-os nyári játékok közvetítési jogait a francia tulajdonban lévő Sportfive nevű cég értékesítheti. A vállalat 250 millió eurót fizetett a csomagért, 20 százalékkal többet, mint amennyit a közszolgálati médiumok szövetsége tudott volna. A győztes ajánlat nyomán minden bizonnyal a kereskedelmi csatornák képernyőire vándorolnak az olimpiai versenyek.
Már amelyik. Tudniillik a Sportfive rendkívüli összeget fizetett a jogokért, ezért nyilvánvalóan magas árakon igyekszik majd továbbadni azokat. A cég akár sportágankénti bontásban is árulhatja a közvetítési jogokat, így akadhatnak olyan olimpiai versenyek, amelyek nem kerülnek képernyőre.
A magyar közszolgálati televízió helyzete ebben a rivalizálásban kilátástalannak látszik. A csatorna képtelen versenybe szállni profitorientált vetélytársaival, mert hiába garantálná a megfelelő nézőszámot, a jelenleg hatályos médiatörvény a reklámozási időt szoros keretek között tartja, így nem is képződhetnek olyan bevételek, mint a kereskedelmi csatornák esetében. Felvetődhet a kérdés: ha a gazdaságilag erős médiumok el is orozzák a nagy nézettséggel kecsegtető sportágakat, akkor a közszolgálati csatorna legalább a magyar sikereket ígérő, de korlátozott nézettséget produkáló sportágakat igyekszik-e megszerezni?
A Népszabadság információi szerint a válasz igen, de valószínűleg hiába. A Sportfive ugyanis aligha hajlandó "elkótyavetyélni" a jogokat. (Ez történik a MotoGP esetében is: a közvetítési jogokkal rendelkező Dorna olyan árat szab, amelyet egyetlen csatorna sem fizet ki, ám a cég nem enged, így Magyarországon nem lesz képernyőn a sportág.) A téli olimpia alacsony honi nézettsége miatt nem számíthat érdeklődésre a csatornák részéről.
Tudomásunk szerint a Sport TV-nél hasonlóan vélekednek, bár "van az a kevés pénz", amennyiért a csatorna harcba szállna a téli olimpiáért. A nyári játékok esetében a tematikus csatorna nem számít a főbb kereskedelmi televíziók rohamára, mert egyetlen kajak-kenu olimpiai finálé sem versenyképes egy-egy kommersz amerikai akciófilmmel. Ugyanakkor a sporttelevízióknak - amenynyiben lehetőségeik engedik - el kell menniük a végsőkig a közvetítési jogok megszerzéséért vívott licitháborúban, már csak "küldetésük" okán is.
Ellenben a közszolgálati médiumok félelme a nagy kereskedelmi csatornák "gyarmatosításától" alaptalannak látszik. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója érdeklődésünkre elmondta: egy országos kereskedelmi csatorna számára érdektelen az olimpia, miután túlságosan nagy befektetéssel arányaiban kevés nézőt vonz.