Birodalmi kávéház
Olyan megállapodást szavazott meg tegnapi közgyűlésén a Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga, amelyet a klubok képviselői közül szinte senki nem látott. Pedig nem kevesebb, mint 3,1 milliárdos kölcsönszerződésről van szó! A voksolás ennek megfelelően korántsem volt egyhangú (20 igen, 5 tartózkodás, 6 nem), ezzel szemben a tanácskozást követő tájékoztatón Sziki Gyula "sikertörténetként" aposztrofálta az egyezség létrejöttét. A nyíregyházi klubtulajdonos Sziki az MHLL alelnökeként beszélt, ám tudni kell, hogy a másik fél, a korábban sosem hallott Advertum Kft. alapítóinak egyike volt. (Papíron ma nincs köze a céghez.)
Az Advertum príma üzletet kötött, hiszen - azon túl, hogy államilag garantált hitelből átvállalja az MHLL tartozását - 2,1 milliárdos további hitelt kap úgynevezett "médiabirodalom" kiépítésére. Ettől a "médiabirodalom" kifejezéstől - mármint az Advertummal kapcsolatban - még a pénteken gondterheltnek tetsző klubelöljárók is rendre mosolyra fakadnak...
De hát a kluboknak nem csupán abban van súlyos felelősségük, hogy - egyetlen A4-es papírlapon rögzített kivonat nyomán - áldásukat adták a szignálásra, hanem abban is, hogy a 2001-ben a labdarúgás fejlesztésére kapott 3,1 milliárdot "eltapsolták". (Minősített eset ebben az FTC-é, az Újpesté és a Diósgyőré, mert e három klub még a ligának sem fizette vissza száz-száz-, illetve ötvenmilliós kölcsöntartozását. Most mindhárom megszabadul ettől, ami a Diósgyőrt tekintve kiváltképp érdekes, hiszen a miskolci klubban érdekeltsége van az Advertumnak.)
Pontosabban szólva, a klubok csupán a 3,1 milliárdos adósság egy összegbeli rendezése alól mentesülnek, mert azt tizenöt év alatt - évente nagyjából 200 milliós részletekben - törleszteniük kell. Az MHLL évi bevétele jelenleg 400 millió (150 millió egy támogató cégtől, 250 millió a Duna, illetve a Sport Televíziótól). A birodalomépítés bajnoka, a nyíregyházi székhelyű Advertum ennél nyilván többel kalkulál, mert úgy tudni, a titokzatos szerződésben vállalta, hogy évi 200 milliót fizet a kluboknak - vagy az MLSZ-nek - az utánpótlásnevelés fejlesztésére. Némely klubvezető szerint ennek megvalósulásához évi egymilliárd forintos bevételre lenne szükség, az általános vélemény azonban az: ekkora összeg realizálására nincs esély. Azoknak a többsége is így gondolja, aki - a klubok által teremtett szükséghelyzetben - megszavazta a megállapodást.
Elvégre jobb aláírni, mint hogy "jöjjön az APEH". Feltéve, hogy jött volna... Mert az állam már annyiszor és oly sokat elengedett a futballnak. Az adóhatósággal leginkább azok hozakodtak elő, akik szorgalmazták a megállapodást.
Az Advertum nyert.
És a szakmailag-erkölcsileg amúgy is romokban lévő, régóta a saját sírját ásó magyar futball?
Aggasztónak találja a médiarendszer kiépítéséről szóló híreket - az Advertum Kft. eddigi tevékenységét figyelembe véve - a Magyar Sportújságírók Szövetsége. A szervezet közleménye szerint "hivatalosan semmi nem szivárgott ki a médiabirodalom kiépítéséről, a sajtóból annyit tudni, hogy az Advertum egyebek között a rádiójogokhoz jut hozzá".