Lassan mozdul a Forma–1 a kritikákra

Aktuálisan Nico Hülkenberg (Force India) a sztár a hétvégi Osztrák Nagydíj helyszínén, szokatlan módon még a pilóták körében is.

A német versenyző ugyanis a két futam közötti szünetben kipróbálta magát Le Mans-ban, s két kollégájával elsőre megnyerte a legendás huszonnégy órás versenyt, amelyről aztán nem győzött áradozni: szinte mindig padlógázon mehettek, volt „test, test elleni” csata, engedték őket a határon hajtani...

Spielberg, Ausztria. Vettel felbukkan...
Spielberg, Ausztria. Vettel felbukkan...
Balogh László / Reuters

Vagyis csupa olyan dolgot tehetett meg, amelyek miatt ma alighanem rövid úton eltanácsolnák a lassan már csak papíron csúcskategóriás Forma–1-től. Mivel a túl sok alkatrészcserét büntetik, a gumik nem elég tartósak, ráadásul abszurd módon még a fogyasztásra is ügyelni kell, a pilóták sokszor csak „kocsikáznak”, ahelyett, hogy valóban hajtanának; mára tulajdonképpen közmegegyezés van arról, hogy mindezek miatt nincs valódi verseny, ezért válnak egyhangúvá a futamok.

Igaz, akad, aki próbálja árnyalni a képet. Leginkább – cseppet sem meglepő módon – a jelenlegi szisztéma nyertese, az Ausztriában is favorit Lewis Hamilton (Mercedes). A brit pilóta – aki kirobbanó formában van, a szombati időmérő edzésen elnyerte a pole-t, nagyon érzi a konkurensekénél erősebb, megbízhatóbb kocsiját, s még csapattársa, Nico Rosberg előtt is tizenhét pontos előnnyel vezeti a tabellát – rendre azt bizonygatja: a látszat ellenére vasárnap sem lesz könnyű dolguk a versenyzőknek.

Érveit azonban maga sem tudja különösebb átéléssel sorolni, hiszen a fizikai határok feszegetése, a vezetéstechnikai bravúrok helyett rendre arról beszél, hány és hány kapcsolót kell állítgatniuk menet közben, hogy optimalizálják a kocsi működését, s milyen összpontosítás kell a gumik, valamint az üzemanyag okos beosztásához. Minderre az Ausztriában versenyképesebbnek tetsző Ferrari két pilótája, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel is úgy reagált, gyorsabb kocsikra van szükség, olyanokra, amelyeknek vezetése nemcsak tehetséget, felkészültséget kíván, hanem – mint régebben – bátorságot is.

...de Hamilton nyerte a szombati időmérőt
...de Hamilton nyerte a szombati időmérőt
Balogh László / Reuters

Nem a levegőbe beszélnek: az osztrák pályán a szabadedzéseken – amelyek közül az elsőn Rosberg, a másodikon Vettel volt a leggyorsabb – másfél-két másodperccel rosszabb időt futottak a favoritok a pályacsúcsnál. S azt tényleg már csak óvatosan jeleznénk: a tizenkét éves rekordot megközelíteni sem sikerül. A mind több panasz, kritika miatt az F–1 menedzsmentje, ha lassan is, mozdulni látszik: már akadnak tervek a „gyorsításra”, ám addig is kevéssel kell beérniük a rajongóknak.

A pénteki szabadedzések legdrámaibb momentuma például az volt: Felipe Massa (Williams) kis híján elgázolta a bokszutcában figyelmetlenül sétáló Ferrari-főnököt, Maurizio Arrivabenét. Csak a tények kedvéért: a sztárpilóta ügyesen lefékezett.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.