Most mutasd meg, mit tudsz
Hamilton volt a legjobb mindkét tegnapi szabadedzésen Juan Medina / Reuters |
Kissé erősnek tetszik a kijelentés, miszerint az e hét végi barcelonai futam sorsdöntő lehet a csapatok közti végleges erősorrendet és a világbajnokság kimenetelét illetően, hiszen még épp hogy csak elkezdődött az évad: csupán négy nagydíjat abszolvált a mezőny. A szériát jól ismerő szakértők álláspontjára mégsem érdemes legyinteni, az istállók ugyanis az első négy futamot követő háromhetes tavaszi szünetben gőzerővel fejlesztették autóikat, az új alkatrészeket pedig a Spanyol Nagydíjon próbálják ki „élesben”. Az idei kocsik első nagy újítása tehát valóban fordulatokat hozhat.
Ezekre a változásokra pedig – legalábbis ami az izgalmakat illeti – ugyancsak nagy szükség volna. Az első négy versenyen ugyanis világossá vált, hogy a hosszú éveken át szenvedő Mercedes nagyon elkapta a fonalat, s az új, turbómotoros korszakra kifejlesztett autói verhetetlenek. Ráadásul a csapat két klasszis pilótája, Lewis Hamilton, valamint Nico Rosberg csúcsformában van. A csillagos „úthengerről” sokat elárul az eddigi statisztika: a négy eddigi versenyből hármat Hamilton, egyet Rosberg nyert. A német pilóta – három második helyének köszönhetőn – az összetettben „munkatársa” előtt áll az élen.
Érdemes továbbá megemlíteni, hogy a Mercedes és a többiek közötti differencia a pályán annál is nagyobb, mint amekkora különbséget a tabella tükröz. A Mercedesek épp olyan fölényesen hagyják le a mezőnyt, ahogyan az utóbbi években Sebastian Vettel (Red Bull) tette. A négyszeres világbajnok németnek ráadásul nem csak emiatt miatt főhet a feje. A címvédő nehezen alkalmazkodik az új szabályok szerint épült – ráadásul nem is ütőképes – autójához, mindezek tetejébe először szembesül azzal, hogy küzdenie kell még a csapaton belüli elsőségért is.
A fiatal, az idén igazolt Daniel Ricciardo csak azért nincs előtte a tabellán, mert az első futam után megfosztották dobogós helyezésétől kocsija szabálytalan alkatrésze miatt... A Red Bullnál leginkább azzal vigasztalhatják magukat, hogy a két másik nagy riválisnál sem jobb a helyzet. A Ferrari – amely egy éve nyert versenyt legutóbb – hiába igazolta le Fernando Alonso mellé Kimi Räikkönent, az „álompáros” egyelőre tehetetlen, tekintettel arra, hogy a tűzpiros autó eddig egyszerűen lassú volt. Akárcsak a McLaren, amely mintha pályára sem küldte volna kocsijait a két dobogós helyet hozó szezonnyitót követő versenyeken.
Mindezek tükrében a legfontosabb kérdés tehát az: lesz-e olyan csapat, amely legalább faraghat a Mercedesszel szembeni hátrányából? A Ferrarinál és a Red Bullnál – persze már csak hivatalból is – fogadkoznak rendesen, de azért földindulásra aligha lehet számítani. Sokat elárul a ferraris évek után a Williamsnél „kivirágzó” Felipe Massa nyilatkozata: „Ha a Mercedes körönként csak fél másodpercet javul a fejlesztések nyomán, a többiek pedig egyet, úgy sem lehet befogni őket...” S akkor még kérdés, hogy csak fél másodpercet javul-e a Mercedes. A csapat magabiztosságáról mindenesetre sokat elárul az: a Spanyol Nagydíj előtti napokban már arra is tudtak időt áldozni, hogy a szurkolók kedvéért hangosítsák, markánsabbá tegyék a V6-os motor bőgését, javítsák a sokat bírált motorhangot. Úgy tetszik, zajos sikerre készülnek.