Balatonring: gyorsasági építkezés
Amikor Talmácsi Gábor világbajnok motorversenyző huszadszorra is megválaszolta azokat az „újságírói kérdéseket”, hogy milyen benyomásai vannak új, 250-es gépéről (jók), ki a barátja a pilóták közül (Tóth Imivel sokat bulizunk), mit érez most, a Balatonring alapkőletételi ünnepségén (örül), felemelte kezét, s rövid szünetet kért. Hátat fordított a kamerák rengetegének, és a Sávolyt övező erdők, mezők felé tekintett. Némi bizonytalanság látszott az arcán, ahogy a még szinte érintetlen vidékre pillantott, de néhány perc múlva már magabiztosan mondta: „Régi vágyam válik valóra azzal, hogy jövőre itt, Sávolyban, magyar pályán, magyar nézők előtt versenyezhetek.”
A Talmácsi arcán tükröződő kétely nem egészen alaptalan: több hónapos előkészítő munka után csak most – az alapkőletételi ceremóniával egy időben – kezdődött el a Somogy megyei Sávoly határában a pálya építése.
Ez pedig azt jelenti: szorít az idő. Nem egészen tizenegy hónap alatt kell megépíteni a 4232 méter hosszú, 100 ezer néző befogadására alkalmas Balatonringet, és az elengedhetetlen kiszolgáló létesítményeket, hiszen 2009. szeptember huszadikára tűzték ki a gyorsasági motoros világbajnokság 14. futamát, a Magyar Nagydíjat. (A Balatonringet – mint arról korábban többször beszámoltunk – a spanyol Sedesa csoport építi fel 80 millió eurós beruházás során. A pályát a Balatonring Zrt. működteti majd, aminek 30 százalékos részesedéssel a Magyar Turizmus Zrt., 70 százalékban pedig a spanyol Worldwide Circuit Management S.L. a tulajdonosa. A pálya mellett később szálloda, termálfürdő is épül, az összesen 200 millió eurós beruházás nyomán 800-1000 ember juthat munkához.)
Az építkezés szoros határidejére utal Ujhelyi István országgyűlési képviselő, a beruházást segítő „kormányzati mentor” alapkőletételi ünnepségen elejtett megjegyezése is, miszerint enyhe, száraz télért szorít, hogy semmi ne akadályozza a munkát, időben elkészüljön a pálya. Arra a felvetésünkre, hogy mi történik, ha mégis kemény tél köszönt ránk, a politikus azt felelte: a legrosszabb esetben csúszhat egy évet a magyar futam, de ennek esélye szinte nulla.
Noha a „kormányzati mentor” egyelőre óvatos, Vicente Cotino, a beruházó Sedesa csoport elnöke egészen biztos abban, hogy nem lesz késés, időben elkészül a pálya. Hasonlóan optimista Jorge Martinez Aspar, a Worldwide Circuit Management S.L. elnöke, négyszeres világbajnok motorversenyző is. Carmelo Ezpeleta, a MotoGP jogait tulajdonló Dorna Sports SL vezérigazgatójának pedig afelől sincs kétsége: jövő szeptemberben telt ház lesz a Balatonringen, azaz 90-100 ezer néző ül majd a lelátókon.