Forma-1: Kerékbe törve

Alonso nyerte Räikkönen előtt az autóversenyt csak nyomokban tartalmazó Spanyol Nagydíjat.

Kétségkívül rendben lebonyolították a Spanyol Nagydíjat vasárnap, ám a valódi autóverseny elmaradt: az idén már sokat bírált, túlságosan gyorsan kopó gumik miatt ugyanis lényegében megbízhatósági vetélkedővé silányult a barcelonai derbi. Ezt azonban Fernando Alonso (Ferrari) aligha bánta, hiszen hazai pályán simán győzött a finn Kimi Räikkönen (Lotus) és a brazil Felipe Massa (Ferrari) előtt.

Pedig egy nappal a minden képzeletet felülmúlóan eseménytelen derbi előtt még úgy tetszett, akár izgalmakra is számíthatunk. A szombati időmérőn ugyanis lényegében lemosta a pályáról a két Mercedes a favorit Ferrarit, Red Bullt és Lotust. Magabiztosan szerezte meg Nico Rosberg az első, Lewis Hamilton pedig a második rajtkockát.

Jól jellemzi azonban a mai, az abroncsok körül forgó Forma–1-et, hogy a szombati Mercedes-fölény miatt Alonso, Räikkönen és Sebastian Vettel (Red Bull) sem aggódott különösebben. Sőt a két leggyorsabbat lényegében azonnal leírták, mondván: hiába gyors a Mercedes, a futamokon hamar elhasználja a gumikat.

Az pedig vasárnap hamar kiderült, hogy a pilóták nem a levegőbe beszéltek. Hamilton már a rajtot is rosszul kapta el, és visszaesett. Rosberg ugyan próbálta tartani első helyét, ám az rögtön nyilvánvalóvá vált, hogy a gumik kímélése miatt sokáig nem diktálhat olyat tempót, mint a mögötte érkezők. Ennek megfelelően csak az volt kérdés, mikor lép át rajta a jól induló Vettel, és a szokás szerint parádésan rajtoló Alonso.

A spanyolt már csak azért is érdemes kiemelni, mert neki köszönhető, hogy a futamon legalább egy-két említésre méltó esemény akadt. Az ötödik helyről indult, majd meglehetős kíméletlenséggel, látványos manőverekkel küzdötte fel magát a harmadik helyre. A gyorsan időszerűvé váló első kerékcserék során aztán Rosberg a várakozásoknak megfelelően visszaesett, a remek ütemben abroncsot váltó Alonso pedig a bokszban is előzni tudott, így az élre állt.

Az első körök izgalma után aztán a Forma–1-es nagydíj lényegében sétakocsikázássá szelídült. A pilóták többsége ugyanis – mérnökei utasítására – gumikímélő üzemmódban hajtott, helycseréket pedig leginkább a bokszlátogatások nyomán láthattunk. Mindezek miatt olykor már kifejezetten szánalmas jeleneteket kellett elszenvedniük a „csúcskategória” rajongóinak. A szombaton még második leggyorsabb Hamilton például szinte lépésben haladt, hogy óvja kocsija gumijait, de mérnöke még ennél is kisebb tempót kért tőle.

„Épp most előzött meg egy Williams” – utalt arra a 2008-as világbajnok, hogy már a középmezőny utolsó csapatának autója is simán kikerülte. Percekkel később, az újabb rádiós figyelmeztetés után pedig már viccelni sem volt kedve a brit versenyzőnek, s ingerülten jelezte: „Ennél lassabban nem tudok hajtani.”

Ha nem is ilyen mértékben, de az élen hajtókat is visszafogták csapataik. Räikkönen és Vettel figyelmét nem egyszer arra hívták fel, hogy túl gyorsan mennek, ami finoman szólva is nevetséges, tekintve, hogy a két említett fiatalember épp egy autóversenyen múlatta az időt. A rádiós üzenetek idézésére már csak azért is lehetőségünk van, mert a pályán említésre méltó momentum nem volt, egymást érték a kerékcserék, ki-ki próbált abroncsai állapotához mérten jó tempót autózni, mindez azonban megölte a valódi versenyt.

Ennek ellenére azt érdemes rögzíteni: Räikkönen sokat nyert azzal, hogy jól beállított autójának és remek vezetéstechnikájának köszönhetően – nem először az idén – a riválisoknál eggyel kevesebb kerékcserét hajtott végre. Ezzel együtt a finn is elismertre, hogy „a nézők joggal panaszkodnak, hiszen ők versenyt szeretnének látni.” Hozzá hasonlóan vélekedett a gumijai elhasználódása miatt végül csak negyedikként befutó Vettel, aki szerint meglehetősen frusztráló, hogy „hiába gyors a kocsi, ha az abroncsok miatt vissza kell venni a tempóból.”

Noha a szezon ötödik futama nem hozott izgalmakat, legalább a világbajnoki pontversenyt szorosabbá tette a feledhető Spanyol Nagydíj végeredménye. Vettel még az élen áll, de négy pontra megközelítette őt Räikkönen, s felzárkózott a harmadik helyre Alonso. Az persze csekély vigasz, hogy legalább a tabellán van még valódi verseny. Nem véletlen, hogy Niki Lauda a Barcelonában látottak nyomán újra élesen bírálta a mai Forma–1-et. Vitatkozni nem lehet vele, pedig csupán annyit mondott: „Ez vicc.”

Spanyol Nagydíj: 1. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari), 2. Kimi Räikkönen (finn, Lotus), 3. Felipe Massa (brazil, Ferrari), 4. Sebastian Vettel (német, Red Bull), 5. Mark Webber (ausztrál, Red Bull), 6. Nico Rosberg (német, Mercedes), 7. Paul Di Resta (brit, Force India), 8. Jenson Button (brit, McLaren), 9. Sergio Perez (mexikói, McLaren), 10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Toro Rosso).

A vb-pontverseny állása: 1. Vettel 89, 2. Räikkönen 85, 3. Alonso 72. 4. Hamilton 50.

Spanyol öröm a pályán és a lelátókon: Alonso nyert Barcelonában
Ferrari Formula One driver Fernando Alonso of Spain celebrates with his national flag after winning the Spanish F1 Grand Prix at the Circuit de Catalunya in Montmelo, near Barcelona, May 12, 2013. REUTERS/Albert Gea (SPAIN - Tags: SPORT MOTORSPORT F1 TPX IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.