Körhátrányos helyzet

„Az overallunk legalább rendben van.” Így próbálta elviccelni a tavaly négyszeres világbajnokká előlépő német Sebastian Vettel azt, hogy mind kínosabbá válik csapata téli felkészülése.

Bár a kamerák előtt tréfálkozott, aligha van kedve nevetni: mind több jel utal arra, hogy – a Red Bulltól szokatlan fejlesztési hibák sora miatt – a címvédő csapat egy hónappal az évad hivatalos startja, a március 16-án esedékes Ausztrál Nagydíj előtt elvesztette az elmúlt években megszokottá vált műszaki előnyét.

A feltevés már csak azért sem alaptalan, mert a Red Bull pilótái január végén Jerezben, az első téli teszten – a hírek szerint főként motorhűtési gondok miatt – négy nap alatt alig harminc kört tudtak megtenni. Ezután „tűzoltásba” kezdtek a mérnökök, majd a csapat kényszeredett önkritikával próbált kitérni a bírálatözön elől. A Bahreinben szerdán elkezdődött második téli teszt kezdetén – az eddigi próbaköröket összesítve –azt üzente a riválisoknak a Twitteren: „Eddig 35 kört teljesítettünk, már csak 348 van hátra, és beérjük a többieket.” A fogadkozás ellenére újabb kudarcba futottak bele: technikai hibák miatt csak késve tudták pályára küldeni a kocsit, amely aztán néhány kör múltán megadta magát...

A műszaki gondok önmagukban nem keltenének különösebb meglepetést, hiszen 2014-re teljesen új autót kellett építeniük a csapatoknak. Sok egyéb mellett változtak a karosszériára vonatkozó szabályok –emiatt sajátos a kocsik orra –, és az autókba már 1,6 literes turbós motorokat kell beépíteni. Csakhogy míg a Red Bull szokatlan módon kínlódik, addig – hasonlóképpen váratlanul – a nagy riválisok különösebb fennakadások nélkül abszolválták a korszakváltást. A Mercedes, a Ferrari és a McLaren – több kis hiba elle nére –szinte folyamatosan tesztelhette új kocsiját. A Red Bull helyzetéről sokat elárul: míg Vettel a bahreini teszt első napján 14 kört ment, addig hatszor ennyit tett meg a McLaren újonca, Kevin Magnussen. Nico Hülkenberg (Force India) 78, Lewis Hamilton (Mercedes) 74, Fernando Alonso (Ferrari) 64 kört futott. Noha tegnap már kezdett magára találni a Red Bull

– Vettel ötvennél is több kört produkált –, a csapat továbbra is lemaradásban van. Egyfelől azért, mert a jelentős változások miatt az idén különösen hiányoznak az elvesztett tesztkilométerek. Másfelől a pilótáknak is a szokásosnál jobban kell a gyakorlás: miként arra Hülkenberg is felhívta a figyelmet, az új motorok, az átalakított fékrendszer és a változó aerodinamikai jellemzők miatt egészen más vezetési stílusra van szükség, mint korábban.

Bár az világos, hogy a Red Bull hibázott a fejlesztés során, arról azért szó sincs, hogy le kellene írni a világbajnok istállót. Vettel ugyanis – amikor működik a kocsija – csak kilométereket, azaz tapasztalatokat gyűjt, miközben még nem lépett a gázpedálra igazán. Hasonló a helyzet a többi istállónál: a McLaren, a Ferrari, a Mercedes és a Force India pilótái ugyan már próbálgatták a kocsik határait, de a valós erőviszonyokra még csak tippelni sem lehet. Az új konstrukciók miatt az sem segít, ha az idei köridőket a tavalyiakkal vetjük össze. Csak a rend kedvéért rögzítjük: csütörtökön – Alonso és Nico Rosberg (Mercedes) előtt – Magnussen volt a leggyorsabb. Sebessége azonban ugyancsak relatív, „győztes” idejével a tavalyi bahreini kvalifikáción csupán a 19. helyre lett volna jó...

Fontos ügy

Bernie Ecclestone megnyerte Londonban azt a pert, amelyben azzal vádolták meg, hogy a Forma–1-es gazdasági jogok 2006-os értékesítésekor korruptan járt el, és kárt okozott egy német médiavállalatnak. Ecclestone-tól 85 millió fontot követelt a társaság.

 

Dán királyfi? A csütörtöki próbán Magnussen volt a leggyorsabb
Dán királyfi? A csütörtöki próbán Magnussen volt a leggyorsabb
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.