Négyes, kitűnő

Eddig csupán három olyan Forma–1-es pilóta akadt, akinek sikerült legalább négy világbajnoki címet szereznie: a francia Alain Prost négyszer, az argentin Juan Manuel Fangio ötször, a német Michael Schumacher hétszer volt a földkerekség legjobbja.

Vasárnap viszont – hosszú évek után – kibővült az illusztris társaság: a német Sebastian Vettel az Indiai Nagydíjon idei tizedik futamgyőzelmével behozhatatlan előnyre tett szert a pontversenyben, vagyis sorozatban negyedszer lett világbajnok. Bár a Prost, Fangio, Schumacher triót nehéz bármiben is felülmúlni, Vettelnek még ez is sikerült. A még csak huszonhat éves pilóta ugyanis a Forma–1 legfiatalabb négyszeres bajnoka.

Ez persze már nem meglepő: ő volt a legifjabb egyszeres, kétszeres és háromszoros bajnok is. S ha már a kor került szóba: Prost idősebb volt első futamgyőzelmekor, mint Vettel a negyedik vb-cím megszerzése alkalmával...

Ennek tükrében csöppnyit sem szabad csodálkozni a német „srác” eredményességi mutatóin: 2007-ben szerepelt először csúcskategóriás versenyen, azaz Forma–1-es pályafutása eddigi hét évéből négyet a topon töltött. S még egy adalék a statisztikarengetegből: Vettel nemcsak a pályán, hanem a címgyűjtésben is gyors, hiszen alig több mint ezer nap alatt hozta össze négy világbajnoki győzelmét, míg Prostnak ugyanehhez nagyjából ezerötszáz napra volt szüksége.

Bár Vettel a futam után azt nyilatkozta, hogy szinte lehetetlen összehasonlítani egyes diadalait, azért az idei siker emlékezetesebb marad a tavalyinál. A harmadik világbajnoki címét ugyanis nem ünnepelhette a dobogón, miután a 2012-es évad utolsó versenyén, a Brazil Nagydíjon hatodik hellyel „tutizta le” győzelmét. Most viszont a dobogó tetején állva élvezhette a sikert. Megdolgozott érte, hiszen az Újdelhi közelében lévő versenypályán – ahol mindkét eddigi, a 2011-es és 2012-es futamot megnyerte – az egész hétvégén utolérhetetlen volt.

A szombati időmérőn magabiztosan szerezte meg az első rajthelyet Nico Rosberg (Mercedes), Lewis Hamilton (Mercedes), Mark Webber (Red Bull), Felipe Massa (Ferrari), Kimi Räikkönen (Lotus), Nico Hülkenberg (Sauber) és Fernando Alonso (Ferrari) előtt. Gyorsasága már szombaton előrevetítette, hogy vasárnap eldől a világbajnokság, Alonso ugyanis csak abban az esetben maradt volna – elvileg – harcban a vb-címért, ha az első három közé kerül, és Vettel ötödiknél rosszabb lesz. A rajt után kiderült, erre esély sincs. Pláne, hogy Alonso kocsijának a vezetőszárnya megsérült egy kisebb koccanásban, s emiatt még a pontszerzés sem sikerült a spanyolnak.

Ráadásul Vettel az első másodperctől az utolsóig uralta a versenyt. Izgalomra csak az adott okot, hogy csapattársa, Webber autója a futam végéhez közeledve megadta magát, ráadásul egy régi technikai hiba jött elő újra, így idegeskedhettek a Red Bullnál: kibírja-e Vettel kocsija a futamot? Az aggodalom felesleges volt: a favorit gond nélkül célba ért az első helyen – Rosberg és a tizenhetedik helyről (!) rajtoló Romain Grosjean (Lotus) előtt –, így három futammal a szezonzárást megelőzően megnyerte a világbajnokságot. (Egyúttal garantálta az első helyet csapatának a konstruktőrök versenyében.)

A klasszis a leintést követően, az elmaradhatatlan győzelmi üvöltése után szinte eksztázisban, tőle szokatlan módon, szűkszavúan csak annyit mondott a rádiójában: „Yes, yes, yes!” Majd – a Forma–1 hőskorát idéző vagánysággal – „magasról tett” minden előírásra, és a bokszutca helyett a célegyenesbe hajtott. Ott pedig – a közönség legnagyobb megelégedésére – gumiégető örömköröket futott autójával, aztán kiszállt, és leborult a kocsija előtt.

Ez utóbbi gesztus amúgy igencsak tiszteletre méltó: még a győzelem pillanataiban sem feledkezett meg arról, hogy sikerszériájában – vitathatatlan tehetsége, szorgalma, precizitása mellett – a riválisoknál jobb, gyorsabb kocsijának is óriási szerepe van. S hogy Vettel még mindig a „földön jár”, azt jelzi az is, hogy első nyilatkozataiban arról beszélt: „Nem volt olyan régen, amikor kisgyerekként a tévében néztem, Istenként tiszteltem Michaelt (Schumacher – a szerk.). Aztán kamaszként csodáltam Fernando (Alonso) vagy épp Jenson (Button) tehetségét. Azt pedig még négy világbajnoki cím után is nehezen fogom fel, hogy ma már én is e srácok közé tartozom.”

Pontverseny. Egyéni: 1. Vettel 322 (már világbajnok), 2. Alonso 207, 3. Räikkönen 183. Csapat: 1. Red Bull 470 pont (már világbajnok), 2. Mercedes 313, 3. Ferrari 309, 4. Lotus 285.

Tiszteletkör
Tiszteletkör
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.