A nagy massza
Kezdődött minden azzal, hogy Mark Webber (Red Bull) tavasszal bejelentette: az év végén befejezi F–1-es pályafutását. Az ausztrál távozása leginkább azért kavart nagy hullámokat, mert a szó szerint kiváló autós lelépésével megüresedik a mezőny legerősebb csapatának egyik kocsija. A hely betöltésére a Red Bull fiókcsapatánál, a Toro Rossónál vezető, szintén ausztrál Daniel Ricciardo tetszett esélyesnek, egyebek közt azért, mert az RB Teamhez annak idején a Toro Rossótól érkezett egy fiatal srác, bizonyos Sebastian Vettel... Ám a Red Bull váratlanul felvette a kapcsolatot a Lotusnál foglalkoztatott Kimi Räikkönen menedzserével. A finn pilóta szerződése az év végén lejár, ráadásul hónapok óta nehezményezi: jó, hogy megbízható a Lotus, értékesek a dobogós helyek, a vb-címhez azonban olyan autó kellene, amellyel a futamgyőzelem is megy. Ezek után a finn versenyzőt, akiért persze a jelenlegi munkaadója is küzd, hírbe hozták a Ferrarival – a pirosaknál 2007-ben világbajnok lett –, mivel Maranellóban mind bizonytalanabbnak tűnik a régóta gyengén teljesítő Felipe Massa állása. Vadabb pletykák szerint még az is előfordulhat, hogy nem Massa helyére érkezne a finn: állítólag Fernando Alonso (Ferrari) menedzsere is járt a Red Bullnál. Noha kevéssé valószínű, hogy a spanyol versenyző Vettel csapattársa lenne, érdemes feleleveníteni: Alonso egyre élesebben bírálja a Ferrarit, mivel – mint mondja – nem eléggé gyors a kocsi. A kritika miatt a csapatvezetés megfeddte, mire a pilóta azzal a – finoman szólva is szemtelen – fordulattal vágott vissza: talán pontatlanul fogalmazott, mert nem beszél jól spanyolul...
Mindebből legalábbis arra lehet következtetni: fogytán Alonso türelme. Ez a negyedik éve a csapatnál, és újra távolodni látszik a vb-cím. Amúgy Massa és Webber állására, továbbá a Räikkönen esetleges távozása nyomán megüresedő Lotus-ülésre is már legalább hat-hét pilóta rámozdult... S akkor még egyetlen szót sem ejtettünk arról: az anyagi gondokkal küszködő Saubert állítólag orosz tőke mentené meg, ám a pénzzel együtt a befektető fia is a csapathoz menne, azaz Hülkenbergnek és Gutierreznek is akad félnivalója...
Noha úgy fest, mintha már szinte minden érintett a 2014-es évadra készülne, azért még az idei versengés sem lefutott. Olyannyira nem, hogy Vettel előnye csupán 38 pont; ez azért nem mondható tetemesnek, mert kilenc futam van még hátra. Ugyanakkor Vettel helyzetén sokat javít az, hogy a Red Bull számára rendkívül kedvezően alakulnak az üldözők közötti erőviszonyok. A pontverseny második helyén álló Räikkönen és kocsija a legstabilabb, ám nem a leggyorsabb: a finn eddig csak egy versenyt nyert meg. A harmadik helyen álló Alonso tempója – főként az autó adottságai miatt – szélsőségesen ingadozik: elsöprően gyors vagy kínosan lassú. Mindezt – a Red Bull örömére – bonyolítja, hogy az utóbbi öt futamból hármat Mercedes nyert, és Vetteléknek jó, hogy ha nem ők a futamelsők, akkor az összetettben még tekintélyes lemaradásban lévő Lewis Hamilton vagy Nico Rosberg rabolja a pontokat Räikkönen és Alonso elől.
Mindezek tükrében legfeljebb annyit rögzíthetünk: miként a csapatváltások tekintetében, úgy az esélyeket illetően is kevés a biztos pont. Így – jobb híján – Räikkönen újabb nyilatkozatgyöngyszemét idézzük: „Az évad végéig minden kiderül. Az is, hogy ki lesz a világbajnok, meg az is, ki hol folytatja.”
A Belga Nagydíj első szabadedzését Fernando Alonso (Ferrari), második tréningjét Sebastian Vettel (Red Bull) nyerte.