Keserédes történet
Mindennek kevés köze van a testkultúrához és sokkal több a világ legjobban kereső sportolónőjének üzleti ügyeihez. Csakhogy Sarapova tett arról, hogy édesség biznisze a sportközvéleményt is foglalkoztassa. A The Times című tekintélyes brit lap arról adott hírt: a teniszező fontolgatja annak a lehetőségét, hogy a hétfőn kezdődő amerikai nyílt teniszbajnokság idejére Sugarpovára „keresztelteti” magát. S noha azóta kiderült, sérülése miatt egyáltalán nem vesz részt a tornán, az eredeti információ szélsebesen száguldott az interneten, az újságírók már a névváltás jogi hátterét s lehetőségét elemezték. Ám tegnap Max Eisenbud, a versenyző ügynöke azt mondta az ESPN amerikai ügynökségnek: hosszas gondolkodás után úgy döntöttek, nem fordulnak kérésükkel az illetékes hatóságokhoz. E bejelentés óta pedig mindenki azt találgatja: valódi tervről vagy csupán reklámfogásról volt-e szó? Akármelyik verzió az igaz, az akció a maga műfajában már-már zseniálisnak nevezhető...
Ha a második változat „játszik”, akkor Sarapova teamje elképesztő ismertséget szerzett a cukorkának a trükkel. A The New York Timestól a The Guardianig mértékadó lapok tömege számolt be az ötletről. Sok millió dollárba került volna az a marketingkampány, amely annyi megjelenést garantál a cukorkának, amennyit e módszerrel kapott.
Ha viszont nem csupán hirdetési célokat szolgált az idea, a fölvetés akkor is fölöttébb logikusnak tetszik. A sportolók ugyanis megannyi céggel, márkával állnak kapcsolatban. A partnervállalatok milliókat fizetnek azért, hogy használhassák a versenyző arcát, így növelhessék az eladásaikat, profitjukat. Nem csoda, ha valakinek eszébe jut: a versenyző miért mellék- s ne főszereplője legyen a biznisznek? Ha saját termékét hirdeti, a haszon nem mások zsebében köt ki. Az orosz teniszező félmillió dollárt fektetett az édességüzletbe, ami nem számít gigantikus kiadásnak, tekintettel arra, hogy a Forbes magazin számításai szerint csak a múlt évben huszonkilencmilliót kasszírozott. S hogy a cukorka csupán a teszt része, azt jelzi: Sarapova hamarosan ékszerek és pénztárcák értékesítésével jelentkezik. (A párosítás érthető: az előbbiekhez elengedhetetlenek az utóbbiak.) A globális brand építése elkezdődött, s minden jel arra mutat: Sarapova a saját márkáját a maga bukszája szolgálatába kívánja állítani.
Ám mindennek az alapja a sport. Sarapova ugyanis a pályán elért sikereinek köszönheti mesés reklámszerződéseit, amelyek tovább népszerűsítették őt szerte a világon, minekután arca könnyen azonosítható mindenki számára.
Nem is feledkezett meg arról, minek köszönheti vagyonát, üzleti lehetőségeinek szélesedését. Ezért árul teniszlabda alakú cukrot is.