Lila világ

A sportcsapatok szponzorai túl messzire mentek. Legalábbis így gondolja Nick Evershed, a The Guardian című brit lap újságírója. Megállapítása annak tulajdonítható, hogy megpróbált pontosan beszámolni a múlt hét végi rögbimecscsekről.

Ekkor fedezte fel: megannyi céget kell megemlítenie, pedig csupán a mérkőzésről akar beszélni. A vállalatok egyikének nevét a stadion viseli, a másikét a kivetítő... A támogatók eddig szűz területnek számító helyre: a szentélybe, az arénába is behatoltak. Ám még csak nem is e példák jelentik a jéghegy csúcsát, hanem magának a klubnak az átkeresztelése. A klasszikus eset Salzburg futballcsapatáé: a Red Bull magára vette a gárdát, s új emblémát rajzolt neki. Mi több, mint Evershed emlékeztet rá, a klub színeit is megváltoztatta.

A vonatkozó történet szerint a szurkolók hevesen tiltakoztak a reform ellen, mire Dietrich Mateschitz, a társaság nagyhatalmú vezetője így reagált: „Nem lehet lila a csapat, mert akkor nem Red Bull lenne.” Ha karikírozni szeretnénk az ügyet, akkor azt javasolnánk a drukkereknek: forduljanak az ismert csokoládégyárhoz, annak árnyalata megfelel az egylet hagyományainak. Csakhogy a helyzet ennél súlyosabb. A gazdasági válság alaposan visszavetette a szponzorációt, mivel a vállalatok többsége kiadásainak racionalizálásakor csökkentette marketingkiadásait. Mindeközben a krízis kivéreztette a csapatokat is, így mind nagyobb szükségük volt a cégektől érkező extra bevételekre. Ennek nyomán éles verseny bontakozott ki a mecénásjelöltek szimpátiájának megszerzéséért. A társaságok pedig – természetesen – kihasználják, hogy sokat javult tárgyalási pozíciójuk.

Szakembereik új ötletekkel, vagy ahogyan mondják: „kreatív innovációkkal” állnak elő. Már ott, ahol ezt megtehetik. Mert a Barcelona vagy a Real Madrid márkája nem eladó. Az üzleti életben nem létezik lehetetlen, de az biztos: ma nincs olyan cég, amelynek elég pénze van efféle tranzakcióhoz. Ám Salzburg más kávéház. Ráadásul, ha a befektető csőd szélén álló klubnál kopogtat, az „áldozatnak” végképp nincs lehetősége a mérlegelésre. Ezért az elöljárók sok esetben a múlttal is szakítanak, de az eurókat nem hagyják elveszni. Ritka az olyan értékalapú közösségre támaszkodó csapat, mint a német St. Pauli, amelynek alighanem a csillagokat is odaígérhetnék, nem engedne eszméiből. A többségnél a bankók legyőzik a tradíciókat. Evershed abban a reménykedik, megfordul a meccs. A bukmékerek magas oddsot adnának arra, hogy igaza lesz...

A logó a lényeg. Salzburgi pillanatkép
A logó a lényeg. Salzburgi pillanatkép
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.