MotoGP: Életben maradnak?

Bár motorosklasszisok sora igazolt új csapathoz a téli holt idényben, a MotoGP vasárnap Katarban kezdődő évadának legnagyobb kérdése mégsem az, ki nyeri a világbajnoki címet, hanem az: a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna Sport képes-e életet lehelni a sorozatba, vagy az eddigi vegetáció egyértelmű leépülésbe fordul.

Carmelo Ezpeleta, a spanyol vállalkozás vezetője az utóbbi években rendíthetetlen üzletemberként próbált mutatkozni, ám öntelt és ostoba döntéseinek sora oda vezetett, hogy több gyártó is elhagyta a MotoGP-t. (Ebben persze szerepe volt a gazdasági válságnak is.) Mára három társaság, a Honda, a Yamaha és a Ducati maradt a színen. E trió évről évre dollár milliókat hajlandó költeni vb-projektjére. A buta Ezpeleta-regulák egyike miatt, mely szerint egy gyártó legfeljebb négy prototípust állíthat a rajtrácsra, mindössze tizenkét olyan, a kategória történelmi elvárásainak megfelelő gép akad, amely akár a győzelemért is harcolhat. Ám valójában csupán négy topmotor van...

A tizenkettőből ugyanis csak hat gyári támogatottságú, a többit úgymond fiókcsapatoknak adják el, s e „kistestvérek” versenyeztetik őket. A fél tucatból további kettő kiesik, mert a téli tesztek során kiderült: a Ducati gépeinek még mindig olyan nagy a lemaradásuk a japán riválisokéi mögött, hogy normális körülmények között esélyük sincs futamot nyerni. Vagyis marad a Honda és a Yamaha négy gyári versenyzője a vb-ringben. A roppant szűk körű versengésre viszont nehéz építeni, és a szponzorok mozgásából is arra lehet következtetni, hogy nagyon unják már a hosszú ideje tartó belterjes küzdelmet.

Hogy a mecénások kedve menynyire apad, annak illusztrálására elég csak 2011 elejére, annak is egy kevéssé lényegesnek látszó fejleményére visszatekinteni. Akkor attól volt hangos a szaksajtó, hogy összeállt az itáliai álomcsapat: az olasz Ducatira az itáliai csodaember, Valentino Rossi ült fel. Ennek hatására szinte dőltek támogatók a Ducatihoz. Akkoriban azt suttogták szakmai berkekben: öt olyan nagy cég is pénzzel érkezett az olaszokhoz, amelynek bármelyike akár névadó támogató is lehetett volna. Az eredmény: hatalmas lebőgés. Rossinak nemhogy világbajnoki címet nem sikerült nyernie, de a dobogóra is csak kétszer állhatott fel. Nem csoda, hogy 2013-ra visszaigazolt a Yamahához. Csakhogy a szponzorok nagy része mára elpárologott a MotoGP legeladhatóbb figurája mellől is.

A Yamaha nemrég bejelentette: az idén Rossi érkezése ellenére sem lesz főszponzora. Mi ez, ha nem hatalmas pofon? De nézzük meg a másik nagy világbajnoki aspiráns, a Honda motorjait! A spanyol olajipari vállalat, a Repsol márkajelzésén kívül alig találni rajtuk reklámokat. E téren a Ducatinál sem jobb a helyzet: az istálló az Audi pénzéből próbálja összeszedni magát, mivel a télen a német csoport megvette a gyárat. Át is szervezték az egész teamet: Rossi vette a sátorfáját, a MotoGP-projektért felelős Filippo Preziosit lefokozták. Utóbbi ezt nehezen viselte, s néhány hete felmondott. A Ducati Corse igazgatói székébe az Auditól Bernhard Gobmeier érkezett: ő próbálja az olaszok évek óta tartó vergődését megállítani, eddig nem sok eredménnyel.

Pedig arra, hogy színesedjék a mezőny az élen, nagy szüksége lenne a bajnokságnak. A sokat szidott Ezpeleta döntései nyomán ugyanis nagyon szűk pályán zajlik a sorozat. Sok egyéb bírálat mellett az a kritika is jogos, hogy a MotoGP európai vagy még inkább spanyol „játszótérré” vált. (Ezt mind többször hangoztatják már a csapatok bokszaiban is.) Nem kell jobb bizonyíték az idei kiírásnál: a tizennyolc futamból négyet Spanyolországban rendeznek. S ha hozzátesszük, hogy a világbajnoki címre esélyes négy motoron Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo és a Honda új üdvöskéje, Marc Marquez személyében három spanyol ül, akkor érthető, miért csalódottak a sportág más országban élő rajongói.

Hogy a helyzeten javítson, a Dorna Sport főnöke most a legnagyobb piacok egyike, Amerika felé próbál nyitni. Az idén három futamot rendeznek az Egyesült Államokban, bízva abban, hogy ezek után onnan is jelentkeznek támogatók. Ebben éppen Rossi játszhat kulcsszerepet: a nagy Valentino a tengerentúlon is roppant népszerű, szemben a Forma–1 sztárjaival. Mivel ő lehet az adu Ezpeleta kezében, furcsa módon olyan helyzet állhat elő, hogy az üzleti sikerek helyreállítása, valamint a szurkolók további lemorzsolódásának megakadályozása érdekében a spanyol főnök egy olasz versenyző világbajnoki címéért szorít majd a spanyol menők ellenében.

Ha a biznisz valóban biznisz lesz, akkor a Dorna újabb győzelmet könyvelhet el: a MotoGP helyzetének megszilárdulása esetén a Suzuki visszatérhet a vb mezőnyébe. Ez is fölérne egy világbajnoki címmel.

Valentino Rossi új Yamahaján
Yamaha MotoGP rider Valentino Rossi of Italy rides during a free practice for the Qatar Grand Prix at Losail International Circuit in Doha April 4, 2013. REUTERS/Mohammed Dabbous (QATAR - Tags: SPORT MOTORSPORT)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.