Nyitány, már nem csőrre töltve

Csak a bizonytalanság biztos: talán soha nem volt annyira igaz a Forma-1-es szezonnyitó közhely, mint most.

Azt, hogy a vasárnap, az Ausztrál Nagydíjjal megkezdődő évad előtt tényleg szinte minden talány, jól jelzi: a múlt év két főszereplője, a 2012-ben háromszoros világbajnokká avanzsáló Sebastian Vettel (Red Bull) és a vb-címről tavaly épp csak lecsúszó Fernando Alonso (Ferrari) egyaránt hosszan sorolta Melbourne-ben, ki mindenkit tart esélyesnek az új szezonban.

S most kivételesen egyikük sem az évről évre elhangzó, udvariaskodó píárszöveget nyomta: a mezőny meghatározó tagjai kivétel nélkül úgy vélik, minden ott folytatódik, ahol tavaly, a kaotikus, fordulatos Brazil Nagydíjon véget ért. A sokesélyes évad mellett szól mindenekelőtt az, hogy – szokatlan módon – az idén meglehetősen kevés ponton és viszonylag csekély mértékben módosultak az autók technikai paramétereire vonatkozó szabályok. Ezek közül a leglátványosabb változás az, hogy a kocsik többségéről eltűnt a tavaly sokat bírált „kacsacsőr”, a lépcsőzetes orrkiképzés, ennek köszönhetően – mások mellett Vettel szerint is – újra szépek lettek a versenyautók.

Miután viszonylag kevés a változás, és a múlt évben ugyancsak kiegyensúlyozott volt a mezőny, a pilóták, csapatvezetők egyaránt arra számítanak, hogy az idén sem várható egyetlen istálló vagy versenyző egyeduralma, hiszen mindenki közel azonos mértékben lépett előre a téli, tavaszi fejlesztések során. Azért csöppnyi bizonytalansági faktort sikerült a szabályok közé csempészni: ha nem is olyan jelentősen, mint 2012-re, de újra változott a futamokon használható abroncsok összetétele, azt pedig már tavaly is láthattuk, hogy a gumik alaposan – olykor túlságosan is – összekuszálhatják a mezőnyt.

Ezzel együtt csodák azért sem várhatók, mert az utóbbi évek élcsapatai továbbra is a favoritok közé tartoznak. Mindenekelőtt a Red Bull, amely – még szép – megtartotta Vettelt, és tovább foglalkoztatja Mark Webbert. Nem mellékesen: mindkét pénteki szabadedzést Vettel nyerte, vagyis úgy tetszik, ő tényleg ott folytatja, ahol tavaly abbahagyta. A menetrendszerűen esélyes Ferrari sem változtatott csapatán, Alonso mellett maradt a múlt év végére újra magára találó Felipe Massa, ráadásul mindkettő alig-alig maradt el a német címvédő mögött a tréningeken. Alighanem harcban lesz a vb-címért a McLaren, annak ellenére is, hogy a kocsival a teszteken akadtak technikai gondok, és a csapattól elbúcsúzott a húzóember, Lewis Hamilton.

A brit helyére a még fiatal, nem túlzottan tapasztalt, ám rettentő gyors Sergio Perez érkezett, ráadásul maradt a brit alakulatnál Jenson Button, aki azért –ne feledjük – 2009-ben már nyert egy vb-címet. Noha korábban a Ferrari, a McLaren és a Red Bull uralta a mezőnyt, tavaly már mások is „labdába rúgtak” e trió mellett. Mindenekelőtt a Lotus, amely sokak szerint az idén már a vb-elsőségért is harcolhat, elsősorban Kimi Räikkönen révén. Ugyanakkor épp az istálló főnöke jelezte, hogy a finn versenyző csapattársával, a francia Romain Grosjeannal is számolni kell, mert tavaly ugyan még többször tört-zúzott a pályán, de mára beérett.

Nagy kérdés továbbá: a versenyeken is olyan gyors lesz-e a Mercedes, mint a tavaszi teszteken, miután Nico Rosberg mellé, Michael Schumacher helyére átigazolt Hamilton? A 2008-as brit világbajnok mindenesetre bizakodó: noha tavaly sokszor még a pontszerzés is nehezen ment a csapatnak, Hamilton Ausztráliában már azt mondta: „Örülnék a dobogós helynek.” Meglepetést okozhat a szebb napokat látottWilliams – amely Pastor Maldonadót újra szerződtette, Bruno Senna helyére azonban a finn fiatalt, Valtteri Bottast ültette –, mivel a hírek szerint több jelentős újítással rukkolt elő. Hasonlóképpen „sötét ló” a két új pilótával, Nico Hülkenberggel és Esteban Gutierrezzel startoló Sauber, amely merészen átalakított kocsival nevezett az idén. Az viszont aligha kétséges, hogy a két sereghajtó, az idén kizárólag fizetős pilótákat alkalmazó Marussia és a Caterham nem lép előre. A két alakulat egyaránt anyagi gondokkal küszködik, a tavaszi teszteken mutatott teljesítménye pedig azt jelzi: a többszörösen lekörözöttek szerepe vár erre is, arra is.

Versenynaptár

Ausztrál Nagydíj (Melbourne): március 17.

Maláj Nagydíj (Szepang): március 24. Kínai Nagydíj (Sanghaj): április 14.

Bahreini Nagydíj (Szahír): április 21. Spanyol Nagydíj (Barcelona): május 12.

Monacói Nagydíj (Monte-Carlo): május 26.

Kanadai Nagydíj (Montreal): június 9.

Brit Nagydíj (Silverstone): június 30.

Német Nagydíj (Nürburgring): július 7.

Magyar Nagydíj (Mogyoród): július 28.

Belga Nagydíj (Francorchamps): augusztus 25.

Olasz Nagydíj (Monza): szeptember 8.

Szingapúri Nagydíj: szeptember 22.

Dél-koreai Nagydíj (Yeongnam): október 6.

Japán Nagydíj (Szuzuka): október 13.

Indiai Nagydíj (Újdelhi): október 27.

Abu Dhabi Nagydíj: november 3.

Amerikai Nagydíj (Austin): november 17.

Brazil Nagydíj (Sao Paulo): november 24.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.