Alapszabály alapfokon?
A múlt héten beszámoltunk arról, hogy az első fokon eljáró bíróság dr. Török Ferenc olimpiai bajnok öttusázónak adott igazat, s megállapította: szabálytalan körülmények között rendezték meg az eseményt. Ez már csak azért is érdekes, mert – a tisztviselők megválasztása mellett – akkor fogadták el a módosított sporttörvény előírásainak megfelelő alapszabályt.
Mármint a döntéshozók akkor minden bizonnyal úgy gondolták: az okmány megfelel a vonatkozó követelményeknek. Ám, mint azóta kiderült, a Fővárosi Törvényszék más véleményen van. Legalábbis ezt tükrözi a Népszabadság birtokába került dokumentum. A bírósági végzés a MOB „változásbejegyzési ügyében” felhívja a kérelmező szervezetet, hogy a kézbesítéstől számított negyvenöt napon belül – „elutasítás terhe mellett” – pótolja a hiányosságokat.
Nem éppen aprómunkáról van szó: az irat több oldalon keresztül sorolja azokat a pontokat, amelyeknek a megváltoztatását kéri. A leglényegesebb felhívások egyikének az tetszik, amely így szól: a szervezet rögzítse az alapszabályban a szakmai tagozatok működésének és gazdálkodásának rendjét. Ez a „deficit” figyelemre méltó, mert a sportreform fő céljainak egyike éppen az integráció volt, ám a folyamat szabályozása – a jelek szerint – nem sikerült. A törvényszéki irat ezenkívül kifogásolja a kizárási eljárás garanciális szabályainak hiányát vagy a közgyűlés összehívását részletező paragrafusok pontatlanságát.
A bonyolult jogi problémák további bemutatásától eltekintünk, ám az nyilvánvaló: a MOB-nak alaposan át kell szabnia alapokmányát. Ez pedig a közgyűlés hatásköre, csakhogy a 2012. november 14-én született végzés szellemében még nem módosíthatták az alapszabályt, mivel a fórum nem ült össze azóta azért, hogy – a bírósági elmarasztalásoknak megfelelően – korrigálja „alkotmányát”...
Megkerestük a Magyar Olimpiai Bizottságot, s a szervezet írásos válaszában közölte: végzésében a Fővárosi Törvényszék 2013. május 31-i határidővel kérte a MOB-ot, hogy az alapszabályával kapcsolatos változásbejegyzési eljárásban megjelölt módosításokat vezesse át. A lapunknak küldött nyilatkozatban az áll: „A MOB közgyűlése a Fővárosi Törvényszék által megjelölt időpontig megtartja ülését, amelyen napirendre tűzi az alapszabály módosítását.”
Ha a határidő nem járt is le, az biztos: a gyors változás, amelynek keretében a MOB-ra testálták a hazai sportirányítás összes feladatát és hatáskörét, nem nevezhető jogi sikertörténetnek.
Még ha az illetékesek azt idézték is: pillanatnyilag jó ötletnek tűnt.