Brazília: nagyon nagydíj
A német klasszis sportszerű megállapítását aligha lehet vitatni: a rendkívül fordulatos, izgalmas szezonban Vettel és Alonso teljesített kimagaslóan, még akkor is, ha a két, egyaránt kétszeres bajnok más-más úton jutott el a vb-cím közelébe. A spanyol az idény elejétől kezdve panaszkodott kocsija teljesítményére, s tavasszal még úgy tetszett, a Ferrari „labdába sem rúghat”. Jól jellemzi Alonso akkori, kilátástalannak tűnő helyzetét, hogy az első futamon győztes Jenson Button (McLaren) a napokban arról beszélt: eleinte még őt is meglepte a Ferrari lassúsága.
A tempót később valamelyest emelték a tűzpiros csapatnál, ráadásul megbízhatóságban nem akadt jobb az olasz, spanyol párosnál: Alonso az első tizenegy futamon kivétel nélkül pontot szerzett, és első kieséséért is kizárólag a forrófejű Romain Grosjean (Lotus) okolható. A jelenlegi második helyezett pontos és megbízható volt egész szezonban, autójából pedig – különösen az évad második felében – rendre az utolsó lóerőket is kifacsarta. Így érte el, hogy – bár tíz futam óta nyeretlen – harcban maradhatott a vb-címért.
Sebastian Vettel ettől eltérően haladt. Autójának versenyképessége az évad kétharmadában futamról futamra változott: volt, hogy a német versenyző tavalyi, már-már utolérhetetlen formájában utasította maga mögé a mezőnyt, és előfordult, hogy még a pontszerzésért is kapaszkodnia kellett. A hajrára azonban újra a régi Vettel bukkant elő: sorra fölényesen nyerte a futamokat, esélyt sem adott riválisainak, így gyorsan ledolgozta hátrányát, majd átvette a vezetést.
Az utolsó, mindent eldöntő futam előtt Vettel esélyei a jobbak; egyrészt a 13 pontos különbség miatt, másrészt azért is, mert a Red Bull továbbra is gyorsabb a Ferrarinál. A német még akkor is háromszoros bajnokként távozhat Sao Paulóból, ha spanyol vetélytársa győz, ő pedig nem lesz negyediknél gyengébb. Alonsónak viszont akkor is legalább harmadiknak kell befutnia a vb-elsőséghez, ha Vettel nem szerez pontot. Ezzel együtt tényleg bármi megtörténhet, hiszen a Red Bull megbízhatóságával akadtak már gondok az idén – a legutóbbi futamon Vettel csapattársa, Mark Webber műszaki hiba miatt kiesett –, és nincs kizárva, hogy vasárnap esik majd az eső, ami jókora kavarodást okozhat.
Ráadásul érdemes felidézni: legutóbb 2008-ban volt a szezon utolsó futama a Brazil Nagydíj, akkor is azon dőlt el a vb-cím, akkor is esett, és minden idők legizgalmasabb, legdrámaibb befutóját láthatta a publikum. Felipe Massát (Ferrari) már világbajnokként ünnepelték a bokszban, mert nem vették észre: riválisa, Lewis Hamilton (McLaren) a leintés előtt két kanyarral még javított egy helyet, ezzel mégis ő lett a pontverseny győztese. S a Ferrarit nyomaszthatja egy másik elbukott „döntő” is: 2010-ben az utolsó futamon akadt már egy vb-párbaj Alonso és Vettel között, és akkor a német nyerte a csatát. Igaz, van, amibe kapaszkodhat a spanyol: 2005-ben és 2006-ban is ezen a pályán lett világbajnok...
Alonso azonban – nyilatkozatai szerint – a múlttal nem, csakis a jelennel foglalkozik. „Kétségkívül Sebastiannak jobbak a kilátásai, de épp ezért nagyobb rajta a nyomás – említette. – Mást nem mondhatok: győzelemre hajtok, és az utolsó percig küzdeni fogok. Minden egyéb csak találgatás.” Ami biztos: bármi történik is a szezonzáró futamon – amely után Michael Schumacher (Mercedes) újra, immár végleg visszavonul –, holnap Sao Paulóban háromszoros világbajnokot avatnak.