Adok-kapok

„Vannak olyan futballcsapatok, amelyek azt állítják, tízmillió szurkolójuk van. Amikor adatokat kérünk a drukkerekről, kiderül: csupán ezerről vannak információik” – mesélte interjúalanyainak egyike Michael Goldmannek, aki a Managing Global Transition című folyóiratban publikálta tanulmányát. A dolgozat azt vizsgálta, hogy a gazdasági válság mennyiben változtatta meg a sportmarketinget, a szponzorációs gyakorlatot. Következtetése nem meglepő: nagyon.

Mint látható, a cégek többsége már nem elégszik meg a dicső múltat felelevenítő sztorikkal. Elvárja, hogy a klubok épp úgy működjenek, mint a piac más szereplői. Ha például egy médium hirdetőt keres, akkor adatokat szolgáltat olvasottságáról, fogyasztóinak számáról, s azok demográfiai összetételéről. A sportvállalkozásoknak is mind gyakrabban kell így eljárniuk.

Ennek fő oka, hogy a pénzügyi krízis miatt a vállalatok megszorításokra kényszerültek, s első körben a szponzorációra, a marketingre szánt összegeket csökkentették. Még fontosabb változás, hogy gyakoribbá vált az üzleti alapú befektetés, miközben megritkultak a mecenatúra kategóriába sorolható együttműködések. A cégek tudni akarják: valóban segíti-e céljaik elérését a megvásárolt hirdetés? Egyszerűbben szólva: növelik-e eladásaikat, ha a sportra is költenek?

A pénzbőség idején mintegy ajándékként utalhattak bizonyos összegeket a kedvenc helyi klubnak, ám a drámai gazdasági fordulat után már mérhető eredményeket akarnak. Egy elektronikai vállalat elemzői megnézik, hogy több televíziót adnak-e el, ha logójuk ott díszeleg a csapat mezén, a stadionban, illetve a honlapon. A bankókért folytatott kiélezett versenyben a kluboknak nem maradt más választásuk: teljesíteniük kell, ha pénzhez akarnak jutni.

Ugyanakkor – amint Zinger és O'Reilly az International Journal of Sports Marketing című folyóiratban megjelent cikkében rámutat – a vállalatok több szempontot vesznek figyelembe, amikor a támogatásról döntenek. Nem feltétlenül kell a csapatnak bajnoki címet nyernie egy jó szerződésért, ha a cég elsőrendű célja nem a termék kelendőségének növelése, hanem a társadalmi felelősségvállalás, a társaság jó hírnevének megalapozása a helyi közösségben.

Ha a vállalat azért szponzorál, hogy erősítse kapcsolatát célcsoportjával, akkor a klubnak csupán annyi a feladata: átláthatóan, a szürkezónát elkerülve működjék. Ez a szempont amúgy is létfontosságúvá vált (mármint a világban): a megannyi jogszabálynak megfelelően, azaz tisztán működő cégek nem engedik meg maguknak azt a luxust, hogy olyan együttessel kerüljenek kapcsolatba, amely gyanús ügyletekben érintett.

A korszerű modellben tevékenykedő vállalatoknak nem partner egy követhetetlenül gazdálkodó klub, a balhé ugyanis mérhetetlen üzleti károkat okozhat.

Az sem mellékes szempont, hogy a sportvállalkozások korábban főként a nagy cégekre összpontosítottak, noha a megannyi kis- és közepes vállalkozásra is fókuszálhatnának. Persze a kisebb cég nem oldhatná meg finanszírozási gondjaikat, de példák sora igazolja: ha az egylet minden partnernek kész exkluzivitást garantálni, partnerre szabott üzleti csomagot kialakítani, akkor rengeteg szerződést köthet.

Az biztos: a kluboknak minden lehetséges szponzorjelöltre komoly figyelmet érdemes fordítaniuk. Észak-Amerikában a teljes támogatói piacon – tehát a sportban, a művészetben, a fesztiválokon – 15 milliárd dollár forgott 2007-ben.

Helyesebben: négy és fél milliárd jutott másra, miközben az összeg hetven százaléka a sportba áramlott! A dollárokért rivalizáló klubok győzelmeket szolgáltatnak a sikerért (értsd: hogy a cégek őket válasszák).

Most mondjuk azt, hogy távol van Amerika?

A bajnoki cím sem kell annak, aki mögött valóban tömegek állnak. A Dortmund jól áll: bajnok is, közben a világ legmagasabb átlagos hazai nézőszámát produkálják
Supporters of Borussia Dortmund celebrate with a mock German soccer championship trophy prior to their German first division Bundesliga soccer match against Borussia Moenchengladbach in Dortmund, April 21, 2012. REUTERS/Kai Pfaffenbach (GERMANY - Tags: SPORT SOCCER) DFL LIMITS USE OF IMAGES ON THE INTERNET TO 15 PICTURES DURING THE MATCH AND, PROHIBITS MOBILE (MMS) USE DURING AND UP TO 2 HOURS POST MATCH. FOR MORE INFORMATION CONTACT DFL
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.