Nem a Dunán-, tengerentúl

A médiacégek a sportbiznisz legfontosabb szereplői, legalábbis erre következtethetünk az üzlet legbefolyásosabb szereplőit rangsoroló Sports Business Journal listájából. Steve Burke, az NBC televíziós csatorna elnöke áll az első helyen, George Bodenheimer, az ESPN első embere foglalja el a dobogó alsó fokát, az ötödik pozíció a Fox elöljáróié.

Ha a média elsőbbségét rögzítő konklúzió elnagyolt is, a sorrend jelzi: hiába a zseniális termék, a televízió nélkül nem lehet eladni.A biznisz alapja a közvetítés: ha a csatornák nem fizetnek hovatovább fölfoghatatlan öszszegeket a sugárzási jogokért, akkor az extraklasszisok nem keresnek dollármilliókat, nem épülnek mind modernebb létesítmények, s az ajándéktárgyak értékesítése kvázi megszűnik, mivel a „távoli” rajongók még a képernyőn sem láthatják ideáljaikat. Az együttműködés feltétele a profi ligák átlátható, zökkenőmentes, fenntartható működése, valamint a játék magas színvonala. Utóbbi a biztosíték arra:mind több társaság igyekszik sporttartalmat illeszteni kínálatába.

Az áru értékesítéséért a ligák vezetői felelnek. Nem véletlen, hogy a lista második helyén Bud Selig, a gazdasági válság ellenére nézőszám- és bevételnövekedést produkáló baseballbajnokság elöljárója áll, Roger Goodell, a tavalyi első NFL-vezér a negyedik, David Stern NBA-direktor a hatodik. Mármár meglepő, hogy Jacques Rogge-ot, a NOB elnökét az előkelő hetedik pozícióba sorolták... De nincsenek csodák: főként azért történt ez, mert az amerikaiak számára kiemelten fontos golf újra helyet kapott az olimpiai műsorban, s mert a belga sportdiplomata 4,4 milliárd dolláros megállapodást kötött az NBC-vel az ötkarikás játékok közvetítéséről. A csatorna Gary Bettmant, az NHL vezetőjét is a top 10-be röpítette: a felek tíz évre szóló, 1,9 milliárd dolláros szerződést írtak alá. Joseph Blatter, a FIFA elnöke csupán a tizenkilencedik helyen áll: a svájci sportvezető „mindössze” 1,85 milliárd dollárt sajtolt ki az amerikai társaságokból a 2018-as és a 2022-es világbajnokság sugárzási jogaiért. Amúgy a futball helyzete mind stabilabb azon az amerikai piacon (is), amelyen hallatlanul nagy a verseny. Don Garber, az Egyesült Államok profi bajnokságának vezetője harmincadik a listán, s érdemeként említik: a labdarúgás komolymédiafelületet kap, míg az elöljáró tető alá hozta az NBC-kontraktust is...

Igaz, a futball presztízse Amerikában messze elmarad a rivális ligák jelentőségétől: az NFL vagy az NBA több vezetője is föltűnik a top 50-ben, sőt Demaurice Smith, az amerikaifutballisták szakszervezetének első embere is szerepel a rangsorban. Jellemző történet az övé: 2010-ben még az ötödik helyen állt. A sportvezető a játékosok és a klubok közötti viszonyt, így a fizetéseket is szabályozó kollektív szerződés lejárta előtt került fókuszba.

Az NFL, a globális sportbiznisz legfontosabb szereplőinek egyike hónapokra leállhatott volna; ha a feleknek nem sikerül megegyezniük, dollártízmilliókat veszítettek volna a sportolók, a klubok, a médiacégek. Az érdekképviselő tető alá hozta a szerződést, s az idén már – bármilyen jól végezte a dolgát – csupán a harminchatodik...

A fölsorolt félszázban szerepelnek még ismert sportszercégek ve zetői, neves szponzorok képviselői és néhány csapattulajdonos, ígyJerry Jones, a Dallas Cowboys vagy Mark Cuban, a Dallas Mavericks ura. Politikus nincs a rangsorban.

Magyarországon a médiavállalkozások vezetői aligha uralnák a listát. Már csak azért sem, mert – a törvényi szabályozás nyomán – újabban minden fontosabb eseményt, komoly nézettséggel kecsegtető magyar érdekeltségű vetélkedőt a köztévé sugároz.

A sportban szokatlan módon: versenyeznie nem kell.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.