Távol Afrikától
Noha a verseny már csak nevében Dakar, a lényeg maradt a régi, hiszen a vetélkedő ma is a leghosszabb és legkeményebb terepraliverseny. Meg a legveszélyesebb: az 1979-es premier óta félszázan vesztették életüket. Sajnos, már megvan az újabb áldozat is: a mostani nyitányon a harmincnyolc éves argentin motoros, Jorge Boero olyan súlyosan bukott, hogy már nem tudtak rajta segíteni.
A mezőny tehát nyomott hangulatban tesz majd meg tizennégy nap alatt több mint 8300 kilométert az argentin, chilei és perui szakaszokon, úttalan utakon, sziklarengetegeken, dűnéken át. Az utóbbi években – részben a válság hatásai nyomán – megcsappant ugyan a nevezők száma, ám ezúttal újra „telt házas” a Dakar, csaknem félezer (egészen pontosan 465, a tavalyinál 15 százalékkal több) autó, motor, quad és kamion indult. A legnépesebb a motorosok mezőnye (185 tagú), autóval 171-en vágtak neki a távnak, kamionnal 76 csapat, quaddal pedig 33 nevezett. A ralin tizenegy hölgy is rajthoz áll, s a mezőnyt összesen ötven ország – köztük hazánk – versenyzői alkotják.
A részvevők között van a majd négyszáz lóerős Opel Antarával autózó Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős. Noha a páros az előző két versenyt kihagyta, korántsem tapasztalatlan a tandem. Szalay a tizenegyedik Dakarján vesz részt, hatszor már célba ért, 2009-ben pedig a dél-amerikai versenyen is kipróbálta magát navigátorával, s akkor a 22. helyet szerezte meg. A csapat – Darázsi Zsolt irányításával – versenykamiont is indított a ralin. A magyar színeket képviseli még az élete első Dakarján induló – így most csak a táv teljesítésében reménykedő – Sebestyén Sándor, Bognár József duó, amely egy Toyota Land Cruiserrel próbál versenyben maradni.
Ami pedig a nemzetközi mezőnyt illeti: bár akadnak nagy hiányzók, azért a menők többsége újra rajthoz állt. Noha kérdéses volt a szereplése, ott van a részvevők között a múlt évi győztes, a katari Nasszer al-Attijah. Autóba ült a 2011-es ezüstérmes Giniel de Villiers és az a francia Stephane Peterhansel is, aki eddig hatszor motorral, háromszor pedig kocsival nyert Dakart. A motorosoknál szokás szerint nyeregbe szállt a két legesélyesebb klasszis: a spanyol Marc Coma, valamint a francia Cyril Despres.
Nincs ott a mezőnyben viszont a kétszeres ralivilágbajnok, 2010-es Dakar-győztes Carlos Sainz. S hiába keressük majd a Volkswageneket is, mivel a gyár kiszállt a Dakarból, ami legalább akkora érvágás a szervezőknek és a pilótáknak, amekkora annak idején a Mitsubishi kilépése volt. Hogy mást ne említsünk: a 2011-es versenyen az első három helyezett Volkswagent hajtott... A nagynevű gyár hiányát legfeljebb az ellensúlyozza, hogy belépett a sivatagi mezőnybe a Mini. A csak nevében apró, valójában kéttonnás monstrummá erősített kocsik – a szakértők szerint – esélyesek a győzelemre, különösen az, amelyiket a tizedik Dakargyőzelmére hajtó Peterhansel kormányoz majd.
Novickij, Lopez
A Mar del Plata környékén rendezett, 57 km hosszúságú első szakaszon az autósok között: 1. Leonyid Novickij (orosz), 2. Holowicz (lengyel), 3. Peterhansel (francia), ...22. Szalay. A motorosok mezőnyében: 1. Francisco Lopez (chilei), 2. Coma (spanyol), 3. Pizzolito (argentin). (MTI)