Tiszteletem, professzor úr!

A sportág biztonságát és a balesetmegelőzést tartotta a legfontosabbnak, nem véletlenül, hiszen sok tragédiát látott életében. Az ő korszakában javult radikálisan a Forma–1-es versenyek biztonsága: Dr. Sid (hivatalosan: Eric Sidney Watkins) évtizedekig szolgált a világbajnokság legfontosabb járművében, melynek oldalán Medical Car felirat jelezte szerepét.

Beleszólása volt a pályák kialakításába, részt vett az ütközéskor is erős védelmet nyújtó pilótafülkék, sisakok tervezésében, az életmentő HANS (Head and Neck Support), vagyis a fejet és nyakat védő fura eszköz bevezetésében. Watkins több mint negyedszázadon át közlekedett a Porsche különleges gyorsbeavatkozó autójában, valamint a tűzoltásra és a újraélesztésre is alkalmas orvosi Mercedes kombiban.

Watkins 1928-ban született Liverpoolban, ahol 1952-ben végzett a helyi egyetemen, majd négy évet Nyugat-Afrikában, a brit királyi hadsereg katonaorvosaként szolgált. Ford Zephyrjével 1955-ben részt egy raliversenyen, ám hamar feladta, nem úgy, mint az életmentést. Miután visszatért Nagy-Britanniába, szabad hétvégéin autóversenyek mentőseként dolgozott.

Néhány évig a New York-i egyetemen tanított, majd egy londoni kórház idegsebész főorvosaként találkozott Bernie Ecclestone-nal, aki ismét a versenypályákra csábította. Watkins 1978 és 2004 között a Forma–1 főorvosa volt: az ő ötletére vezették be a kötelező mentőhelikoptert és műtőt a depók mellett, ő irányította a mentést minden balesetnél (a szabály szerint elsőként más nem is nyúlhatott a sérült, sokszor magatehetetlen pilótához). Megmentette Didier Pironit (1982), Rubens Barrichellót (1994) és MikaHäkkinent (1995); a finn pilótát kétszer élesztette újra az Ausztrál Nagydíjon. Watkins érkezett elsőként a helyszínre akkor is, amikor Ayrton Senna 1994-ben, a San Marinó-i Nagydíjon halálos balesetet szenvedett, ám pilóta barátján már nem tudott segíteni. A tragédiáról sokáig nem beszélt a „Doki”, aki a Hungaroringen is éveken át bizonyította, hogy nem az elérhetetlen magasságú katedrán álló professzor típusa, hanem az újságírókkal is barátságos profi.

Az F–1-es versenypályán 2004-ben Gary Hartsein doktor váltotta Watkinst, aki ezután a Nemzetközi Automobil Szövetség biztonsági fejlesztésekért felelős intézetének elnöke lett; most, hogy ettől is elköszönt, Gerard Saillant kapta a posztot.Watkins több könyvet írt, az ő műve a Győzelmek és tragédiák a Forma–1-ben, valamint az Élet a limiten.

„Tiszteletbeli elnökként az eddigieknél szerényebben ugyan, de továbbra is dolgozom a jövő még biztonságosabb versenyautóinak létrehozásában” – mondta a Motorsport Világtanácsnak a múlt hét végén Újdelhiben tartott ülésén, ahol a róla készült bronz mellszoborral ajándékozták meg.

Azt is érdemelt.

-
FORRÁS: WWW.HOCH ZWEI.NET
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.