Vettel–1
A múlt évi és az idei vb-elsősége közti különbséget a számok is jól mutatják. Az előző esztendőben 19 futam közül ötöt nyert meg, s az összetettben csupán négy ponttal előzte meg Fernando Alonsót (Ferrari). Az idén viszont 19 versenyen 11 győzelmet szerzett, az összesítésben pedig 122 pontot vert az ezüstérmes Jenson Buttonra (McLaren). Kiegyensúlyozottságát jelzi az is, hogy tavaly kilencszer nem jutott fel a dobogóra, míg ebben az évben mindössze két versenyen nem került az első háromba. S ha mindez nem volna elég: a számára már tét nélküli utolsó versenyen döntötte meg a már említett – tizenkilenc éve felállított –Mansell-csúcsot, hiszen tizenötödször indulhatott az első rajthelyről. Igaz, ő maga pontosított, mondván: „Mansell rekordjának évében kevesebb futam volt, mint az idén, s tizenhatból tizennégy időmérőt nyerni nem ugyanaz, mint tizenkilencből tizenötöt.”
Az, hogy Vettel elképesztő dominanciája ellenére sem fulladt teljes unalomba a 2011-es évad, lényegében annak köszönhető: a két nagy rivális, a McLaren, valamint a Ferrari hasonló mértékben maradt le a fejlesztésekkel, így pilótái között valódi verseny alakulhatott ki. Azzal együtt, hogy hamar kiderült, a négy pilóta közül csak ketten vannak csúcsformában: a McLarennél a Kanadában alighanem élete versenyét futó, az utolsó helyről győzelmet szerző Button, a Ferrarinál pedig a Monzában az év rajtját elővezető, kétszeres világbajnok Fernando Alonso. Lewis Hamilton (McLaren) hektikussága, Felipe Massa (Ferrari) pedig konstans lassúsága miatt vált a szezon negatív szenzációjává. Ők ketten egyébként kiérdemelték Eddie Jordantől, a korábbi csapatfőnöktől „az év csibészei” címet, miután az idén hatszor ütköztek egymással...
S ha már a várakozáson alul szereplő pilótákat említettük: gyengén teljesített a Mercedes két versenyzője, Nico Rosberg és Michael Schumacher is, igaz, ezért főként a technika okolható. Noha a pontversenyben a hetedik helyet megszerző Rosberg megelőzte csapattársát, a hétszeres világbajnok érte el a csapat idei legjobb eredményét: negyedik lett a kaotikus Kanadai Nagydíjon. Az alakulatnál az újabb csalódást keltő szezon végén azzal vigasztalhatják magukat: legalább a szerelőik gyorsak, hiszen Kínában 2,8 másodperc alatt abszolválták a kerékcserét.
A Mercedeshez hasonlóan kudarcot vallott a Renault, s ebben alighanem szerepe volt annak is, hogy a csapat nem sokkal a tavaszi rajt előtt elveszítette első számú, meghatározó versenyzőjét. Robert Kubica kis híján tragikus ralibalesetet szenvedett, emiatt ki kellett hagynia a szezont, s még ma is kérdéses, folytathatja-e pilótakarrierjét. Hasonlóan pocsék évadot zárt a visszatérést fontolgató Räikkönennel hírbe hozott Williams, valamint a Sauber, amely csak akkor került a reflektorfénybe, amikor egyik pilótája, a mexikói Perez hatalmasat bukott Monacóban.
Bár az évad csak vasárnap fejeződött be, a bajnokságban alulmaradó csapatok máris 2012-re koncentrálnak, és visszavágást ígérnek. Csodák azonban aligha várhatók, a szakértők többsége a Red Bull és német pilóta sikerszériájának folytatását vetíti előre. Ami már csak azért sem meglepő, mert a Brazil Nagydíj óta tudjuk: Vettel épphogy túl van a serdülőkoron, így a két világbajnoki cím alighanem a kezdet csupán.