Sajtból van a hold
A kisvárosi garnitúra ugyanis nem csupán a pályán tartozik a mezőny legjobbjai közé, hanem a gazdálkodását tekintve is. Pedig a Green Bay a legfőbb riválisokhoz képestminiatűr piaconmozog.
Amint arra a Forbes magazin terjedelmes elemzése is rámutatott, az együttes üzleti modellje unikum az Egyesült Államokban. Már csak azért is, mert – e körben fölöttébb szokatlan módon – 112 ezer tulajdonost számlál. Nem vicc: a Green Bay az egyetlen észak-amerikai profi csapat, amely közösségi tulajdonban van. Mark Murphy, a klub igazgatója az amerikai magazinnak elmondta: a több mint százezres, különös szerkezet alkalmanként lassítja a döntéshozatalt, ami konjunktúra idején gátolja az extraprofit termelését. Igaz, ínséges időkben viszont hasznos is lehet a lassú, megfontolt ügymenet. Persze a biszniz sikerét korántsem veszélyezteti a visszafogott tempó: a Green Bay e tekintetben az NFL mintaklubjainak egyike, mivel egyetlen cent adóssága sincs. (Ezzel szemben még a legjobb európai labdarúgócsapatoknak is több tízmillió euróra rúg az úgynevezett kinnlevőségük.)
A Green Bay ragyogása annak fényében meglepő, hogy az NFL harminckettesmezőnyéből a Dallas Cowboys és a New England Patriots lelhető föl a Forbesnak a legértékesebb sportmárkákat rangsoroló listáján. Ám nem feledhető: a Packers nyerte az idén a Super Bowlt, amelynek brandértéke a legnagyobb a sportesemények kategóriájában. Az SB olyan rendezvény, amelyet legutóbb 163 millió néző követett figyelemmel az Egyesült Államokban, s amelyen a hirdetők fél perc reklámért egyenként hárommillió dollárt fizettek. A diadal „következményei” még nem lelhetők föl a mérlegben, ám a csapat 259 millió dolláros bevétellel zárta a múlt évet. (A Green Bay ennek az öszszegnek csaknem a felét – 131 millió dollárt – a liga elképesztő összegeket garantáló televíziós szerződése révén kasszírozta.) A Packers olyan, gigapiacra termelő csapatokat is megelőz a sorban, mint például a San Francisco 49ers. A Green Bay kedvéért még a közvetítési üzletben kevéssé aktív rádiók is a pénztárca mélyére nyúlnak: a helyi médium három és fél millió dollárt fizet a jogokért. Összehasonlításképpen: a zseniális Payton Manninget fölmutató Indianapolis Colts legföljebb feleennyi pénzt kap e forrásból.
Green Bayt mindössze 103 ezren lakják; a város a legkisebb település azok sorában, amelyek profi csapatnak adnak otthont. Ugyanakkor a helyiek lelkesedése ellensúlyozza a méretbeli hiányosságokat. Hihetetlen, de igaz: 1960 óta minden mérkőzést telt ház előtt játszottak a Lambeau Fielden! (A stadion jelenlegi befogadóképessége: 73 ezer.) A bérletre – hiába – várók listáján több tízezer név szerepel. Érthető, ha a liga szereplői közül tavaly a Green Bay könyvelte el a legnagyobb bevételt a klubokhoz köthető ajándéktárgyak értékesítéséből. Ebben fontos szerepe van a Green Bay „másodlagos” népszerűségének, vagyis annak, hogy sok drukker szurkol a sajtfejűeknek, ha eredeti csapata kiesik.
A legkevésbé sem az emocionális töltetéről ismert sportipar üdítő története a klub stadionfejlesztési projektje. A Lambeau Field 2003-as felújításakor Green Bay lakói népszavazáson támogatták a félszázalékos adóemelést, hogy a város a befolyt extra összeget az arénára fordítsa. A csapat elöljáróinak sikerült meggyőzniük a polgárokat: ami jó az együttesnek, az jó Green Baynek is.
Az üzlet határa pedig hovatovább a végtelen: Murphy direktor már Európa felé tekint. Az igazgató szerint az öreg kontinens óriási piac, azaz földrészünkön is fontos szerepet kaphat az egyedi társulat, amely már-már arany tojáslabdával játszik...