Márkás névsor
A Forbes magazin az idén is összeállította a legértékesebb sportmárkák rangsorát: a lista több meglepetést is tartogat. Föltűnő például Tiger Woods fölénye a sportolók között: korábban megtörhetetlennek tetszett ugyan a golfozó uralma, ám magánéleti botrányai miatt sokan elképzelhetőnek tartották, hogy leáldozik csillaga a reklám világban, főként, mert teljesítménye is vissza esett. Ehelyett az derült ki: az amerikai versenyző brandje erősebb, mint bárki is gondolta volna. Sokat veszített értékéből, ám a második helyezett Roger Federernek így sem volt reális esélye az előzésre. Mi több, Woods a válság után már egy új támogatóval is megállapodott, azaz már biztosan „túlélte” a viharos időszakot. Persze a sikeres krízismenedzsmenthez hozzájárult az is, hogy legtehetősebb mecénásai csupán komoly áldozatok árán bonthatták volna fel a szerződéseket.
A golfban rejlő üzleti potenciált jelzi: a dobogó harmadik fokát a Magyarországon visszafogott ismertségnek örvendő Phil Mickelson foglalja el. David Beckham magabiztosan tartja helyét a reklámipar klasszisai között: az angol futballista pályafutása végéhez közeledik, de a hirdetők töretlenül bíznak benne. A brit sportoló egyre-másra köti az új szerződéseket, biztos a helye a Top 10-ben. Föltűnik ott Kobe Bryant és LeBron James, a két amerikai kosárklasszis, miként Cristiano Ronaldo is. A portugál labdarúgó népszerűségét jelzi, hogy a Facebook közösségi portálon 34 millió rajongója van; a Queen együttesnek 12 millió... A „legértékesebb” nő Marija Sarapova: az orosz teniszező olyan megállapodást kötött a sportszergyártó társaságok egyikével, amely hosszú időre garantálhatja helyét az elitben.
A csapatok rangsorában szembeszökő a futball fölénye. Bár a dinamikusan fejlődő New York Yankees baseballegyüttes áll az első helyen, korántsem az észak-amerikai sportvállalkozások viszik a prímet a tízben. Elsősorban azért, mert a labdarúgás a legkurrensebb termék: előkelő helyen áll a Manchester United, a Real Madrid, a Bayern München, a Barcelona, az Arsenal, valamint a Milan is. Érdekesség, hogy „csupán” a Dallas Cowboys és a Tom Brady fémjelezte New England Patriots képviseli az NFL-t az élmezőnyben.
Pedig az események listáját a Super Bowl, az amerikaifutball-liga döntője vezeti. Nem is meglepő, hiszen az idei finálét 163 millió tévénéző látta az Egyesült Államokban, a hirdetők pedig 3 millió dollárt adtak egy félperces reklámért, a brand értéke 425 millió dollár. Második a nyári olimpia, harmadik a futball-vb, amelyet a profi baseballbajnokság és a labdarúgó Bajnokok Ligája követ. Az első tízbe éppen befért még a Kentucky-derbi is...
A kapcsolódó vállalkozások piacán a sportszergyártók és a tematikus televíziós csatornák vetélkednek, ám évek óta őrzi előkelő helyét a sportjátékokat forgalmazó számítástechnikai cég is.
Ami az éllovasokban közös: az Egyesült Államokban, a sportbiznisz hazájában székelnek. Onnan még az egyetemi kosárlabdaliga négyes döntője is befér a világ „legértékesebb” sporteseményei közé...