Ráállnak a biciklire
Az idei, a világ legjobbjait felvonultató pekingi vetélkedőt sem az ország lakóinak a sportág iránti olthatatlan szenvedélye miatt rendezik meg. Amint arra a Le Monde cikke rámutat, a nemzetközi szövetség bővíteni szeretné a szakág „célterületét”. Philippe Chevallier, a szervezet technikai igazgatója így fogalmazott: „A kerékpár életben maradásának feltétele a sportág globalizációja.” Ennek megfelelően Ausztrália, az Egyesült Államok, Katar és Omán is rangos viadalnak ad otthont. Természetesen a biciklisszövetség a feltörekvő gazdaságokra is fókuszál, azaz Brazília és India is hamarosan a célkeresztbe kerülhet.
A minta alighanem a futball: több csapat is szerződtetett dél-koreai, japán, kínai játékost, hogy meghódítsa a távol-keleti piacot. A projekt több esetben sikeres volt: a Manchester United például fölöttébb sokat keres Ázsia bevételével. A kerékpárcsapatok azonban nem alkalmazhatják e módszert, mert nincs versenyképes távol-keleti biciklis. A pekingi viadalon azért is szerepel a kínai válogatott, hogy sportolói ismerkedhessenek a világszínvonallal. Azt nem lehet kizárni, hogy hamarosan kínai profik tűnnek föl az európai topgarnitúrákban, mert az ország versenyzői több olyan sportágban értek már el figyelemre méltó eredményeket, amelyekben azelőtt még csak nem is jegyezték a kínai versenyzőket. Ráadásul a helyi vezetés népegészségügyi céljaihoz is illeszkedik a kerékpározás népszerűsítése, a fölöttébb szmogos városok elöljárói ugyanis a bringázásra kívánják rászoktatni a lakosságot.
Elősegítheti a kerékpár térhódítását az is, hogy az ázsiai médiában aligha olyan rossz a sportág megítélése, mint a nyugat-európai újságok körében. Az öreg földrész lapjai meglehetősen szkeptikusok, mert az utóbbi évtized klasszisainak többsége megbukott a doppingteszten, nem szólva arról, hogy a hétszeres Tour de France-győztes Lance Armstrong is állandóan a támadások kereszttüzében áll. Éppen ezért több, a hírnevére kényes szponzor is távozott a sportágból. Igaz, a drukkerek kevésbé „doppingérzékenyek”, a franciaországi körverseny hegyi szakaszain továbbra is százezrek biztatják a bringásokat. A nemzetközi szövetség e népszerűséget növelné úgy, hogy a Forma–1-es rendszerhez hasonló, négy kontinenst érintő versenysorozatot hozna létre.
Kérdés, a kerékpárnak akad-e tiszta Sebastian Vettele vagy Michael Schumachere.