Ha pohár van, serleg nincs

Doppingszernek az alkohol nem ideális, és szépen lassan a sport-szponzorációból is kiszorulhat.

A labdarúgó-válogatott mérkőzéseinek napján rekordforgalmat bonyolítanak le a Puskás Ferenc stadion környékén üzemelő vendéglátó-ipari egységek, legendák keringenek arról, hogyan mulattak éjszakánként a múlt század klasszis futballistái (lásd: Délivasút vendéglő, Pipacs bár stb.), miként arról is, az öttusázók „tüskével” nyugtatták magukat a sorsdöntő lövészet előtt: bár az alkohol és a sport alapvetően eltérő ideálokat jelenít meg, kapcsolatuk sokáig megtörhetetlennek tetszett.

Ennek oka, hogy a szurkolók a győzelmek eufóriáját, a meccsek közösségi élményét sok esetben némi italfogyasztással fűszerezik. Mi több, alkalmanként a sportolók is elengedik magukat. Fölöttébb emlékezetes Pepe Reina nagyjelenete: a spanyol válogatott kapusa a csapat Európa-bajnoki címe után meglehetősen „zaklatott” állapotban lépett színpadra Madridban, és sajátos one man showt tartott az ünneplő tömegnek.

Részben e tartós kapcsolatnak köszönhető, hogy az alkoholos italt gyártó cégek előszeretettel hirdetik termékeiket sporteseményeken.

Berkes Péter marketingszakértő leszögezi: a társaságok elsősorban azért fordulnak a testkultúra világához, mert termékeik reklámjai jó eséllyel találják meg a célcsoportot. Azaz a futball iránt érdeklődők között nagy számban föllelhetők a sörkedvelők is. Berkes rámutat: a dohánytermékeket, az alkoholos italokat, valamint az online szerencsejátékot kínáló vállalatok – az üzleti alapú szponzoráció tekintetében – hasonló helyzetben vannak. A sportszeretők között megtalálják fogyasztóikat, ám fokozatosan kiszorulnak a szektorból.

A dohányárut nem lehet reklámozni, miként az online fogadást kínáló cégek hirdetései is morális problémákat vetnek fel. Nem szólva arról: ha az illetékesek egyszer meggyőzően bizonyítják, hogy az alkohol- és szerencsejáték-reklámok hatására nő a fogyasztási kedv, akkor az Európai Bizottság aligha habozik majd letiltani az érintett társaságok hirdetéseit.

Pedig a Semmelweis Egyetem adjunktusa szerint a cégek a reputációjukat is növelik, amikor a sportra költenek: a whisky- és a sörgyártók is az edukálást tekintették a kulcsszónak kampányaikban, azaz a kulturált alkoholfogyasztást igyekeztek népszerűsíteni. A Bajnokok Ligáját szponzoráló sörgyártó például a futball csúcstermékét kívánta társítani prémiumkínálatához, hogy a fogyasztók így azonosíthassák a márkát. Már csak azért is, mert a drukkerek esetében nincs kilátásban alkoholstop.

Nem úgy a versenyzőknél. „Egyetlen profi sportoló sem engedheti meg magának, hogy italozással múlassa az idejét” – mondja Bakanek György. A doppingszakértő úgy véli: a rendszeres alkoholfogyasztás már rövid távon is teljesítményromláshoz vezet, azaz a világelitben bizonyosan nem lelhető fel olyan sportoló, aki nagyobb menynyiségben fogyaszt szeszt.

Igaz, szó nincs arról, hogy a sportolónak minden kortyról le kell mondania, egy pohár bor vagy az alkalmankénti visszafogott „partifogyasztás” nem jelent tragédiát. Azok a sportágak azonban fokozottan problémásak, amelyeknél a koncentráció hiánya akár balesetet is okozhat: a lovaglás vagy a technikai szakágak esetében a versenyző nem engedheti el magát. Nem szólva az amatőrök között is fokozottan népszerű síelésről: ha a műkedvelő „fogyaszt” a lesiklás előtt, akkor csökken a veszélyérzete, azaz bátrabb manőverekkel kísérletezik, s ez könnyen sérüléshez vezethet.

A Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség részben ezért nem vizsgálja az alkoholfogyasztást megannyi sportágban. „Az a mennyiség, amely nyugtatólag hatna a szervezetre, csökkenti a koncentrációt, tehát összességében teljesítményromláshoz, nem pedig -fokozáshoz vezet” – magyarázza dr. Tiszeker Ágnes, a Magyar Antidopping Csoport vezetője. Persze az autó- és motorversenyeken, a műrepülő-viadalokon, az íjászvetélkedőkön nem fogyaszthatnak alkoholt a résztvevők. (Az ellenőrök rendszeresen végeznek alkoholteszteket a Forma–1-es futamokon is.) Jelentős változás, hogy az idén még a szintén e körbe sorolt kilenc- és tízbábus bowling kikerül ebből a kategóriából... Igaz, ennek aligha van komoly jelentősége, mert miként Bakanek fogalmaz: „Az alkohol az élsporttal összeférhetetlen.”

Mindenki maga dönthet: iszom vagy nyerek.

Sergio Busquets pezsgővel kergeti meg Dani Alvest
Barcelona's Sergio Busquets sprays champagne on his teammate Dani Alves after they beat Sevilla to win the Spanish Super Cup at Nou Camp stadium in Barcelona August 21, 2010. REUTERS/Gustau Nacarino (SPAIN - Tags: SPORT SOCCER IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.