Ha pohár van, serleg nincs
A labdarúgó-válogatott mérkőzéseinek napján rekordforgalmat bonyolítanak le a Puskás Ferenc stadion környékén üzemelő vendéglátó-ipari egységek, legendák keringenek arról, hogyan mulattak éjszakánként a múlt század klasszis futballistái (lásd: Délivasút vendéglő, Pipacs bár stb.), miként arról is, az öttusázók „tüskével” nyugtatták magukat a sorsdöntő lövészet előtt: bár az alkohol és a sport alapvetően eltérő ideálokat jelenít meg, kapcsolatuk sokáig megtörhetetlennek tetszett.
Ennek oka, hogy a szurkolók a győzelmek eufóriáját, a meccsek közösségi élményét sok esetben némi italfogyasztással fűszerezik. Mi több, alkalmanként a sportolók is elengedik magukat. Fölöttébb emlékezetes Pepe Reina nagyjelenete: a spanyol válogatott kapusa a csapat Európa-bajnoki címe után meglehetősen „zaklatott” állapotban lépett színpadra Madridban, és sajátos one man showt tartott az ünneplő tömegnek.
Részben e tartós kapcsolatnak köszönhető, hogy az alkoholos italt gyártó cégek előszeretettel hirdetik termékeiket sporteseményeken.
Berkes Péter marketingszakértő leszögezi: a társaságok elsősorban azért fordulnak a testkultúra világához, mert termékeik reklámjai jó eséllyel találják meg a célcsoportot. Azaz a futball iránt érdeklődők között nagy számban föllelhetők a sörkedvelők is. Berkes rámutat: a dohánytermékeket, az alkoholos italokat, valamint az online szerencsejátékot kínáló vállalatok – az üzleti alapú szponzoráció tekintetében – hasonló helyzetben vannak. A sportszeretők között megtalálják fogyasztóikat, ám fokozatosan kiszorulnak a szektorból.
A dohányárut nem lehet reklámozni, miként az online fogadást kínáló cégek hirdetései is morális problémákat vetnek fel. Nem szólva arról: ha az illetékesek egyszer meggyőzően bizonyítják, hogy az alkohol- és szerencsejáték-reklámok hatására nő a fogyasztási kedv, akkor az Európai Bizottság aligha habozik majd letiltani az érintett társaságok hirdetéseit.
Pedig a Semmelweis Egyetem adjunktusa szerint a cégek a reputációjukat is növelik, amikor a sportra költenek: a whisky- és a sörgyártók is az edukálást tekintették a kulcsszónak kampányaikban, azaz a kulturált alkoholfogyasztást igyekeztek népszerűsíteni. A Bajnokok Ligáját szponzoráló sörgyártó például a futball csúcstermékét kívánta társítani prémiumkínálatához, hogy a fogyasztók így azonosíthassák a márkát. Már csak azért is, mert a drukkerek esetében nincs kilátásban alkoholstop.
Nem úgy a versenyzőknél. „Egyetlen profi sportoló sem engedheti meg magának, hogy italozással múlassa az idejét” – mondja Bakanek György. A doppingszakértő úgy véli: a rendszeres alkoholfogyasztás már rövid távon is teljesítményromláshoz vezet, azaz a világelitben bizonyosan nem lelhető fel olyan sportoló, aki nagyobb menynyiségben fogyaszt szeszt.
Igaz, szó nincs arról, hogy a sportolónak minden kortyról le kell mondania, egy pohár bor vagy az alkalmankénti visszafogott „partifogyasztás” nem jelent tragédiát. Azok a sportágak azonban fokozottan problémásak, amelyeknél a koncentráció hiánya akár balesetet is okozhat: a lovaglás vagy a technikai szakágak esetében a versenyző nem engedheti el magát. Nem szólva az amatőrök között is fokozottan népszerű síelésről: ha a műkedvelő „fogyaszt” a lesiklás előtt, akkor csökken a veszélyérzete, azaz bátrabb manőverekkel kísérletezik, s ez könnyen sérüléshez vezethet.
A Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség részben ezért nem vizsgálja az alkoholfogyasztást megannyi sportágban. „Az a mennyiség, amely nyugtatólag hatna a szervezetre, csökkenti a koncentrációt, tehát összességében teljesítményromláshoz, nem pedig -fokozáshoz vezet” – magyarázza dr. Tiszeker Ágnes, a Magyar Antidopping Csoport vezetője. Persze az autó- és motorversenyeken, a műrepülő-viadalokon, az íjászvetélkedőkön nem fogyaszthatnak alkoholt a résztvevők. (Az ellenőrök rendszeresen végeznek alkoholteszteket a Forma–1-es futamokon is.) Jelentős változás, hogy az idén még a szintén e körbe sorolt kilenc- és tízbábus bowling kikerül ebből a kategóriából... Igaz, ennek aligha van komoly jelentősége, mert miként Bakanek fogalmaz: „Az alkohol az élsporttal összeférhetetlen.”
Mindenki maga dönthet: iszom vagy nyerek.