Forma-1: Megmondjuk, mennyibe kerül egy autó
Sokszor egyetlen gyenge minőségű, vagy rosszul rögzített csavaron múlik a célba érés. Hibalehetőségből pedig van elég: egy Forma–1-es versenyautó 3200 alkatrészből áll, nagyjából 90 ezer órába telik a tervezése és 200 ezer munkaórába a legyártása. A 600 kilós kocsi tömegének 85 százalékát teszik ki a szénszálból készült alkatrészek, a vázként is szolgáló utascella, az alsó és felső borítás, valamint a többi aerodinamikai elem.
A karbonszálas alkatrészeket nagy nyomáson, 135 Celsius fok alatt hat órán át égetik, az erre szolgáló autokláv kemence 130 millió forintba kerül, igaz, ez nemcsak Forma–1-es autók első szárnyának vagy hátsó légterelőjének megmunkálására alkalmas. A különlegesen könnyű, rugalmas és nagy teherhordó képességű karbonelemeket 1970 óta használják az F–1-es versenyautóknál, jelentős szerepet kapnak még a titán-, alumínium- és magnéziumötvözetek.
Ezekkel jelentős tömegcsökkentést lehet elérni, ami a hétköznapi autóknál is fontos szempont, ám a költségek miatt lassan hódítanak a közutakon. A hétvégi győztes McLaren-csapat korábbiMercedes-Benz FO108W jelzésű, 2,4 literes, V8-hengeres szívó motorja 18 ezres percenkénti fordulatnál 750 lóerőt teljesít, ezzel álló helyzetből 1,7 másodperc alatt éri el a százas tempót, 3,8 másodperc alatt a 200 km/órát és 8,5 másodperc alatt a 300 km/órás sebességet. Az idei szezonban használható nyolc motor darabonként 50 millió forintos tételt jelent az éves költségvetésben. Az is fontos, hogy kétszázas tempóról 2,22 másodperc alatt képes megállni: a gyakran cserére szoruló féktárcsák és szerkezetek darabonként egymillió forintba kerülnek.
Az autó vázát alkotó karbon utasfülke 25 millió forintba, a hétfokozatú félautomata sebességváltó harmincmillió forintba, az igencsak gyakran törő orrkúp ötmillióba, a hátsó szárny hárommillióba, a kipufogó hárommillió forintba kerül, ezekből évente több is kell, csakúgy, mint a gumikból, melyekből egyetlen készlet egymillió forintos tételt jelent. Ezekhez képest olcsó a félmillió forintos kormány és már szinte elenyésző a benzinszámla: egy futam alatt nagyjából nyolcvan liter fogy, már ha kitart, mert a hét végi Német GP második helyére befutó Alonso Ferrarijának tankja a célba érés után kiürült, ezért a harmadik helyezett Webber taxizta vissza a bokszutcába.
Ütőképes csapathoz szerződtetni kell még egy jó pilótát: a BusinessBook GP2011 összeállítása szerint a tavalyi világbajnok Sebastian Vettel 10 millió euró fizetést kap a Red Bulltól, Lewis Hamilton pedig 12 millió eurót keres a McLaren-csapatnál. Ezekhez a pilótagázsikhoz és alkatrészárakhoz persze tehetős és bőkezű szponzorok kellenek. Bár a Forma–1-ben 2005 óta tiltott a dohánytermékek reklámozása, az idén megkötött és három szezonra szóló szerződés értelmében a Philip Morris félmilliárd dollárral támogatja a FIAT tulajdonában lévő Ferrarit. Az összeg jelentős, de csak az olasz csapat évi 400 millió eurós költségvetésének harmadára elég: jelentős támogató még a Shell, a Santander, az Acer és a Tata is.