Más, mint egy vidéki vurstli

Hol van már az az idő, amikor Bernie Ecclestone, a Forma–1 cirkusz „főidomára” azon gondolkodott, hogy a Donington Parkba helyezi át a Brit Nagydíjat! Ha más nem is, a British Racing Drivers’ Club tagjai, a silverstone-i pálya nyolcszáz tulajdonosa, a brit autó- és motorsport múltjának és jelenének színe-java nyilván emlékszik még a 2002. júliusi Grand Prix előestéjére.

A hagyományosan borús brit nyárban Ecclestone helikoptere a felhők miatt nem tudott leszállni szokásos helyén, a versenypálya közepén, így egy közeli reptérre terelték, ahol az F–1 ura autóba vágta magát. A versenypályánál minden bejáratot lelakatolva talált, a kulcsokat ellenben nem lelték, végül – nem kis bosszúságára – lekéste a tárgyalásait. Nem csoda, hogy mérgében teljesen szervezetlennek nevezte a rendezvényt. „Ez a hely nem érdemli meg, hogy nagydíjat lásson vendégül. Nem más, mint egy vidéki vurstli, amely világbajnoki esemény házigazdájának adja ki magát” – dohogott.

Kapott egy esernyőt. Hamilton a versenyre is esőt vár. A tegnapi első szabadedzésen Mark Webber (Red Bull), a másodikon Felipe Massa (Ferrari) volt a leggyorsabb
Kapott egy esernyőt. Hamilton a versenyre is esőt vár. A tegnapi első szabadedzésen Mark Webber (Red Bull), a másodikon Felipe Massa (Ferrari) volt a leggyorsabb

Pedig Silverstone a hamisítatlan brit intézmények egyike, még ha hivatalosan nem is része az úgynevezett nyári társasági szezonnak, melynek során az establishment, azaz „mindenki, aki valaki”, megmutatja magát a chelsea-i virágkarneválon, az epsomi derbin, az ascoti lóversenyeken, a henley-i regattán, a wimbledoni teniszbajnokságon, a glyndebourne-i operaházban, Goodwoodban, a veterán autók fesztiválján vagy az Isle of Wighton, a cowesi vitorlásviadalon. Ennek a mostohagyerekségnek csak örülhetnek a Brit Nagydíj hazai és külföldi rajongói, mert Silverstone-ra így nem vonatkoznak a szigorú öltözködési szabályok, vagyis a férfiaknak nem kell sem öltönyt, sem nyakkendőt, a hölgyeknek pedig kevéssé kihívó felsőt, térd alatt végződő szoknyát és kalapot viselniük.

Noha a közép-angliai Northamptonshire grófságban, Silverstone és Whittlebury falu között elhelyezkedő pálya a nagy-britanniai Formula One szellemi szülőhelyének számít, Ecclestone egészen 2009-ig ismételten a Donington Park felé kacsingatott, ott látta a British Grand Prix hosszú távú jövőjét, pontosabban a vonzóbb kereskedelmi lehetőségeket. Csak amikor világossá vált, hogy az egyetlen F–1-es futamnak, az 1993-as Európa Nagydíjnak helyet adó leicestershire-i pálya tulajdonosai nem tudják összeszedni a Brit Nagydíj megszervezéséhez szükséges 135 millió fontot – állami támogatás itt nem jön szóba –, kapta meg Silverstone a 2026-ig érvényes rendezési jogot. A második világháborúban katonai repülőtérként használt területet – az útvonal magába foglalja az egykori három kifutópályát –, ahol az első Forma–1-es versenyt 1950-ben tartották meg, az idei nagydíjra 40 millió fontos költséggel modernizálták.

A fejlesztésnek ebben az első szakaszában nem csupán a boksz- és a paddockterület, valamint a tribünök újultak meg, hanem a további, még egyszer legalább 40 millió fontot felemésztő beruházások során két szálloda, koncertek rendezésére is alkalmas aréna, illetve egy Hírességek Csarnoka-emlékterem és néhány oktatási célú helyiség is elkészül. A British Racing Driver’s Club rövidesen búcsúzó elnöke, az 1996-ban világbajnoki címet nyerő Damon Hill és tulajdonostársai reményei szerint a nagyszabású befektetés eredményeként Silverstone évente másfél millió érdeklődőt lesz majd képes fogadni. A Brit Nagydíjra általában százezer látogató érkezik. Az utóbbi esztendőkben látványosan javult a város rossz megközelíthetősége egy új kétsávos elkerülő autóút elkészültével. Ennek ellenére óriási forgalmat bonyolít majd le Silverstone Heliportja is.

A vasárnapi futam előtt, ha az F–1 hívei nem is, a brit versenyzők –Jenson Button és Lewis Hamilton –esős időben reménykednek, és erre joggal számíthatnak is. A nedves pálya helyzeti előnyt jelenthet a hazai autósok számára az eddigi összesítésben fölényesen vezető német Sebastian Vettellel szemben. Buttont külön ösztönzi, hogy a brit világbajnokok hosszú sorában ő az eddigi egyetlen, aki éppen az itteni nagydíjat nem nyerte meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.