Egyoldalú küzdelem

A női kosárlabda Euroligában a Győr és a Sopron, azaz a tehetősebbnek mondható országrész csapatai képviselik Magyarországot – írtuk lapunk keddi számában. Ennek kapcsán Tapodi Péter, a kisalföldiek klubigazgatója azt mondta a Népszabadságnak: fontos volna, hogy más országrészek városaiban is megmaradjanak a sport bázisai.

A direktor szavainak nyomatékot ad az úgynevezett látványsportágakban szereplő magyar együttesek „térképe”: a kézilabda Bajnokok Ligájában a Győr és a Veszprém játszik meghatározó szerepet, az osztrák ligában a székesfehérvári jégkorongcsapat lép föl. Mi több, a futballarany is a Videotoné lett: a székesfehérváriak letaszították a Debrecent a dobogó tetejéről. Vízilabdában az Eger nyerte a bajnokságot, de kétségtelen: az európai szinten is versenyképes együttesek többsége a Dunától nyugatra székel. Nem szólva a labdarúgás felvirágoztatásának zálogaként aposztrofált – ám változást egyelőre előidézni képtelen – akadémiákról: a kiemelten támogatott intézmények Budapesten és a nyugati országrészben találhatók.

Nyugatra lejt a pálya Magyarországon - Görbicz Anita harci kiáltása a norvég Lavrik elleni győri találkozón
Anita Gorbicz of Hungary's Gyori ETO AUDI celebrates her goal against Norway's Lavrik during their Champions League women's handball match in Gyor March 20, 2011. REUTERS/Laszlo Balogh (HUNGARY - Tags: SPORT HANDBALL)

Felvetődik a kérdés, hogy a tehetős támogatók tudatosan választják-e a nagyobb vásárlóerőt fölmutató régió együtteseit. Jagodits Rómeó, a Magyar Futballmarketing Műhely szakértője nemmel felel: „A szerződések többsége Magyarországon inkább a mecenatúra részeként, semmint üzleti alapú szponzorációként jellemezhető, azaz aligha a cégek marketingpolitikája az oka annak, hogy a keleti részen kevesebb a versenyképes csapat.” Ellenben Dénes Ferenc sportközgazdász – legalábbis részben – abban látja a jelenség okát, hogy a gazdaságilag erősebb régiók nagyobb eséllyel képesek eltartani egy versenyképes klubot. Példaként a veszprémi kézilabdázókat említi: „Őket helyi vállalkozók tucatjai támogatják.” Megjegyzi: nem csupán gazdasági, hanem társadalmi okai is vannak a kialakult helyzetnek. Dénes szerint a futballra például hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mint „proletár” sportágra; ez persze alapvető tévedés, hiszen az amúgy sokat emlegetett nyugateurópai modellekben a labdarúgás (minimum) a szórakoztatóipar része. Értsd: a drukkerek pénzt és időt szánnak a meccsre, amely nem csupán a szomszéd stadion kínálatával, de a színházzal vagy a kalandparkkal is rivalizál a fizetőképes fogyasztókért. Jagodits további szavai rímelnek Dénes magyarázatára: „A magyar sportvállalkozások nagyobbik része úgy üzemel, hogy termékének célcsoportját sem ismeri.” A marketingszakértő szerint egyetlen olyan részletes felmérés sem készült még el, amely pontosan megmutatná, kik alkotják a futball lehetséges „vevőkörét”. „Idehaza gyakran sztereotípiákban gondolkodunk, azaz a sportág rajongóit negyvenes, kétgyermekes, sörszerető férfiak közösségeként határozzuk meg. Eközben az igazságot nem tudjuk, ám a külföldi lelátók képe aligha igazolja e föltevést.”

Nagy dilemma: még oly profi marketingpolitikával is kedvezőbb színben tűnne-e fel a magyar futball, ha a termék, azaz a játék színvonala jottányit sem javul? „Nem tudom, hogy öröm-e vagy sem, de abban az országban, amelyben tízmilliószor töltik le Fluor Tomi klipjét, ez nem is kérdés” – feleli Jagodits. Egyszerű példát is mond: egy pizzakiszállítással foglalkozó helyi vállalkozást még mindig arról igyekeznek meggyőzni, hogy vegyen reklámtáblát a stadionban. Ennek az együttműködésnek azonban nincsenek üzleti alapjai, mert a felek egyike (természetesen az olasz tésztás) mit sem nyer a bizniszen. Ehhez tudatos marketingakciók kellenének, hogy a szponzor is jól járjon, és még több pénzt fektessen az együttműködésbe. Dénes szerint a látványszakágak támogatóinak társaságiadó-kedvezményt nyújtó törvény talán kitörési pontot jelenthet a keleti országrésznek. A sportközgazdász leszögezi: a keleten született gyerekek semmivel sem tehetségtelenebbek, mint a nyugaton élők, így az utánpótlásbázisok fölépítésével több fiatal kaphat esélyt a sportolásra. „Az ilyen központokra ráépülhetnek a felnőttcsapatokat működtető sportvállalkozások is” – teszi hozzá.

Azaz az optimista forgatókönyv megvalósulása esetén a helyzet még keleten is változhat.

De ma még egyoldalú a helyzet; a futballban olyannyira, hogy sehol semmi.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.