Pereg a film, halad a gép
Nemrégen még egy volt az autóversenyzésről álmodó, de pénz híján csupán a számítógépes szimulátorokig jutó srácok közül. Amikor ideje engedte, a gépe mellé ült, és autós játékok internetes világbajnokságán tette próbára magát. A virtuális futamokon elért sikereire felfigyelt barátja, egy szintén játékokkal kezdő, de akkor már valódi kocsikkal rajthoz álló versenyző, s beajánlotta csapatának. Ettől kezdve pedig már a valódi világban is felfelé ívelt Michelisz Norbert pilótakarrierje.
Hat éve tesztlehetőséget kapott, és rögvest jókora meglepetést keltett a Hungaroringen. Bár addig csak utcai kocsi volánja mögött ült, a pályaversenyzésre átalakított Renault Clióval három tizedmásodperccel volt csak lassabb a korábbi bajnoknál. A köridő mellett sokat elárult a tehetségéről az is: bár jelezte, hogy egyetemistaként egyetlen fillére sincs versenyzésre, a Zengő Motorsport kocsit adott alá, és benevezte a 2006-os magyar bajnokságra.
Ilyen kezdet után aligha meglepő, hogy a folytatás is filmbe illő: a most huszonhat éves, a Baranya megyei Hímesházáról származó Michelisz gyorsan tanult, s már első szezonjában tönkreverte ellenfeleit, megszerezte a magyar bajnoki címet. Egy évvel később ismételt, majd kimerészkedett a nemzetközi mezőnybe, miközben lendületéből semmit nem vesztett: az Európa Kupán futamgyőzelemmel mutatkozott be, 2009-et pedig már a széria bajnokaként zárta.
A hazai és az európai sikerek után nem volt megállás: tavaly rajthoz állt a pályaversenyzés egyik csúcsának tekintett túraautó-világbajnokságon. A tizenkét országban zajló – versenyhétvégenként kétfutamos – bajnokságban utcai Seatok, BMW-k, Chevrolet-k, Volvók átalakított, 300-320 lóerős változataival hajtanak a pilóták. Noha autójának teljesítménye elmaradt az élversenyzőkétől, Michelisz az összesítésben a kilencedik helyet szerezte meg a huszonkét tagú mezőnyben, az év újonca lett, és megnyerte a szezonzáró makaói futamot. Mindez főként annak tükrében kiemelkedő, hogy míg a vezető csapatok tízmillió euróból gazdálkodnak évente, addig a magyar team ennek tizedével gazdálkodhatott, s tesztelésre például egyáltalán nem futotta a büdzséből.
Az időközben informatikusmérnök diplomát szerző, ma pedig a pécsi egyetemen közgazdásznak tanuló Micheliszről nemcsak az derült ki, hogy tehetséges pilóta, hanem az is: jókora átalakulásra képes, ha versenyautóba ül. A pálya szélén csöndes, szerény fiatalember a volán mögött már korántsem visszahúzódó: nem sokkal bemutatkozása után például nyomban Yvan Mullerrel akaszkodott össze. A szakágat kevésbé ismerők számára: mintha a Forma–1-ben egy újonc rögtön Michael Schumacherrel „kekeckedne”...
Michelisz sikeres vb-premierje nagy reményeket keltett mind népesebb hazai szurkolótáborában, ám januárban közbeszólt a pénztelenség, kétségessé vált, lesz-e egyáltalán folytatás. Az év eleji anyagi nehézségekről Michelisz így vélekedett: „A versenyzés kőkemény üzlet is. Ha viszont piaci alapon nem férek be a mezőnybe, vagyis fizetnem kell, nyomban abbahagyom a versenyzést, mert az azt jelentené, nem vagyok elég jó.” Mára azonban kiderült, hogy szó sincs karrierjének megszakadásáról. Csapata előteremtette a szükséges anyagiakat, sőt végül ütőképes autóra, egy 1,6 literes, turbófeltöltéses, 320 lóerős BMW-re sikerült szert tenni. „Tesztelésre az idén sem jut pénz, a futamokon kell megszoknom az új, hátsókerék-meghajtású kocsit, de az biztos, hogy a technikán nem múlik a siker – említi az elhivatott autós. – Ám ha az évad második felében sem jönnek az eredmények, akkor nem a kocsiban keresendő majd a hiba...”
A világbajnokság első futamát a múlt vasárnap Brazíliában rendezték, de a magyar pilóta – mivel túl későn sikerült megállapodást kötni a versenyautója használatáról – hiányzott a versenyről. A második viadalon – április 22-én a belgiumi Zolderben – viszont már csatlakozik a mezőnyhöz. A kihagyás nem változtatott Michelisz ambiciózus tervein: „Több futamgyőzelem, az öszszesítésben pedig az első négy hely egyike a cél.”