Magyarfutball. Hú!

Vajon tudok-e Lengyel Béla-mezt venni a Szolnok futballcsapatának online shopjában? Nem tudok, sajnos, mivel a Tisza-partiak honlapján nemhogy internetes vásárlást célzó menüpont, ekként dresszvásárlási lehetőség nincs, hanem semmi sincs; a klubtörténet címszó alatt nulla betű található, de legalább a keretet bemutató rovatban olyan játékosok (Molnár, Schindler, Pető...) is szerepelnek, akiket még a téli felkészülés előtt bocsátottak el az NB I utolsó helyezettjétől. A videók sorában legalább lelni valamit, igaz, a két bejátszás az előző évad két NB II-es találkozójába enged betekintést.

Pedig nem akartam én kukacoskodni. Csupán azt kívántam megnézni, hogy – külföldi site-élményeim alapján – működik-e itthon az internetes kereskedelem; kiszolgálják-e a drukkereket ajándékokkal, videókkal, blogokkal, ne adj’ isten, online jegyvásárlással... Jelentem, a Győrnél ez utóbbit is megtehetem, vagyis úgy vehetek tikettet, mintha multiplexmoziba mennék: előttem a virtuális nézőtér, az óhajtott székeket két kattintással lefoglalom, és sutty. Igaz viszont, hogy a kisalföldieknél Kiss Máté-trikót csak akkor ölthetnék magamra, ha elmennék érte a boltba. Vigasztal viszont a tudat, hogy a honlapon is meghallgathatom a győriek indulóját: „Kiáltsd a színünk, zöld-fehér, egy a szívünk, egy a vér...”

Videoton-honlapkép. Speciel jó képet sugároz
Videoton-honlapkép. Speciel jó képet sugároz

Merchandising: ez az a kulcsszó, amely erős körülbelüliséggel az ajándéktárgyak értékesítését foglalja magában. Az igazi futball világában alap, hogy a szurkoló felhívja az aktuális oldalt, és kulcstartókat, esernyőket, bögréket vesz magának vagy az unokaöccse szülinapjára, eközben bejegyzéseket olvas, klubtévét néz, netán az indulót is meghallgatja. Az utóbbit illetően helyenként drámai a helyzet; a már citált győri mű mellett a Haladás honlapján időzve vetődhet fel az emberben, hogy kiugrik a negyedikről, ha fölcsendül úgynevezett DJ Márió remixe (újrakeverése); nem elég, hogy az alkotás a mulatós zene jegyében fogant, még a szöveg is katasztrófa: „Ha végigmegy a főutcán egy focistagyerek, mind megáll a forgalom és őket nézi meg.” Amúgy nemcsak Grétsy László kapna a fejéhez a „Hali” oldalán, hanem a marketingszakember is: a klub a webshop kifejezést úgy értelmezi, hogy bemutatja ugyan a termékeket, ám a fémflaskát (1990 forint) vagy a füstüveges hamutartót (990) online nem lehet megvenni, azért el kell zarándokolni az ajándékboltba.

A profizmus alapvetéseként értelmezett angol nyelvű verzió sem tömegével érhető tetten a site-okon: már csak emiatt is jó látni a „Vasas fully deserve their point against Videoton” című cikket, amely után belebotolhatok az angyalföldiek valódi webshopjába, ahol könyvet is lehet kapni (Rudi bácsi – Az Illovszky-életregény, ára: 3990 forint), s ahol már megrendelhető „az új Vasas SC kötött sál (igényesebb kivitel, szebb színek)”. Feliratozható mezek minden méretben rendelhetők – hány „Lázok” fogyhat? –, szemben, mondjuk, a Kecskemét „megújult weboldalával”, ahol hiába kutatnék Gyagya-mez után. Blog van! – örvendezek, csak bejegyzést nem találok hozzá. Játék rovat is akad, csupán játék nincs benne. S videókkal sem kápráztatnak: a 2010. július 29-i „KTE-show”-n túl a galériában legföljebb az együttes 2007-es góljaira bukkanok. Az újkori stílusjegyeket tekintve – és az interaktivitás jegyében – legalább a látogatókat megmozgatják némileg: a „Meglesz-e a továbbjutás a Loki ellen a Magyar Kupában?” kérdésre 37-en válaszoltak igennel, s egy érdeklődő felelt nemmel.

Az Újpest – amelynek ajándékboltját egyszer már az egekbe emeltük – igyekszik lépést tartani a világgal, s a Honvédnál sem ciceghetünk, pláne hogy a 9900 forintos mez rendelésekor még arra is figyelmeztetnek: „mosógépben 40 fokon mosható” és „vasalható”. A Paksnál több tárgy, köztük csinos vállés övtáska (1190 forint) is kapható; más kérdés, hogy a Dunapartiak kérdés-válasz rovatába anno hiába írtunk e-mailt, azóta sem jött válasz, pedig reakciót még a szolnokiaktól is kaptunk! Némi hektikusság fedezhető fel a Debrecen honlapján is, amennyiben több korszerű dolog (Facebook-kapcsolat, amelyet az oldalon 3777 felhasználó „lájkol”, azaz kedvel, továbbá Loki TV) mellett a széles választékot kínáló ajándékboltok csupán megmutatják az árut, ám a honlapon keresztül nem forgalmazzák azt. A ZTE-ülőpárnáért (1000 forint) is boltba kell menni, az FTC-ről meg jobb nem is szólni, hiszen weboldaluk tökéletesen elavult: a videókat tekintve az Út a 28. bajnoki címig rovat ugrik fel, mindenekelőtt a ZTE elleni, 2003-as győzelem képeivel.

A Videotonba nehéz belekötni. A webshopban pénzcsipesz is akad (1170 forint), a Vidi-Club-tagságmegannyi előnyt kínál, s elkészült a népszerű Firefox-böngésző fehérvári verziója, a Vidilla, amelynek telepítésével a vidi.hu megnyitása nélkül is értesülhetünk a friss hírekről... Egyebekben a legnépszerűbb közösségi portálhoz kapcsolódó megjelenés itt is él (vigyázat, Debrecen: a Videoton 4770 embernek „tetszik” a Facebookon), a tévé pedig annyira pöpec, hogy ott láthattuk azt a pompás kisfilmet, amely Garancsi tulajdonos győzelmét mutatta be a felkészülés futásból és kerékpározásból álló, a futballisták számára embert próbáló edzésnapján.

Jaj! Jegyet itt sem tudok venni online... Miként Mezey szakvezető blogjának legfrissebb bejegyzése is redőzi a homlokot: „Gondolatok az adventi időszakban”. Ennél már azért tényleg előrébb járunk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.