Nem a futball a nagy élmény
A tulajdonos megépítette Magyarország legkorszerűbb stadionját, ahonnan a város felőli futballkapu fölött még a legszerencsétlenebb játékos sem tudja kirúgni a labdát, mert az avatás előtt álló, négycsillagos, hatemeletes szálló „lakói” az ablakokból vagy a teraszokból visszaküldik azt az örökzöld gyepre. A hotel egyébként a Győrben letelepedő világcégek vendégein kívül a konferenciaturizmusra számít, a földszintjén pedig nemzetközi rehabilitációs központot akarnak kialakítani a sérült sportolók számára.
A győriek fájlalják, hogy az ETO csapata tele van idegenlégióssal, azt viszont ovációval fogadják, hogy legújabb támogatójuk között is akad külföldi. Február 10-én jelentik be, hogy a neves autógyár – amely egyebek közt a Bayern München főszponzora és a Real Madrid támogatóinak egyike – a győri leányvállalatán keresztül évente több mint 300 millió forintot áldoz a helyi labdarúgásra.
Olcsó poén volna azt írni: amíg az igazi futballélmény várat magára, addig – európai mintára – élménypark szórakoztatja az érdeklődőket. A komplexum részét képező győri élményközpontban ügyfélszolgálatok irodái, üzletek, kávézók nyíltak, s az izgalomra vágyók is elfoglaltságot találhatnak az airsoft nevű plasztikfegyveres világőrület csatáiban. Nyugalmasabb hely a családi élménysziget, melynek háziasszonya Pálinger Katalin, a válogatott kézilabdakapus, az ABBAWorld pedig a kontinens első hitelesített interaktív zenei élményutazása; nagy szám, hogy a gazdasági válság idején nyitotta ki kapuit. A park üzleteinek a nyolcvan százalékára jelentkeztek bérlők, közülük azonban a nyitást és az induló árukészletet banki hitelekből finanszírozni szándékozók kénytelenek voltak visszalépni. A parknak ez a része tehát még most van felfutóban, ha igaz.
Eddigi vásárlóinak adataiból következtetni lehet arra, hogy a stadiont körülölelő élménypark kiket csábít leginkább a futball-létesítmény közelébe. A negyven és hatvan év közötti vásárlók vannak a legtöbben, a vevők 59 százaléka férfi , noha a boltok női divatárut is kínálnak.
Az élményközpontot, valamint a műfüves edzőpályákat és a mind népszerűbb VIP-páholyokat felvonultató, húszezer nézőt befogadni képes – de korántsem annyira látogatott – stadiont magába foglaló ETO Park szakmai lelke a labdarúgó-gimnázium és -akadémia. Az ETO Jövőjéért Alapítvány működteti a portugál futballpályán elhunyt, győri Fehér Miklósról elnevezett gimnáziumot és kollégiumot. A gimnáziumnak szeptembertől a távoktatás formájában megvalósuló felnőttképzés keretében olyan hallgatói lesznek, mint például Dzsudzsák Balázs vagy Torghelle Sándor. Ők persze nem a labdarúgás rejtelmeit tanulják, hanem sportkarrierjük miatt félbeszakadt gimnáziumi tanulmányaikat fejezik be itt. Az akadémia hallgatóival pedig a saját utánpótlásukat akarják megteremteni a győriek, s szeretnének olyan tehetségeket is fölfedezni, kiképezni, akik iránt a nemzetközi futballpiac is érdeklődik.
Üzletág? Iparág? Kultúra? Sport? Mi is a futball? Mit gondolnak róla Győrött? Azt, hogy üzletág, iparág, kultúra, egészségügy, sport, élmény. Mindez együtt.
A nagy kérdés az, hogy a közös, tömeges szurkolás kalandjának az élményét mikor élhetik át...