Óriásfalut építenek Londonban 2012-re

A hangzatos nevű Pudding Mill Lane, a hatalmas londoni tömegközlekedési hálózat alighanem legkisebb, mindössze egy nyitott peronra korlátozódó állomása éppúgy bevonult a brit főváros történelmébe, mint a nagyon hasonló nevű City-beli Pudding Lane, ahol az 1666-os nagy tűzvész keletkezett. A kelet-londoni, newhami HÉV-megállót használják jelenleg az olimpiai falu építői, akiknek a száma éppen a múlt héten érte el a tizenkétezret.

Nem egészen 550 nappal az esemény kezdete előtt óriási az érdeklődés a londoni olimpia iránt, külföldi tudósítóknak több hónapig is sorban kell „állniuk”, amíg bejutnak a havonta egyszer sorra kerülő buszos bejárásra. A januárit, melyen a Népszabadság tudósítójaként magam is részt vehettem, Sarah Weir, az Olimpiai Beruházási Hatóság (ODA) művészeti stratégiáért felelős igazgatója vezette. A túra legfontosabb üzenete az volt, hogy a nehezen beindult projekt menetrend szerint halad. Ugyancsak sikerül tartani a 9,3 milliárd fontos, teljes egészében az államkasszából előteremtett költségvetést.

Az Olimpiai Park területe 2,5 négyzetkilométer, amit „idegenvezetőnk” úgy érzékeltetett, hogy közel duplája a Hyde Parknak, illetve 357 egymás mellé helyezett futballpályának tudna helyet adni. Bőven folyik még a földmunka, miután a XIX. század vége óta a terület felét szemétlerakónak használták, és a talaj mintegy háromnegyede benzinnel, arzénnal, kátránnyal szennyezett.

Burkolják a VeloPark nevű kerékpárpályát Stratfordban
Construction workers add wooden panelling to the outside of the velodrome at the London Olympic site in Stratford in east London November 18, 2010. REUTERS/Toby Melville (BRITAIN - Tags: BUSINESS SPORT CYCLING OLYMPICS)

A falut keresztezi a Lee folyó, melynek partjain parkokat, piacokat, kávézókat, kocsmákat alakítanak ki, remélve, hogy visszatérnek a régebben itt honos madarak és más vízi állatok, a jégmadártól a vidráig. Amit máris látni lehet, az a kétezer, állítólag egyenként kiválasztott, és a megnyitó ünnepségre, 2012. július 27-re garantáltan dúsan zöldellő „made in Britain” bükk-, fűz- és legalább egy tucat más típusú, klímaváltozás-álló fa.

A szervezők nagy súlyt helyeznek arra, hogy az építőket, kivitelezőket nagyrészt a környező kerületekből – Newham, Hackney, stb. – válasszák ki, mint ahogy ugyanez a közösség megkülönböztetett helyet foglal majd el akkor, amikor az olimpiai faluban felhúzott lakóházak otthonainak több mint a harmadát szociális alapon osztják szét. Érdekesség, hogy a szálláshelyek kéthálós, fürdőszobás egységekként készülnek el, ám az olimpiai le-, és átépítés során az egyik hálószobát konyhává alakítják át. Az olimpiai parkot gyorsan és kényelmesen lehet majd megközelíteni. A közeli Stratfordban több vasút- és metróvonal találkozik, ide fut be a HÉV is, és a belvárosi King’s Cross csomóponttól hét perc alatt ér majd ide a speciális gyorsvonat.

A létesítmények közül alaposan előrehaladt már – a többek között az atlétikai versenyeknek helyet adó – Olimpiai Stadion építése. Még kész sincs, máris szenvedélyes vita folyik az olimpia utáni hasznosításáról. A 80 ezres arénára a Tottenham Hotspur és a West Ham Premier Ligás futballcsapat egyaránt bejelentette igényét. Míg a Spurs az ODA szándékaival, és főleg a pályázatban megfogalmazott ígéretekkel ellentétben lebontaná a futópályát, a Hammers kész elfogadni a szurkolóktól való rekordtávolságot és atlétikai rendezvényekre is megőrizni a sportlétesítményt. A héten esedékes döntést ismeretlen okokra hivatkozva elnapolták.

A neves londoni építész, Zaha Hadid tervezte látványos víziközpont legfeltűnőbb vonása hullámokat idéző monumentális tetőszerkezete. A több mint 17 ezres nézőközönség nagyobb része az épület később lebontásra kerülő szárnyaiban foglal helyet. Az úszóversenyek színhelye 2015-től a kelet-londoniak szabadidőközpontja lesz. Áll már a többi állandó épület is, a ridegnek látszó kézilabdaaréna, a VeloPark kerékpárpálya és a médiát kiszolgáló húszezres sajtóközpont is.

Művészeti szempontból az olimpiai falu fénypontja a világhírű szobrászművész, Anish Kapoor tervein alapuló, Orbit elnevezésű 115 méter magas acél kilátótorony lesz. A londoni „Eiffel-torony” magasabb, mint a New York-i Szabadság-szobor és a londoni Nelson-emlékoszlop, és remények szerint hasonlóan ikonikus látványa marad a városnak, mint a Big Ben vagy a London Eye óriáskerék. A bámulatos alkotás 19 millió fontos költségét az acélipari milliárdos, Lakshmi Mittal állja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.