Utazó nagykövetek

Külföldi szakaszok a Tour de France programjában, dél-amerikai Dakar-rali, észak-amerikai profi ligák bemutatói Európában: új piacokat keresnek a legnépszerűbb sportbrandek.

Egy tegnapi hír szerint Skócia szeretné megszerezni a Tour de France országúti kerékpáros-körverseny 2017-es viadala első szakaszának rendezési jogát. Az illetékesek pályázatot készítenek az egyetlen etapért, Paul Bush, a kandidatúrát előkészítő bizottság elnöke már egyeztetett az ügyben Christian Prudhomme versenyigazgatóval. Az egynapos kaland ötmillió fontba kerülne a skótoknak, ám az illetékesek szerint százmilliós forgalmat generálna a gazdaságban. Egyébiránt nem lenne unikum a verseny történetében a glasgow-i kirándulás, hiszen a megméretés – egyebek mellett – megjárta Olaszországot, Spanyolországot, Svájcot, Belgiumot és Hollandiát is. A versenyszervezők döntését természetesen egyik esetben sem a természeti szépségek fölfedezésének vágya motiválja, hanem a profit növelésének lehetősége. Az értékes márkák új piacokat keresnek, ezért kutatnak alkalmi vendéglátók után. Ennek nyomán előfordulhatnak olyan abszurd helyzetek, hogy a francia körverseny Nagy-Britanniában startol, vagy a Dakar-rali útvonalát Argentínában és Chilében jelölik ki.

Igaz, az utóbbi esetében a politikai helyzet indokolta a helyszínváltást, ám az üzleti érdekek a név megtartását. A 2008-as verseny elmaradt a terrorfenyegetettség okán, és mivel a mauritániai állapotok nem változtak, a szervezők Dél-Amerikába telepítették át a viadalt. Ennek ellenére a megméretés nem az Atacama-sivatag, az Andok hegység, illetve a „cél”, Buenos Aires nevét viseli, hanem a szenegáli fővárosét. Az illetékesek úgy döntöttek: nem dobják el a bejáratott, ismert márkát, hiszen az új fölépítése idő- és pénzigényes feladat. A fogyasztók szeretik a Dakart, így megkapják a Dakart, még ha a verseny Afrikát messze elkerüli is...

Az észak-amerikai profi ligáknak, amelyek Európa meghódítására törekszenek, ilyen jellegű gondokkal belátható időn belül nem kell megküzdeniük, így csak alkalmilag költöznek a kontinensre. A népszerűsége csúcsán trónoló NFL mindenkori vendégjátéka csordultig tölti a Wembley stadiont. Hab a tortán, hogy a fölöttébb szókimondó és olykor igen kényes klasszisok sem érzik nyűgnek az alkalmi vándorlást. Brandon Lloyd, a Denver Broncos elkapója például elfogódottan nyilatkozta a 84 000 ezer néző előtt rendezett londoni találkozó után: „Megtiszteltetés, hogy ebben az arénában léphettem pályára.” A drukkerek többet akarnak, az üzlet működik, az amerikaifutballisták élvezik a kalandot, így nem különösebben meglepő, hogy a liga továbblépne. Felvetődött már cardiffi , valamint edinburghi mecscs lehetősége is, de a távlati tervek még grandiózusabbak. Chris Parsons, az NFL nemzetközi ügyekért felelős alelnöke németországi mérkőzést emleget, továbbá európai székhelyű csapatot: „Egy majdani londoni egyesület nagyszerű stratégiai cél számunkra, de ismét hangsúlyoznom kell: nagyon sok lépést kell még megtennünk addig. Elégedettek vagyunk a brit piac meghódításával, ám ezt tovább kell erősítenünk, s csak utána, a megfelelő pillanatban fordulunk Németország felé.” A társbajnokságok nem aprózzák el: az NBA rendezett mecscset tavaly Milánóban, Barcelonában, Párizsban, valamint Londonban is. Az NHL csapatai Prágában, Helsinkiben, továbbá Stockholmban jelentek meg.

A példák ragadósak: a labdarúgó Premier League vezetőinek hajmeresztő ötlettel sikerült előállniuk. Az angol potentátok évtizede igyekeznek kolonializálni az ázsiai piacot. Ennek jegyében három szigetországi csapat kétévente a kontinensre utazik, hogy megmérkőzzön egy torna keretében. A 2009-es kínai viadalon diadalmaskodó Tottenham Hotspur nem védheti meg címét, miután az együttesek rotációs rendszerben kapnak lehetőséget a föllépésre. Az idei hongkongi megméretésen a Chelsea, az Aston Villa, valamint a Blackburn Rovers igyekszik népszerűsíteni az angol bajnokságot. A módszer bevált, ennek nyomán a sportvezetők kitalálták, hogy extra fordulót rendeznek a pontvadászatban, és a harminckilencedik kör mérkőzéseire pályázatot írnak ki, majd az ajánlatok függvényében jelölik ki a mecscsek házigazdáit. Nyilván Ázsiának jutna néhány mérkőzés... Mindenesetre a szurkolók megelégelték a marketinget: a Facebookon szerveződő csoport kiáltványa szerint megdöbbentő, hogy a külföldi tulajdonosok, valamint a „hálószobadrukkerek” érdekében a liga minden hagyományt kész feláldozni.

A kérdést egyelőre levették a napirendről, ám a trend ismeretében alighanem csupán elodázták a döntést...

Dakar Argentínában...
Dakar Argentínában...
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.