Eurómilliós veszteséget okozott a márka
Ha egy ambiciózus, pályakezdő svájci rendőrnyomozó gyors karrierre, valamint sikerélményre vágyik, akkor alighanem a FIFA zürichi székházának környékén kellene munkába állnia. Nem elég ugyanis, hogy a szervezet végrehajtó bizottságának összes jelentős döntése kapcsán felvetődik a korrupció gyanúja, a szövetség üzleti lépései is minimum kérdéseket vetnek fel. Az aktuális történet, amely miatt a FIFA-nak eurómilliós veszteséggel kell számolnia, 2005-ben kezdődött. Joseph Blatter, a szervezet elnöke arról álmodott éppen, hogy olyan márkát épít föl, amellyel egyetlen sportszergyártó világcég sem állhatja a versenyt. Ennek nyomán a FIFA leszerződött a Global Brands Group (GBG) nevet viselő vállalattal, amely tapasztalt „márkaépítő” cég. A GBG megkapta a marketingjogokat 2014-ig, valamint a küldetést: építse föl a FIFA-brandet. A kezdet ígéretesen alakult, a vállalat sorra kötötte a kontraktusokat.
Sőt 2008-ban megnyitotta kapuit az első FIFA-bolt a szingapúri Changi repülőtér hármas termináljában; a ceremónián megjelent a katari Mohamed Bin Hammam, a FIFA végrehajtó bizottságának tagja, az Ázsiai Labdarúgó Szövetség elnöke, aki meleg szavakkal üdvözölte a startot. Egyébiránt volt mivel teletömni a boltot, miután a FIFA-termékek széles választéka készült el. A kínálat a pólótól a cipőig, a sapkától a melegítőig terjedt; még a 2010. nyári kollekció is elkészült. A tervek pedig egy világszerte ismert hálózat kiépítéséről szóltak... Sikerült megállapodni a Walmart kiskereskedelmi lánccal, amely a tavalyi vb idején is forgalmazta a termékeket. Szintén beszállt az üzletbe a Fawaz Alhokair and Company, amely a közel-keleti és az afrikai terjeszkedésért felelt. Tizennégy üzlet nyitását tervezték, a célországok között volt Jordánia, Szíria, Egyiptom, Bahrein és – természetesen –Katar is. Az észak-amerikai területet a Total Apparel Group vette a nyakába, amelynek vezetője, Janon Costley elfogódottan nyilatkozta: „Örülök, hogy részesei lehetünk ennek az egész világra kiterjedő projektnek. Hatalmas sportörökséget kell ápolnunk, és pontosan értjük, milyen fontos a szerepünk a tradíciók megőrzésében, illetve a FIFA globális elismertségének növelésében.” A szakember hiába értette meg a kihívás nagyságát, mivel még a 2012-re tervezett áttörés előtt tönkrement a terv előkészítője és fő felelőse. A Global Brands Group csődöt jelentett, a FIFA pedig eurómilliókat veszített. A nemzetközi szövetség most válságtárgyalásokat folytat a partnerekkel, hogy a programot akkor se kelljen végleg feladni, ha a szövetség jelentős pénzügyi mínuszt kénytelen elkönyvelni. Bár a bukott márka újjáépítése ebben az esetben sem lenne már egyszerű feladat...
Mindenesetre aktuális látogatásunkkor a FIFA honlapján föllelhető online áruházat zárva találtuk, ami messzemenően szokatlan a műfajban. Hiába próbálkoztunk a javasolt linkek segítségével a regionális árusítóhelyek honlapján, FIFA-termékre sehol nem leltünk.
A nemzetközi szövetségnek nem szokatlan a kudarc ilyesféle ügyekben. Korábban tönkrement már az ISL/ISMM csoport is, amelynek neve váratlanul újra fölbukkant a hírekben az utóbbi hónapokban, méghozzá a szövetség korrupciós ügyei kapcsán. A hírek szerint a 2001-ben becsődölt marketingügynökség több millió dollárt fizetett meghatározó sportvezetőknek bizonyos ellenszolgáltatásokért cserébe.
Egyébiránt néhány blogger már most azon élcelődik: meglehet, hogy Blatter nem is olyan szomorú a csőd miatt, hiszen újra meg lehet tendereztetni a marketingfeladatot. És aligha csodálkozna bárki is, ha katari tulajdonosok kezében lévő cég futna be a pályázaton.