Kis foci, kis üzlet

Cristiano Ronaldo – így a Bola című lap minapi híre – szűk év alatt kitermelte átigazolási díját: a portugál klasszis nevével ellátott mezekből eddig százmillió eurót kasszírozott a Real Madrid. A Manchester Unitedtől 94 millió euróért vásárolt válogatott középpályás dresszeinek egységára 85 euró (úgy 22 ezer forint), s a bevételtől még akkor is elájulhatunk, ha tudjuk: a végösszeg megoszlik a spanyol topcsapat, a mezszállító cég és a futballista között.

Hogy a „CR9”-hez kapcsolódó ajándéktárgyakból – mez, sál, bögre stb. – mekkora pénz folyik be az úgynevezett királyi gárdához, arról nincs információ, de feltételezhetjük: az is tisztes summa. Apropó gyanánt pedig a homlokunkra csaptunk, s szétnéztünk három magyar élegyüttes shopjában: ugyan, mi a helyzet e bevételi forrást illetően?

Megyeri út: pedig erre a készletre lehetne alapozni...
Megyeri út: pedig erre a készletre lehetne alapozni...

DEBRECEN. Az utóbbi időszak legeredményesebb – bajnoki címvédő és BL-főtáblára jutó – magyar egylete 2003. december 1-jén csatlakozott a világban virágzó üzlethez: ekkor nyitotta meg első, jegyértékesítéssel is foglalkozó ajándékboltját a város legnagyobb bevásárlókomplexumában. Azóta a városban további két shop is várja az érdeklődőket – mindhármat egy önálló kft. irányítja –, a bevételi oldalon pedig azt láthatjuk, hogy a tárgyak értékesítése a klubot működtető részvénytársaság éves költségvetésének négy százalékát teszi ki.

Noha hivatalos adat nincs, a DVSC büdzséje 700-800 millió forint körül mozog, tehát azt a boltok körülbelül harmincmillióval egészítik ki. A hatmeccses Bajnokok Ligája-időszakban, vagyis 2009 őszén –2008 hasonló periódusához viszonyítva – négyszeres forgalmat jegyeztek az üzletekben: a legkapósabbak a BL-re készített termékek voltak, így a sálak (2700 forint), a fehér színű mezek (10 500), a baseballsapkák (3500), a bögrék (2500); a falinaptárat (1800) is vitték. A legfontosabb „öltözékhez”, a dresszhez/pólóhoz – a hagyományostól a BL-címeres változatig – 2200-tól 10 500 forintig juthatnak hozzá a szimpatizánsok, akiknek az apróságok közül is van mit hazavinniük: a tolltól (220 forint) a sörnyitón és az öngyújtón át (egyaránt 350) a flaskáig (2000) meganynyi mindent kapható.

Hogy e bevételi forrásra az egyesület költségvetése egyelőre kevéssé alapozhat, az aligha az üzlet működtetőin múlik, mivel ők mindent bedobnak: a hatdarabos borospohárkészlettől (6600 forint) az esernyőig (2800) számos különleges darabbal igyekeznek a vásárlók kedvében járni.

FERENCVÁROS. A legnépszerűbbnek mondott magyarországi klub köreiben úgy vélik: a költségvetés egy-két százaléka „jön be” a Fradi Shopból. A legjobban a mezek fogynak, de tömeges értékesítésre ne gondoljanak: az alapáron 12 500, név- és reklámfelirattal 14 300 forintba kerülő dresszek közül a legkeresettebb Lipcseisből heti 4-5 darabot értékesítenek.

A népszerűségi lista második és harmadik helyén Ferenczi és Dragóner áll; mint megtudjuk, több drukkernek Tutorics hátvéd játéka kifejezetten tetszik, viszont a szerb hátvéd dresszéből egy darabot sem adtak el eddig. Közel 70 terméket árusítanak, a legdrágább a babzsákfotel, a melegítő és a mez, a legolcsóbbak sorában a matricát, az autóillatosítót, valamint az öngyújtót találjuk; az árak 320-tól 30 000 forintig terjednek. A forgalom a Debrecen vagy Újpest elleni mérkőzéseken a szokásos négy-ötszörösére emelkedik, ám még így sem éri el az „európai” szintet.

Hogy ebben a magyar futball színvonala, a tömeges kötődés hiánya, valamint az átlagember viszonylagosan kevés, kedvenc csapatára fordítható pénze szerepet játszik, az nem kérdés – egy Manchester United-szurkoló évi 600-700 ezer forintnak megfelelő összeget költ szeretett klubjára –, ugyanakkor idehaza akadnak egyéb, a professzionális merchandising előretörését gátló tényezők is. Amint azt Bende Zoltán, az üzlet vezetője megjegyezte: elég kimenni a józsefvárosi piacra ahhoz, hogy a vevő „tuti” FTC-mezre és más ajándéktárgyra bukkanjon, természetesen jóval olcsóbb áron.

A hamis termékekkel kapcsolatban a zöld-fehérek – a VPOP-val és az APEH-hel közösen – olyan rendszer kidolgozását kezdték meg, amelynek lényege, hogy a védjegyes termékekkel csak valódi oltalom alatt, kizárólag szerződéses jogviszonyban lehessen majd kereskedni. Nem lesz ez valami egyszerűen kivitelezhető projekt...

ÚJPEST. A Megyeri úton található a hazai futballklubok alighanem legszebb és legszélesebb kínálatot nyújtó ajándékboltja. Közel 150 termékből lehet választani; az üzletet üzemeltető Sós László szerint az általuk etalonnak tekintett Liverpool shopja – honlapja alapján – valamivel kisebb választékkal várja híveit, még ha a Mersey partján jóval nagyobb mennyiséget értékesítenek.

A sláger Újpesten is a mez, sál, bögre hármas; előbbiből a Kabát és a Rajczi feliratú dresszek mennek a leginkább, azokból havi négyet-ötöt értékesítenek. A sorban következő a drukker saját nevével ellátott mez, ami pedig az egyebeket illeti: tényleg van miből válogatni. Bikini 9900 forintért, óra (Seiko, garanciával) 14 990-ért, 20 darabos lufi csomag 1990-ért, rugdalózó 2490-ért; utóbbit nagyon viszik, karácsony óta százat adtak el.

„Most kezd felfutni az üzletág” – tudjuk meg, és körbetekintve magunk is bólintunk: erre a készletre, ha volna magyar futball és nem „balkáni” lenne a vásárlóerő mértéke, már lehetne alapozni. Az Újpest FC éves büdzséje a bolt bevételéből minden hónapban fix összeggel gyarapszik (a beérkező pénz másik része az üzlet fenntartására, fejlesztésére megy); a végösszeg így is a klub költségvetésének elenyésző részét, nagyjából 1-2 százalékát tesz ki.

Mindenesetre Sós László és üzletvezető édesapja, Sós József újabb és újabb termékkel fejleszti az üzletet; a napernyőtől az úszógumin át a matracig szezonális árut is kínálnak, továbbá állandóan „akcióban” vannak, a ZTE elleni hazai kupameccsen például a 10 000 forint fölött vásárlók választhattak egyet a hatféle ajándék sálból. Amúgy a kereslet már egy szimpla bajnoki győzelem (Diósgyőr, 4-1) után is erősen nő a takaros üzletben – amelynek szintén gondot okoz a „józsefvárosi piac” jelenléte; a klub vezetői ugyancsak dolgoznak a megoldáson –, úgyhogy gyanítható: egy esetleges BL-selejtező alkalmával rendkívüli módon növekedne az egykor BEK-elődöntőt is játszó együttes ajándéktárgyai iránti érdeklődés.

Kvázi utóirat: Törökországban élő ismerős meséli, hogy amikor Roberto Carlos – mintegy levezetésképpen – 2007-ben a Fenerbahcséhoz igazolt, a klub egy hét alatt 40 000 darabot értékesített a balhátvéd mezéből.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.