Hatszázas kérdés
Másfél éve még magyar világbajnok versengett címvédőként a 125 kcm-esek között; röpke 250-es kirándulás után tavaly aMotoGP-ben vetélkedett, pontosabban motorozott még. Talmácsi Gábor sikertörténetként élte meg a sereghajtó helyezéseket, mondván, a királykategóriában még utolsóként is élmény célba érni. Ezzel a megállapítással a hazai közvélemény nem igazán értett egyet, mi több, általában kudarcként értékelte a 2009-es esztendőt, ám ez már a múlt, az a legjobb, ha gyorsan elfelejtjük. Talmácsival nem hoszszabbított szerződést MotoGP-s csapata, ami nem biztos, hogy baj, sőt. Az idén vadonatúj kategóriában, a Moto2-ben próbálkozik: itt mindenki újonc, ráadásul a motorok is azonosak: 600 köbcentis, négyütemű Hondák, a versenyek előtt sorsolással döntik el, ki, melyiket kapja. „Ügyeskedni” a vázzal lehet, a mérnökök itt babrálhatnak ki egymással.
Szükség is lesz a szakértelemre, ugyanis ebben a kategóriában négy korábbi világbajnok szerepel: Thomas Lüthi,Mike diMeglio, Julian Simon és természetesen Talmácsi. Negyvenen neveztek, ami még nem lenne baj, ám közülük tizennégyen nyertek már vb-futamot. A konkurenciát olyan veretes nevek jelentik, mint a Talmácsihoz hasonlóan a MotoGP-ben is megforduló Alex de Angelis vagy Toni Elias, továbbá Alex Debon, Simone Corsi, Andrea Iannone, Scott Redding, Mattia Pasini vagy a régi ismerős, egykori csapattárs Sergio Gadea és Hector Faubel. Talmácsi a 2-es rajtszámot választotta – 1-essel senki nem versenyez, ugyanis az a mindenkori világbajnokot illeti, ebben a kategóriában viszont ilyen értelemszerűen nincs –, a 14-es pedig már foglalt volt.
Mindössze 17 részvevős, ám annál sűrűbb a királykategória mezőnye. Tízen közülük nyertek már világbajnoki címet valamelyik kategóriában, hárman – Valentino Rossi, Casey Stoner és Nicky Hayden – a MotoGP-ben diadalmaskodtak. Az elsődleges kérdés ebben a géposztályban az, hogy megszerzi-e tizedik vb-elsőségét a minden idők legnagyobb motorosának kikiáltott Rossi. A Doktort immár egyedül az ugyancsak olasz Giacomo Agostinihez, illetve annak rekordjaihoz mérik. „Ago” az akkori királykategóriában, azaz az 500 kcmben nyolcszor nyert világbajnoki címet, vagyis az idén behozhatja őt a hétnél tartó Rossi. (A nagy Giacomo a 350-ben további hét elsőséget szerzett; miután ezt a kategóriát 1982-ben megszüntették, a csúcs értelemszerűen örökös marad.) A futamgyőzelmek számában egyelőre 19-cel vezet a példakép, ennek a rekordnak a megdöntése momentán távolabbi cél. Amennyiben az idén harmincegy éves Rossi további két-három évig nem száll le a motorról, a határ a csillagos ég.
És akkor ott van még a 26 részvevős „utánpótlás”-kategória, a 125 kcm, megannyi tejfelesszájú reménységgel és néhány rutinosabb fiatalemberrel, akik közül a 19 éves Bradley Smith, a 20 esztendős Esteve Rabat vagy a 22.-ben járó Nicolas Terol immár nagy öregnek számít.
A tizennyolc idei versenyhelyszín közül egy számít újnak: azAragóniaiNagydíj, amelyet, fájdalom, éppen a Sávolyba tervezett Magyar GP helyett iktattak programba. Spanyolország így négy futamot rendezhet, vagyis valódi gyorsasági motoros nagyhatalommá vált. Igaz, klasszis versenyzőinek köszönhetően tulajdonképpen már eddig is az volt.