Ott dollármilliárdok...
Igaz, az semmiképpen sem értelmezhető nóvumként, hogy Tiger Woods a topbrand a sportolók között. A golfjátékos márkaértéke 82 millió dollár, amely csillagászati összegnek tetszik annak fényében, hogy a második David Beckhamet „mindössze” 20 millióra taksálják. Ugyanakkor Woods magánéleti botrányai nyomán akár e jelentős előny is elolvadhat, ám honi szakemberek arra hívták fel a figyelmet egy néhány héttel korábbi konferencián, hogy a sportolónak több olyan kontraktusa is fut, amelyből a felek csak komoly áldozatokkal tudnának kilépni, így a sztár a krízis ellenére is megőrizheti első helyét. Érdekesség, hogy az első tízben feltűnik Marija Sarapova orosz teniszező is, ám kétségünk ne legyen: nem elsősorban a pályán nyújtott teljesítményének köszönheti előkelő helyezését.
A sportesemények listáján a nyári olimpiától csak „ezüstéremre” futotta, a futball-vb a „bronzmedálig” jutott. Az élen az amerikai televízió történetének legnézettebb műsora, a Super Bowl trónol, amelynek márkaértéke meghaladja a négyszázmillió dollárt. Jellemző, hogy az ötkarikás játékok brandje alig több mint a felét kóstálja az amerikaifutball-liga döntőjének. A labdarúgás piaci helyzetét jelzi, hogy még az Eb is negyedik a mezőnyben, maga mögé utasítva a baseballbajnokság fináléját, a Kentucky-derbit, továbbá az egyetemi kosárlabdasorozat négyes döntőjét. A tízbe sem került azonban az NBA és az NHL fináléja, ahogy az európai futball-ligák, valamint az indiai krikettbajnokság sem.
A Nike nyerte a televízó–sportfelszerelés csúcstalálkozót, amennyiben a több mint tízmilliárdos márkaértékkel az élen zárta a sportbiznisz kategóriát, megelőzve az ESPN társaságot, a világ vezető sportműsor-szolgáltatóját. Az Adidas harmadik, a Reebok az ötödik. Közéjük férkőzött be a Gatorade, amely az észak-amerikai sportitalpiac hetvenöt százalékát „privatizálta”. Hatodik a Sky Sports, amely – ahogy a Forbes fogalmaz – a „brit válasz” az ESPN-re. Az Under Armour a nyolcadik, amely dr. Berkes Péter egyetemi adjunktus szerint a közeljövőben a feje tetejére állíthatja a rangsort. A szakember szerint az Európában – egyelőre – kevéssé ismert sportmárka hihetetlenül népszerű az amerikai fiatalok körében, hiszen a legfőbb vetélytársak, már „apáink” márkái... Érdekesség, hogy a – többek között – Usain Bolt szponzorációját is ellátó Puma nem fért be a tízbe. A cég illetékesei talán ebbéli csalódásuk okán vetemedtek arra, hogy a futball-vb idejére időzített kampányuk részeként márkajellel díszített sört is forgalomba hoznak, hogy az eleddig szürke zónaként jelentkező célcsoportokra is kiterjesszék a brandet. Kétséges, hogy az „állatemblémás” habos ital a legnagyobbak közé repíti-e a márkát...
Bár a Manchester United jelentős méretű adósságtömböt görget maga előtt, továbbra is a legértékesebb márka a csapatok között. A titok kulcsa az ázsiai piacon keresendő, hiszen az MU szurkolóinak több mint a fele az óriáskontinensről verbuválódik. Mindenesetre a lista az európai futball erődemonstrációja, hiszen hat garnitúra (MU, Real Madrid, Arsenal, Barcelona, Bayern München, Milan) is szerepel a tízben. Csak három baseballegyüttes, valamint egy NFL-klub tudta megtörni a labdarúgó-hegemóniát.
Mindenesetre az iparág főszereplői nagyban játszanak: a Nike harmincmillió dollárt költ Tiger Woods szponzorációjára, ám a golffal kapcsolatos termékek értékesítéséből hétszázmillió dollár bevételt realizál...