Nézőcsúcs-találkozó
Mindez igen fontos visszaigazolás a félperces reklámért az idén átlag 2,8 millió dollárt fizető hirdetőknek, valamint a nagy csatornáknak, amelyek rotációban közvetíthetik Amerika vezető sporteseményét. Ha folytatódik a 2006 óta töretlen trend, miszerint egyre többen nézik a Super Bowlt – tavaly 98,7 millióan, míg 12 éve még „csak” 90 millióan –, a jövőre illetékes Fox csatorna még többet kaszálhat.
Nézettségben nincs párja az amerikaifutballnak (különösen a legjobban jövedelmező főműsoridőben). Az Egyesült Államok második legnépszerűbb sportja, a baseball tavalyi nagydöntőjét, az úgynevezett Világsorozatot mérkőzésektől függően 15-23 millióan, a kosárlabdázóknál az NBA zárómeccseit 14,3 millióan követték, míg a jégkorong-bajnokság találkozóit 8 millióan; ez utóbbi így is 36 éves rekord. Összehasonlításul: ez nézettségben az olyan tévésorozatok záróepizódjának felel meg, mint a Dinasztia, a Szex és New York vagy az X-akták. A csapatsportok iránt főleg férfi ak érdeklődnek, de hibázik az a hirdető, aki megfeledkezik a nőkről. Az elmúlt évtizedben (főműsoridőben) az amerikafutballt egyedül a háziasszonyok kedvence, a női műkorcsolya (!) tudta megszorongatni, az is csak alsó hangon, a futball főcsoportdöntőivel, nem pedig a Super Bowllal összevetve. Nyolc éve, a Salt Lake City-i olimpián 43,3 millióan nézték a szabadprogramot; ez két kivétellel az összes Oscardíjátadást lekörözte.
Itt van Amerika!
Bár a honi nézőcsúcsot nem veszélyeztette a Super Bowl közvetítése, Máté Pál, az amerikaifutball-találkozókat Magyarországon közvetítő Sport TV főszerkesztője szerint remek eredmény, hogy 135 000-en voltak kíváncsiak a mérkőzésre idehaza. A szám első blikkre ugyan alacsonynak tetszik, de ne feledjük, hogy a két együttes magyar idő szerint negyed egykor vonult ki a pályára, azaz korántsem főműsoridőben döntöttek ennyien a találkozó mellett. Beszédesebb az úgynevezett közönségarányos adat, amely szerint a tévénézők hat, az öszszecsapás egyes időszakaiban nyolc százaléka követte figyelemmel az NFL fináléját, így a tematikus csatorna a harmadik helyet szerezte meg a rangosban a két országos kereskedelmi adó mögött. Persze a labdarúgó-rangadók népszerűségét még nem veszélyezteti az NFL, hiszen például a novemberi Barcelona– Real Madrid találkozó 11,5%-os közönségarányt ért el, ami abszolút számban sokkal több nézőt jelent, mivel azt a meccset szombat este játszották. Egy-egy szimpla, azaz „nagycsapatmentes” olasz bajnoki azonban ma már nincs fölényben az amerikai alapszakasz-mérkőzésekkel szemben sem. A Sport TV – szerződése szerint – még további három NFL-évadot biztosan közvetít. (P. P.)