Toyota: az utolsó kör

Egy hír, amely alighanem megrázza a Forma-1 világát: a Toyota bejelentette, hogy azonnali hatállyal kiszáll a versenysorozatból. Miután a világ legnagyobb autógyáráról van szó, annak dacára is mellbevágó a döntés, hogy az istálló nyolcidényes jelenléte, összesen 139 rajt során egyetlen futamot sem nyert... Pedig olyan pilóták vezették az autókat, mint Ralf Schumacher, Jarno Trulli vagy Olivier Panis, akik más csapatok volánjai mögött legalább egy versenyen győztek.

Az idei sorozatban a konstruktőrök vetélkedésében ötödik lett a Toyota, megelőzve olyan rangos csapatokat, mint a (Forma-1-ből ugyancsak távozó) BMW, a Williams vagy a Renault, ám a győztes Brawn GP, illetve a második Red Bull látótávolságban sem volt. A Toyota egyetlen esztendőben sem végzett dobogós helyen, a nyolc szezonban összesen 278,5 pontot szerzett; a Brawn GP csak az idén 172-t... A 2009-es egyéni versenyben Trulli a nyolcadik, az utolsó két futamról sérülés miatt hiányzó Timo Glock a tizedik helyen végzett, ami a huszonöt, a szezon során lehetőséget kapott pilóta rangsorában nem rossz teljesítmény; igaz, nem is emlékezetes.

A váratlannak tesző döntés oka, hogy az anyacég fennállásának legveszteségesebb évét zárja 2009-ben, és miután a vezetőség úgy ítélte meg, hogy jövőre sem várható pozitív változás az autóeladásokban, felhagy a Forma-1-es versenyzéssel. A hírt - könnyeivel küszködve - Jamasina Tadasi csapatfőnök jelentette be. A kivonulással nem csupán a két pilóta, továbbá a beugróként figyelemre méltó teljesítményt nyújtó Kobajasi Kamui válik munkanélkülivé, de az a 750 alkalmazott is, aki a csapat körül, illetve a kölni főhadiszálláson dolgozott. (A cégtől származó információk szerint a Toyota évente mintegy 300 millió dollárt költött a csapatra.)

A Honda tavalyi evakuálása után a mostani távozás egyúttal azt is jelenti, hogy a Forma-1-ben nem lesz japán istálló, ezáltal mindössze három motorgyártó (Ferrari, Mercedes, Renault) marad. A Toyota azt már júliusban bejelentette, hogy nem él a "vetésforgó" adta lehetőséggel - a páratlan években a szuzukai, a párosakban a saját, a Fudzsi-hegy mellett található pályáján rendezték a Japán Nagydíjat -, vagyis jövőre megint Szuzuka lesz a házigazda.

Mint ismeretes, néhány napja a Bridgestone, az F-1 kizárólagos gumiszállítója döntött úgy, hogy a következő szezon után feladja pozícióit a száguldó cirkuszban.

A svéd Mattias Ekström nyerte a pilóták immár hagyományos évadzáró dzsemboriját, a Bajnokok versenyét, amelyet első alkalommal rendeztek Kínában. A pekingi Madárfészek stadionban kialakított alkalmi pályán olyan sztárok indultak, mint a hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher, az idei első Jenson Button, a második Sebastian Vettel vagy az egy pont hátránnyal rali vb-ezüstérmes Mikko Hirvonen. A nemzetek versenyét (sorozatban harmadszor) a Schumacher, Vettel alkotta német csapat nyerte, a bajnokok bajnoka a döntőben éppen Schumachert legyőző Ekström lett, ugyancsak harmadik alkalommal.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.