Nagy pénzben játszanak
Ugyanis - csak a magyar futball háza táján senki meg ne hallja! - a liga szabályai szerint a meccseket akkor lehet a helyi tévéműsorba illeszteni, ha a hazai csapat az összes jegyet eladta 72 órával annak kezdete előtt. Ez a várakozások szerint most a klubok negyedét megoldhatatlan feladat elé állítja. Az előző évadban száz mérkőzésenként csak négyet kellett "elsötétíteni". Közismert pedig: az amerikaifutball óriási üzlet, évi 7 milliárd dolláros bevétellel. A Super Bowl százmillió embert ültet a képernyők elé, és az ország egyik vezető társasági eseménye. A három nagy földi sugárzású országos csatorna, valamint kábelen az ESPN összesen - és több évre - 20 milliárd dollárt fizet a közvetítési jogokért.
A fizetések tekintetében az NFL mostani idényében a Manning-dinasztia üdvöskéje, a New York Giants irányítója, Eli lépett az első helyre, amikor a tavasszal 2015 végéig évi 15,3 millió dolláros átlagért (összesen 97,5 millióért) hosszabbított szerződést. Bátyjának, Peytonnak is, aki Indianapolisban játszik ugyanezen a poszton, van mit a tejbe aprítania: a Sporting News által az egész NFL legjobbjának tartott játékos évi 15,1 millió dollárt kasszíroz. Éves szinten pedig a Carolinát erősítő Julius Peppers keres a legjobban (16,7 millió dollár), de neki csak egy évre szól a szerződése. A jelenlegi állás szerint ellenben a következő szezontól megszűnne a fizetéseket lenyomó felső korlát, a "sapka".
Hogyan érvényesül mindez a jegyárakban? Nos, egy átlagmeccsre 75 dollárért (14 ezer forint) mehetünk ki; a klubok gyakorlatilag nem emeltek most árat, kivéve az 1,2 milliárd dolláros új stadionba költözött Dallas Cowboyst, amely emiatt horribilis áron, átlag 160 dollárért kínálja a belépőket. Amerikában viszont inkább a négyfős társaságra, vagy családra számolt úgynevezett szurkolói költségindexszel (FCI) kalkulálnak - ebben benne vannak a sörök, üdítők, hot dogok, műsorfüzetek is -, és így már átlagosan 412 dollárba (77 ezer forint) fáj egyetlen látogatás. Most, hogy már 15 millió amerikai került az utcára a recesszió óta, a dallasiakon kívül csak a Baltimore és az Atlanta háza táján emelkedett két számjeggyel ez a költség - egy éve viszont még 12 klubnál. Van, ahol részletfizetési lehetőséggel, másutt "eszel, amennyit bírsz" büféebéddel segítenek a nem csak sportra éhes nézőkön. "Tisztában vagyunk vele: a gazdasági helyzet nem teszi lehetővé, hogy egyes családok és cégek annyi jegyet vegyenek, mint korábban" - írta közleményében Goodell.
És a Super Bowl-győzelmi esélyek? Nos, ezzel még érdemes várni legalább pár hetet. Ahogy a FoxSports kommentátora is elismeri, a téli Cardinals-Steelers döntő a tavaly őszi kezdéskor még nemigen szerepelt a szakírók táncrendjében...