Futballbolt: áremelés

A Richard K. Miller és társai nevű cég az idén már tizenkettedik alkalommal állította össze éves jelentését a nagyjából 185 milliárd dolláros amerikai sportbizniszről. A Marketing 2009 címet viselő kiadvány a sport minden területére kiterjedően mutatja be a piac aktuális helyzetét. A sportesemények, a tengerentúli profi ligák, az egyéni sportok, a tematikus médiumok mind-mind a vizsgálat részét képezik.

Érdekes adatokra bukkanunk az Európában is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő amerikaifutball analízisében. Csak a miheztartás végett: az NFL összbevétele 7,1 milliárd dollár volt 2007-ben. A 256 alapszakasz-mérkőzést magába foglaló évad átlagos nézőszáma 66625 volt 2008-ban, így a stadionok kihasználtsága 90 százalék fölött maradt. A Washington Redskins találkozóit 88604-en látták átlagban, és a rangsor sereghajtója, a Detroit Lions is bizton számíthatott 54497 nézőre minden hazai összecsapásán.

A Forbes magazin - a tanulmányban idézett - becslése szerint a legértékesebb "franchise" a Dallas Cowboys, amely mintegy 1,61 milliárd dollárt ér, de a legkevesebbre taksált Minnesota Vikingset is 839 millióra tartják.

A jegyárak is igazodnak az áru minőségéhez, amennyiben a New England Patriots mérkőzéseire átlagosan 117 dollárért lehet tiketthez jutni. Igaz, viszonylag olcsón, átlag 51 dollár ellenében már belépőt kaphatunk a Buffalo Bills összecsapásaira. A liga egészét tekintve 72 dollár az átlagár, amely majdnem nyolcszázalékos emelkedést jelent az előző évadhoz képest.

Természetesen egyéb mutatók is szerepelnek az összefoglalóban: például Brand Keys a csapatok szurkolóinak hűségét vizsgálta. Ebben a tekintetben a New England Patriots vezeti a ligát, azaz a bostoni egyletnek a legkitartóbbak a rajongói. Dobogós még az Indianapolis Colts és a New York Giants.

A legnagyobb üzletet jelentő sportok kapcsán megkerülhetetlen a televíziós közvetítések kérdése. A liga mérkőzéseit nem egy csatorna sugározza, a különböző médiumok különféle csomagokat birtokolnak. Csak példaként: a liga az ESPN-nel 2005-ben kötött szerződést a 2006-2013 közötti időszakra 8,8 milliárd dollár ellenében. Persze, nincs csodálkoznivaló a tekintélyesnek tetsző összegen, ha tudjuk: 16,6 millióan látták átlagosan a közvetítéseket 2008-ban. A legnagyobb show-t, azaz a Super Bowlt közvetítő Fox 43,2 százalékos nézettséget ért el 2008-ban: világszerte körülbelül 800 millióan választották az NFL-finálét. A hirdetni szándékozók ennek nyomán hárommillió dollár ellenében vásárolhattak félpercnyi reklámot a szezon főmérkőzésére. Az idei döntőt közvetítő NBC rekordot jelentő reklámbevételt realizált: 206 millió dollárt. Jövőre Miamiban rendezik a Super Bowlt, ezúttal a CBS várja a hirdetőket...

Azon már meg sem lepődünk, hogy mindemellett az nfl.com-ot, a liga internetes oldalát 16,7 millió egyedi látogató keresi fel havonta a szezon idején.

Még mondja valaki, hogy olcsó játék a futball...

Tampa, 2009. február 2. Santonio HOLMES, a Pittsburgh Steelers játékosa touchdown-átadást kap el a profi amerikaifutball-liga (NFL) nagydöntőjében, a 43. Super Bowlon megrendezett Arizona Cardinals-Pittsburgh Steelers mérkőzés vége előtt 37 másodperc
Tampa, 2009. február 2. Santonio HOLMES, a Pittsburgh Steelers játékosa touchdown-átadást kap el a profi amerikaifutball-liga (NFL) nagydöntőjében, a 43. Super Bowlon megrendezett Arizona Cardinals-Pittsburgh Steelers mérkőzés vége előtt 37 másodperccel a Raymond James stadionban a floridai Tampában 2009. február 1-jén. Jobbról Aaron FRANCISCO (47) és Ralph BROWN arizonai játékosok. A döntőt a Pittsburgh Steelers csapata nyerte 27-23-ra, s így - a sportág történetében elsőként - hatodízben vehette magához a trófeát. A meccs legértékesebb játékosa (MVP) Santonio Holmes lett, aki ezzzel a 131 yardnyi elkapással zárt, s ő szerezte a meccset eldöntő - hatpontos gólt jelentő - touchdownt. (MTI/AP/Chris O'Meara)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.