Futballbolt: áremelés
Érdekes adatokra bukkanunk az Európában is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő amerikaifutball analízisében. Csak a miheztartás végett: az NFL összbevétele 7,1 milliárd dollár volt 2007-ben. A 256 alapszakasz-mérkőzést magába foglaló évad átlagos nézőszáma 66625 volt 2008-ban, így a stadionok kihasználtsága 90 százalék fölött maradt. A Washington Redskins találkozóit 88604-en látták átlagban, és a rangsor sereghajtója, a Detroit Lions is bizton számíthatott 54497 nézőre minden hazai összecsapásán.
A Forbes magazin - a tanulmányban idézett - becslése szerint a legértékesebb "franchise" a Dallas Cowboys, amely mintegy 1,61 milliárd dollárt ér, de a legkevesebbre taksált Minnesota Vikingset is 839 millióra tartják.
A jegyárak is igazodnak az áru minőségéhez, amennyiben a New England Patriots mérkőzéseire átlagosan 117 dollárért lehet tiketthez jutni. Igaz, viszonylag olcsón, átlag 51 dollár ellenében már belépőt kaphatunk a Buffalo Bills összecsapásaira. A liga egészét tekintve 72 dollár az átlagár, amely majdnem nyolcszázalékos emelkedést jelent az előző évadhoz képest.
Természetesen egyéb mutatók is szerepelnek az összefoglalóban: például Brand Keys a csapatok szurkolóinak hűségét vizsgálta. Ebben a tekintetben a New England Patriots vezeti a ligát, azaz a bostoni egyletnek a legkitartóbbak a rajongói. Dobogós még az Indianapolis Colts és a New York Giants.
A legnagyobb üzletet jelentő sportok kapcsán megkerülhetetlen a televíziós közvetítések kérdése. A liga mérkőzéseit nem egy csatorna sugározza, a különböző médiumok különféle csomagokat birtokolnak. Csak példaként: a liga az ESPN-nel 2005-ben kötött szerződést a 2006-2013 közötti időszakra 8,8 milliárd dollár ellenében. Persze, nincs csodálkoznivaló a tekintélyesnek tetsző összegen, ha tudjuk: 16,6 millióan látták átlagosan a közvetítéseket 2008-ban. A legnagyobb show-t, azaz a Super Bowlt közvetítő Fox 43,2 százalékos nézettséget ért el 2008-ban: világszerte körülbelül 800 millióan választották az NFL-finálét. A hirdetni szándékozók ennek nyomán hárommillió dollár ellenében vásárolhattak félpercnyi reklámot a szezon főmérkőzésére. Az idei döntőt közvetítő NBC rekordot jelentő reklámbevételt realizált: 206 millió dollárt. Jövőre Miamiban rendezik a Super Bowlt, ezúttal a CBS várja a hirdetőket...
Azon már meg sem lepődünk, hogy mindemellett az nfl.com-ot, a liga internetes oldalát 16,7 millió egyedi látogató keresi fel havonta a szezon idején.
Még mondja valaki, hogy olcsó játék a futball...