Foglalkozása vezető
- Maximalista vagyok, ezért sok a bajom. Pontosan idéztem?
- Tökéletesen. Többször is nyilatkoztam ilyesmit, hol akadt rá?
- A Megszállottak Klubja honlapján. Hogy miért ott, arra még visszatérünk, előbb az érdekelne, hogy mi baja lehet egy maximalistának?
- Pontosítok: egy raliversenyző maximalistának. A mi szakmánkban nem lehet egy csavart rosszul betekerni, egy hatos anya helyett ötöst használni. Az autósport, úgymond, szentkettőssége a pontosság és a gyorsaság. Tudom, hogy a magamfajtával nem könnyű az együttlét; meg kellett találnom azokat az embereket, akik hajlandók voltak megbocsátani a szakmai kérlelhetetlenségemet.
- Számomra Ferjáncz Attila a világ legnyugodtabb embere. Mivel lehet kihozni a béketűrésből?
- Hazugsággal és igazságtalansággal. Valamelyikkel lépten-nyomon találkozom; valószínűleg az átlag fölött vagyok képes uralkodni magamon, ezért hiszik rólam azt, hogy béketűrő ember vagyok.
- Hogyan került kapcsolatba a Megszállottak Klubjával?
- Ez egy igen komoly társulat. Néhány ember úgy gondolta, talán meg kellene becsülni azokat is, akik nem olimpiai sportágban alkottak világraszólót. Mondjuk körülvitorlázták a Földet vagy a Himaláján motoroztak. Ennél a klubnál tagnak lenni igazi dicsőség, ugyanis ide ajánlják az embert, aztán a többiek eldöntik, alkalmas-e a kiszemelt. A futballban is az a legnagyobb elismerés, ha a játékostársak választanak maguk közül legjobbat.
- Meglepődnék, ha nem a 23-as lenne a szerencseszáma...
- Az lenne, ha babonás volnék. Huszonhárom bajnoki címet szereztem, és ugyanennyiszer nyertem Európa-bajnoki futamot. Kétszer voltam harmadik az Eb-összetettben, voltaképp ebből is kijön a huszonhárom...
- A hetvenes-nyolcvanas években márkahűségről aligha lehetett beszélni, az ember abba az autóba ült, amelyet arra az idényre felajánlottak neki. Előfordult, hogy a vágy találkozott a valósággal?
- A Wartburg és a Skoda után a Renault 8 Gordini volt az első, versenyautó kinézetű kocsim, nagyon szerettem. Nem volt baj az Audi Quattróval sem, de az igazi kedvenc a Renault 5-ös Turbo volt. Akadtak rossz döntéseim is, mint például a Lancia Delta; úgy szoktam mondani, azzal lemaradtunk a vonatról.
- A magyar versenyzőkre akkor jellemző kisipari háttérrel nem csoda...
- Azért azokra a kisiparosokra a gyári konkurencia is irigy volt. A nagymenőkkel természetesen nem versenyezhettünk, de Léhi Sanyi és Herceg Áron a roncsból is autót volt képes varázsolni reggelre.
- Bizonyára nem én kérdezem meg először: jókor volt közepes helyen?
- Meglehet, ha ma versenyeznék, több volna a konfliktusom. Manapság, ha van pénzed, szerény képességekkel is lehet jó autód, régebben fordítva volt. Ha sokszor mentél gyorsan, akkor felfigyeltek rád, és felajánlottak egy versenyképes gépet. Vagy ajándékba kaptál egy garnitúra speciális Michelin-gumit; addig is ezt a márkát használtad, valahogy mégis másként kanyarodott a kocsi...
- Ötvenhárom évesen vonult vissza. Voltak elvonási tünetek?
- Akadt néhány álmatlan éjszakám. Egy évig nem jártam versenyre, előfordult, hogy hátat fordítottam, amikor jött egy jobb autó. Mára mindez elmúlt; a múltkor valaki felajánlotta, hogy próbáljam ki a kocsiját. Nemet mondtam: olyan nincs, hogy csak úgy autózunk egy kicsit.
- A sportágtól viszont képtelen volt elszakadni.
- Szerettem volna autók közelében maradni. Harminchárom év alatt mindent és mindenkit megismertem. Amikor megkerestek, fölvetettem a hibákat, javasoltam ezt-azt, majd azt mondtam, ha van megfelelő támogatottság, akkor elvállalom a szövetség elnöki posztját. Másfél év alatt rendet tettem, az adminisztrációban és az anyagiak terén egyaránt.
- Két éve mégis leváltották.
- Mondvacsinált ürüggyel. Aztán tavaly decemberben a leváltottakat is leváltották. Felajánlották, hogy legyek tiszteletbeli elnök, afféle díszpinty. Majd jöttek az engem akarók, mondtam nekik, hogy kétharmados többség esetén ismét vállalom. Háromnegyed lett, mára ismét nullszaldósak vagyunk, de van dolog elég. Néha belegondolok, talán mégis jobb lett volna a díszpintyes pozíció.