Kék futószalag

- Csak a rend kedvéért tisztázzuk a megszólítását: kapitány úr?

- Főnök. Négy-öt éve így hívnak, ezt szoktam meg.

- Milyen elvek alapján válogatja a csapatát?

- Nem kell kiemelkedően a legjobbnak lenniük, menet közben mindent meg lehet tanulni. A tekinteteket vizslatom, a csillogó szeműeket keresem.

- Hány embernek van személyre szabott feladata a hajón?

- Tizenkettőnek, a többi csak súly. Én irányítom, fogom rendszerbe a munkájukat; természetesen vannak egyértelmű manőverek, amelyek végrehajtásánál meg sem kell szólalnom.

- Mekkora a túljelentkezés?

- Éppen akkora, hogy lehessen válogatni a jelöltek között. Az alapcsapatom 2003 óta lényegében ugyanazokból áll. A Kékszalag előtti másfél hónapban átlagban heti négy napot gyakorolunk, azaz jelentős áldozatvállalásra van szükség.

- Ha megígérném, hogy nem keverem össze a grószt a spinakerrel, én is bekerülhetnék?

- Súlynak, esetleg.

- Egy ideje egy-egy celeb is vitorlázhat a nagyobb hajókon. Mi a véleménye erről az újításról?

- Nekem tetszik, jó ötletnek tartom. A vitorlázás Forma-1-ében, az Amerika Kupán is van hajónként egy-egy fizetős "utas".

- Ha már szóba került, a vitorlázás csúcsához képest egy balatoni regatta nem kispályás vállalkozás?

- Mindkettőnek megvan a maga bája. Amikor a hajó a tengeren kiér a nyílt vízre, a komolyabb veszélyek elmúlnak. A Kékszalag part menti navigációs verseny; az átlagos vízmélység három és fél méter, ennek köszönhetően nincsenek félelmetes hullámok, ellenben könnyen zátonyra futhat a hajó. Folyamatos készenlétre van szükség, akárcsak a Garda-tavon, ahol a sziklás part a legnagyobb ellenség. Amúgy edzéskörülmények között voltam én már tizenkilencedik ember amerikakupás hajón, nem volt mellbevágó élmény.

- Hogyan lesz egy balmazújvárosi srácból a Balaton vitorláskirálya?

- Pesti gyerek vagyok, éppen csak megszületni voltam Balmazújvárosban. A füredi vitorlástelepen nőttem fel, apám tanított vitorlázni, nyolcévesen már igazolt versenyző voltam. Jollékkal mentem, finn-dingiben jutottam el az atlantai olimpiára, aztán következtek a nagyhajók, előbb a Pleasure, majd a Lisa.

- Mi volt a váltás oka?

- A magányos vitorlázásnak megvan az az előnye, hogy senkire sem kell várni, viszont a győzelem örömét nem lehet a társakkal megosztani. Csapatban a siker is édesebb.

- Mivel lehet kiesni a kegyeiből?

- Azzal, ha valaki késik.

- Versenyen fél napot minimum a vízen töltenek: mit visznek a hajóra?

- Tartalék felszerelést, vízhatlan ruhát, ételt, italt.

- Tudományos alapon válogatnak?

- Próbálkoztunk vele, de kiderült, nincs értelme. Viszont egyszer Keszthelynél kifogyott az italkészlet, jobb híján a Balatonból kortyoltunk. Mindenki azt csomagol magának, amit akar; a párizsi viszont nem ajánlott, mert a melegben megromlik.

- Sorozatban kilencedszer nyerte meg a Kékszalagot. Érez még kihívást?

- Újra és újra. Ez a verseny velünk épül, gyarapodik. Néhány éve alig kétszáz hajó indult, az idén már 612.

- Mi a szép a Kékszalagban?

- Az, hogy mindenki be akarja fejezni. Számos olyan versenyen indultam már, ahol a saját, útba eső kikötőikben sorra kiszálltak a versenyzők. Fölveszik az ajándékpólót, elrajtolnak, a többi már nem érdekes.

- A Nemere II 10 óra 40 perces rekordja 1955 óta megdönthetetlen. Nem gondol néha arra, hogy elmérték az idejét vagy a fordulóbója esetleg kicsit közelebb volt?

- Nem maradt más az utókorra, mint a szemtanúk beszámolója; elmesélésekből tudunk róla és azok alapján fogadjuk el. Mellesleg a sportújság másnap 11 óra 30 perces időt írt, de nincs jelentősége, hiszen a Nemere II rekordja a Kékszalag egyik legendája.

- Hat éve 9 óra 25 perc alatt teljesítette a távot a Lisával. Miért nem az a csúcs?

- Rendkívül alacsony volt a vízállás, ezért a fordulóbóját négy kilométerrel közelebb hozták. Nyolc kilométerrel volt rövidebb a táv, az körülbelül fél óra, vagyis mi kerültük meg a leggyorsabban a Balatont, de az idő nem hitelesíthető.

- Gondolom, "lekottázta" már az ideális időjárást...

- A rajtnál húszcsomós déli szél kellene, ami Kenesénél északkeletire változna. Siófoktól északira volna szükség, továbbra is húszcsomósra, majd Keszthelytől hazafelé jó lenne a déli szél.

- Számításai szerint mennyit mutatna a stopper?

- Négy órát. Viszont a realitás az, hogy jobbára északnyugati szél fúj majd jövőre is. Nem baj, legalább tovább él egy le-genda...

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.