Világpolgár Palotája

- Szarkának hívták? - Igen, Szarka Lakatosüzemnek, a múlt század elején. Az üzleti filozófiánk azonban az: senkit nem lehet becsapni! Nálunk nincs umbulda a minimálbérrel, a feketegazdaságot értelmezni sem tudom.

- Hány éve van itt?

- Salgó István direktor éppen négy évtizede, huszonkét esztendős koromban vett fel fejlesztőmérnöknek. Akkor már a Kismotor- és Gépgyár öt üzemének egyike volt a Járműfelszerelési Gyár. De 1984-ben találtunk egy elrejtett passzust a Magyar Közlönyben, s - noha állami vállalat maradtunk 1989-ig, a Jármű Rt. létrejöttéig - önállóvá váltunk. Mondhatni, öt évvel korábban megértük a rendszerváltást. Nem hiszem, hogy véletlen: a Kismotor- és Gépgyár hajdani öt egységéből egyedül ez maradt fenn.

"A REAC-nál nincs olyan vezető, aki fizetést kapna"
"A REAC-nál nincs olyan vezető, aki fizetést kapna"

- Az önöké?

- Jól mondja, a miénk. Mert a céget - tizenhárom éves hitelre, százötvenmillió forintért - megvettük. Akkor annyi ember tartozott a kollektívához, ahány millióba került az üzem. Most ötvenhét dolgozó-tulajdonos van, ám a részvények többsége az enyém.

- Mit gyártanak?

- Vasúti kocsikhoz ajtókat, ablakokat, és ezek elektronikus mozgatószerkezeteit. A termelés 99,4 százaléka külföldre megy, nekünk tehát kifejezetten jól jött a forint gyengülése az euróhoz képest. Ennek azonban előzményei vannak, hiszen már 1986-ban - akkor lettem vezérigazgató - Angliába, Iránba, az NSZK-ba, Svájcba exportáltunk.

- A legnagyobb partnerek?

- A kanadai Bombardier, valamint a Siemens. Az előbbinek harminchatezer beszállítója van, és a Jármű Zrt.-t az első kétszáz között jegyzik. Büszke vagyok rá.

- Hát a REAC-ra?

- Nevetni fog, arra is. A BLASZ kettőben kezdtük 1991-ben. Akkor ki hitte volna, hogy tizennyolc évvel később azért bánkódunk majd, mert kiestünk az NB I-ből! Még pályánk sem volt, bérelnünk kellett az Izzótól, a Testvériségtől, a Vegyépszertől. Pedig annak idején a mai Széchenyi téri sporttelep éppen a Járműfelszerelési Gyárhoz tartozott - a tizenötödik kerületi Vasas játszott rajta -, de a gazdasági mechanizmus örve alatt odaadták a Szállítóknak. Majd jött a Volán, aztán hét személy privatizálta a stadiont. Tőlük vásárolta vissza az önkormányzat, jelképes összegért, az edzőpályák nélkül. Azok helyén egyebek közt benzinkút épült, nem vagyunk ezzel egyedül...

- Rákospalotai?

- Abaújszántón születtem, de szinte az egész életemet itt töltöttem. Ám lokálpatrióta és világpolgár is vagyok, hiszen a cég nemzetközi vonalon fut. Egyébként bárkinek, aki erre jár, nem adok. Helyi óvodát, iskolát mindig támogattam, a Volán viszont tőlem egy fillért sem kapott.

- És a REAC?

- Az nekem és a cégemnek már több mint egymilliárdjában van. Viszont soha, egyetlen dolgozó jövedelme sem csökkent a klub miatt.

- Mennyi az üzem áruforgalma?

- Évente négymilliárd forint. De nem szórom a pénzt, a REAC-nál nincs olyan vezető, aki fizetést kapna. Ezért olyan alacsony a költségvetés; másutt nem talál prominenst, aki egymillió alatt keresne. Plusz a prémium. Négy ilyen ember már évi százmilliót visz el.

- Rákospalotai hobbicsapat?

- Ez engem nem sért, elvégre annak indultunk, és hiába lettünk NB II-esek '96-ban, Simon Tibor és Kutasi Róbert nélkül eszünkbe sem jutott volna az első osztály. Ha viszont a következő évadban nem kerülünk vissza, akkor kiszállok.

- A cégben marad?

- Elnök-tulajdonosként igen, de az operatív munkát még az idén abbahagyom.

- Tudja már, ki lesz az utóda?

- Én feltétlenül. Ő nem is sejti...

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.