Hullanak a fejek a Volkswagennél
Tegnap már emelkedett a Volkswagen AG részvényeinek ára annak ellenére, hogy a befektetők is tudják: sokba fog kerülni a Volkswagennek a dieselgate. A balhét várhatóan két vezető mérnök viszi el, akit már fel is függesztettek állásából. Komoly politikai nyomás alá helyezte a német szövetségi kormány a nemrég a motorjai szennyezőanyag-kibocsátásával manipuláló Volkswagent.
A Bloomberghez kiszivárgott minisztériumi belső levél szerint a manipuláló szoftverrel piacra dobott autók teljes javítási költségét a cégnek kell majd állnia, de ezenfelül „megfelelő összegű” kártérítést is kell majd a cégnek fizetnie. A szigor további jele, hogy a Merkel-kormány mindössze szerdáig adott határidőt a Volkswagennek, hogy a cég felvázolja, hogyan és milyen ütemezéssel kívánja a kijavítani az általa éveken át „hibásan” gyártott motorokat. Becslések szerint csak Németországban 2,8 millió autót kell majd átvizsgálni és kijavítani, ám mint ismert, világszerte 11 millió érintett járművel kell számolni.
Még nem tudni, a piac miként reagál a csalásra Kim Kyung Hoon / Reuters |
A Volkswagen láthatóan komoly helyreállítási költségekkel számol: a kármentesítés első ütemére már most 6,8 milliárd eurót tett félre. A cég részvényei tegnap este 40 százalékkal értek kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt. A botrány nyomán mintegy 30 milliárd euróval csökkent a Volkswagen piaci értéke. A befektetők talán már beárazták a botrány várható költségeit. Hamarosan arról is érkeznek majd a hírek, hogy az egész ügy milyen hatással volt a márka elismertségére, és ami a nap végén a leginkább számít, az eladásokra.
Az ügyben vasárnap megszólalt Angela Merkel kancellár „drámai eseménynek” nevezve a történteket, de kijelentette azt is, hogy az ügy megnyugtató rendezése után a botránynak nem lesz hosszú távú hatása a német gazdaságra. Optimizmusa Magyarországnak is pozitív üzenet lehet, hiszen a magyar gazdaságnak látható részét teszik ki a VW hazai gyáregységei.
Közben a Volkswagen belső vizsgálata két, a múlt héten felfüggesztett vezető mérnök felé terelődik. Az egyik Ulrich Hackenberg,az Audi vezető konstruktőre, a másik pedig Wolfgang Hatz, aki például a Porsche Le Mans-i győzelmet hozó programjában is részt vett. A két szakembert azt követően nevezték ki a kutatási és fejlesztési osztály élére, hogy Martin Winterkornt (akiről szombati számunkban tévesen írtuk, hogy menesztették, valójában a cég vezetője lemondott) 2007-ben a konszern vezérigazgatója lett.
A Wall Street Journal szerint a két szakember bábáskodott az amerikai piac meghódítására tervezett, azóta elhíresült EA 189-es dízelmodell kifejlesztése fölött. A problémát az jelentette, hogy a tervezett költségek mellett a szennyezőanyag-kibocsátási előírásokat nem nagyon tudták volna tartani. Ez annak a veszélyét hordozta magában, hogy a fejlesztésre fordított összegek kidobott pénzzé válnak, s végül ez vezetett a motorok emissziós eredményeinek manipulálásához. A cég most a legnagyobb német napilapokban, egész oldalas fizetett hirdetésekben próbálja javítani renoméját. „Mi most csak egy dolgot akarunk mondani: mindent meg fogunk tenni, hogy visszaszerezzük az önök bizalmát!” – szól a Volkswagen hirdetése.