galéria megtekintése

Évtizedes profit füstöl el a VW-botrány miatt

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 03. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Döbbenetes prognózist tett közzé a Credit Suiss (CS) a Volkswagen-csoportról. A svájci befektetési bank arról készített előrejelzést, hogy az autógyártónak a dízelbotrány akár

78 milliárd euróba is kerülhet.

(Összehasonlításként: ez az összeg csaknem eléri Magyarország valamivel több mint 25 ezer milliárd forintos államadósságát.) Ebben minden olyan tételt szerepeltetnek, amelyet a társaságnak így vagy úgy ki kell fizetnie, a bírságokat, a jogi eljárásokat vagy a visszahívások költségeit is.

 

A bank részéről siettek hozzátenni, hogy ez a summa azért a legrosszabb változat. Abban az esetben, ha a vállalat ügyesen manőverezik, akár 23 milliárddal is megúszhatja. Ez akkor jöhet össze, ha az egy autóra jutó károkat sikerül 300 euró közelében tartani.

Ezt több piaci elemző is kétségesnek tartja. A 78 milliárdos kárösszeg viszont már azt jelentené, hogy egy-egy autó esetében a veszteség elérheti a 2000 eurót is.

A Volkswagen AG tavaly 10,1 millió járművet tudott értékesíteni – még Martin Winterkorn vezénylete alatt, aki múlt szerdán távozott posztjáról –, ezzel az autóipari óriás története során először átlépte a 200 milliárd eurós bevételi határt, hiszen

valamivel több mint 202 milliárd euró csörgött a kasszájában.

Az üzemi nyereség valamivel kevesebb volt, mint 13 milliárd euró, e számok tükrében is ijesztő a Credit Suiss prognózisa. A botrányt követően borítékolhatóan csökken a cég eredményessége, tehát a cég közel egy évtizedes eredménye „elfüstöl” az emissziós balhéban.

Bizonytalan a jövő
Bizonytalan a jövő
Axel Schmidt / Reuters

A cég részvényeinek árfolyama a botrány kipattanása óta csaknem 35 százalékot zuhant, s ez távolról sem a gödör alja. A CS azzal kalkulál, hogy az autógyár papírjai még közel 20 százalékot veszítenek értékükből.

A célár most így alig 80 euró, míg korábban a befektetési bank közel 170 dolláros részvényjegyzéssel kalkulált. Pénteken az autógyár részvényeit 100 euró közelében adták-vették a frankfurti tőzsdén.

Az előrevetített ár egy időutazással ér fel a társaság részvényesei számára, hiszen ennyire alacsony árat utoljára 2011 októberében láthattak. A prognosztizált 82 euróig pedig 2006 novemberéig kell visszamenni az időben.

A részvényárfolyamtól nem függetleníthető az a hír sem, hogy a világ legnagyobb állami vagyonalapjánál, Norvégiában „megfigyelőlistára” tették a VW papírjait.

Varga nagyon figyel

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a befektetési társaságokat tömörítő European Institute fogadásán a Parlamentben jelezte, hogy Magyarország megkülönböztetett figyelemmel kíséri a Volkswagen-csoport botrányát. Ha a külső autópiaci kereslet csökken, az kedvezőtlenül befolyásolja az ország ipari kibocsátását és exportját. Londoni elemzői házak – Capital Economics és a JP Morgan – ugyanakkor nyugalomra intenek, s úgy vélik, a botránynak vélhetőleg csak korlátozott hatása lesz a térség, s így Magyarország gazdaságára is. Mondván, azért az újautó-eladások nem csökkennek, csupán eltolódnak a vásárlók elvárásai.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.