A bank részéről siettek hozzátenni, hogy ez a summa azért a legrosszabb változat. Abban az esetben, ha a vállalat ügyesen manőverezik, akár 23 milliárddal is megúszhatja. Ez akkor jöhet össze, ha az egy autóra jutó károkat sikerül 300 euró közelében tartani.
Ezt több piaci elemző is kétségesnek tartja. A 78 milliárdos kárösszeg viszont már azt jelentené, hogy egy-egy autó esetében a veszteség elérheti a 2000 eurót is.
A Volkswagen AG tavaly 10,1 millió járművet tudott értékesíteni – még Martin Winterkorn vezénylete alatt, aki múlt szerdán távozott posztjáról –, ezzel az autóipari óriás története során először átlépte a 200 milliárd eurós bevételi határt, hiszen
valamivel több mint 202 milliárd euró csörgött a kasszájában.
Az üzemi nyereség valamivel kevesebb volt, mint 13 milliárd euró, e számok tükrében is ijesztő a Credit Suiss prognózisa. A botrányt követően borítékolhatóan csökken a cég eredményessége, tehát a cég közel egy évtizedes eredménye „elfüstöl” az emissziós balhéban.
|
Bizonytalan a jövő Axel Schmidt / Reuters |
A cég részvényeinek árfolyama a botrány kipattanása óta csaknem 35 százalékot zuhant, s ez távolról sem a gödör alja. A CS azzal kalkulál, hogy az autógyár papírjai még közel 20 százalékot veszítenek értékükből.
A célár most így alig 80 euró, míg korábban a befektetési bank közel 170 dolláros részvényjegyzéssel kalkulált. Pénteken az autógyár részvényeit 100 euró közelében adták-vették a frankfurti tőzsdén.
Az előrevetített ár egy időutazással ér fel a társaság részvényesei számára, hiszen ennyire alacsony árat utoljára 2011 októberében láthattak. A prognosztizált 82 euróig pedig 2006 novemberéig kell visszamenni az időben.
A részvényárfolyamtól nem függetleníthető az a hír sem, hogy a világ legnagyobb állami vagyonalapjánál, Norvégiában „megfigyelőlistára” tették a VW papírjait.
Varga nagyon figyel
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a befektetési társaságokat tömörítő European Institute fogadásán a Parlamentben jelezte, hogy Magyarország megkülönböztetett figyelemmel kíséri a Volkswagen-csoport botrányát. Ha a külső autópiaci kereslet csökken, az kedvezőtlenül befolyásolja az ország ipari kibocsátását és exportját. Londoni elemzői házak – Capital Economics és a JP Morgan – ugyanakkor nyugalomra intenek, s úgy vélik, a botránynak vélhetőleg csak korlátozott hatása lesz a térség, s így Magyarország gazdaságára is. Mondván, azért az újautó-eladások nem csökkennek, csupán eltolódnak a vásárlók elvárásai.