Az biztos, hogy a 11 millió érintett Audi, VW, Seat és Skoda tulajdonosát felkérik, hogy az átalakításhoz vigyék a legközelebbi márkaszervizbe az autójukat. Hogy ott mit csinálnak majd vele, az egyre több tulajdonost izgat, attól tartanak, hogy a „tisztítókúra” az eddig megszokott teljesítmény kárára megy majd. Ez csak bolhacsípés volt, ami ezután jön, az már igazi lórúgás lesz a világ jelenlegi legnagyobb autóipari csoportjának.
A magyar gazdaságon is lyukat üthet a VW-botrány
A magyar gazdaság immár olyannyira függ az autógyártástól, hogy a kipattant
Volkswagen-botrány érezhető lyukat üthet rajta. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter dízelpárti, és abban bízik, hogy a győri Audi jelentős termeléskiesés nélkül megússza az ügyet.
Kriván Bence írása: >>>
Magának a korszerűsítésnek a 6,5 milliárd euróra becsült költségeit még csak kiköhögi a gyár, de a bírságok, a környezetvédők, fogyasztók és a szintén megtévesztett és befektetésük harmadát elveszítő részvényesek által indítandó perözön következményei ennek várhatóan a többszörösét teszik majd ki. A cégnek számolnia kell még a felvett állami támogatások visszafizetésével is, hiszen több helyütt, ahol ilyenben részesültek, megszeghették az írott és íratlan szabályokat.
A 2008-as válság után a tetszhalott állapotba került európai járműipart roncsautóprogramokkal rázták fel. Hatalmas állami dotációkkal sikerült talpon tartani a gyártókat, s megelőzni, hogy még több munkahely szűnjön meg. Az első trükkös modellek is ez idő tájt kerültek forgalomba.
A mély recesszióba süllyedt spanyoloknak akkor nem volt pénzük erre, viszont később elindítottak egy csereprogramot a környezetkímélőbb autók elterjesztésére. Kocsinként ezer euró volt a dotáció, ehhez a kiválasztott autó gyártója ugyanekkora kedvezményt adott az árból. Közel 900 ezer autót cseréltek ily módon le, azt viszont nem lehet egyelőre tudni, hogy a konszern helyben gyártott, félmillió 1,6 és 2,0 literes dízelje közül hányat vettek meg ebben a konstrukcióban – írja a Bloomberg. Ha csak a csoport 22 százalékos piaci részesedését vesszük alapul, a számla akár a 200 millió eurót is elérheti.
Magyarország a győri Audi-motorgyár bővítéséhez járult hozzá olyannyira gálánsan, hogy az már a Európai Bizottság figyelmét is felkeltette. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterként a megadott mintegy 40 milliárd forintos állami dotáció harmadát ismerte el a sajtónak, ám a teljes beruházás 11 százalékát fedező összeg arányait tekintve akár tiltott állami támogatásnak is minősülhet, amit a cégnek vissza kellene fizetnie. Brüsszel júliusban rendelt el az ügyben vizsgálatot. Varga Mihály kedden ismerte el, hogy az évi kétmilliós kapacitásúra felfejlesztett Audi gyárban 2-2,5 millió trükkös motor készült az utóbbi években – közvetett magyar állami támogatással. A tárca lapzártánkig nem adott választ arra a kérdésünkre, hogy a csalásra és a brüsszeli vizsgálatra hivatkozva részben vagy egészben visszakérik-e a támogatást.
Tisztán akarnak látni a zöldek
Kikéri az NGM-től és a győri önkormányzattól a Védegylet az Audival és a VW-val kötött szerződéseket és egyedi adóelengedési vagy adókönnyítési rendelkezéseket. A zöldek kezdeményezik az Audinak infrastrukturális és más fejlesztések formájában nyújtott támogatások értékének nyilvánosságra hozatalát is. Kérésük kiterjed azokra a szerződésekre is, amelyeknek teljes szövegben történő kiadására a Kúria éppen szerdán kötelezte az NGM-et. (H. M.)