Fizethet az Orbán-közeli erőmű

Magyarország uniós csatlakozása után az állami MVM tiltott állami támogatást fizetett a Dunamenti Erőmű számára a közöttük még a csatlakozás előtt megkötött, túl magas tarifára beállított áramvásárlási szerződésen keresztül – állapította meg ma másodfokon is az Európai Bíróság. Az emiatt ellenzékből még rezsicsökkentést követelő Fidesz érdeklődésének központjából az ügy már kikerült, így az adófizetőknek vagy az áramfogyasztóknak ebből már aligha származik hasznuk.

A Dunamenti Erőmű és az állami MVM Magyar Villamos Művek között létrejött villamosenergia-vásárlási megállapodás jogellenes állami támogatást tartalmaz – állapította meg az Európai Unió másodfokon eljáró bírósága.

Az Európai Bizottság 2008-ban megállapította: MVM mint áramnagykereskedő által a hazai villamosenergia-termelőkkel az EU-csatlakozás előtt megkötött hosszú távú villamosenergia-vásárlási megállapodások (htm) a termelők javára jogellenes, a közös piaccal összeegyeztethetetlen állami támogatást tartalmaznak.

A htm-ek garantált felvásárlási árat biztosítottak. Ezeket a célból dolgozták ki, hogy az erőművek kellően vonzó befektetési célponttá váljanak a külföldi befektetők szemében. A magyar állam ennek fejében a régi szovjet típusú erőművek felújítását várta tőlük. A bizottság a határozatában elrendelte, hogy Magyarország szüntesse meg az említett állami támogatást és a jogtalanul kifizetett közpénzt fizettesse vissza a termelőkkel.

Ezt a Budapesti, a Dunamenti és a Tisza Erőmű 2008-2009-ben megtámadta az első fokon eljáró európai törvényszék előtt. A testület 2012-ben a Budapesti Erőmű, 2014-ben pedig a Dunamenti és a Tisza Erőmű keresetét utasította el. Ítéletében megerősítette, hogy az erőművek és az MVM között létrejött htm-ek jogellenes állami támogatást tartalmaztak. A Pannon Hőerőmű és a Csepeli Áramtermelő - azóta Alpiq Csepel - kártérítési keresetét a törvényszék szintén elutasította, de fellebbeztek, így az még zajlik.

A törvényszéki döntés ellen a Dunamenti Erőmű korábbi tulajdonosa, a francia GDF Suez másik leányvállalata, a Dunamenti Erőművet ténylegesen privatizáló Electrabel fellebbezést nyújtott be az Európai Bírósághoz. Ebben úgy vélte, hogy a privatizációs vételárban már megfizette azt a többletet, ami később állami támogatásként befolyt az erőműbe. Az Európai Bíróság ezt először is formai okokból utasította el, mondván, az Electrabel nem vett részt az első fokú eljárásban. A privatizációs vételár és az állami támogatás összevetését azzal utasították el, hogy az állami támogatás nem az Electrabelhez, hanem a Dunamenti Erőműhöz folyt be. (Ez az uniós érvelés szerint a társaságnak jogtalan piaci előnyt biztosított.) Azt is helyesnek nevezték, hogy a szerződésbe épített támogatás az ország EU-csatlakozása után jogellenesnek minősült, függetlenül attól, hogy a szerződés azelőtt köttetett meg.

Bár Orbán Viktor ellenzéki vezetőként az ügy kapcsán már 2005-ben "luxusprofitról" beszélt és lakossági áramárcsökkentést sürgetett - mi több, az ítélet nyomán az Európai Bizottság is lakossági áramárcsökkentést ígért -, szakértők ma már vajmi kevés esélyt látnak arra, hogy az ítélet nyomán akár egy fillér is visszakerülhetne az adófizetőkhöz. Azóta a Fidesz ellenszenvének gyújtópontjából is kikerültek az erőművek: a párt a rezsikampányban már a külföldi tulajdonú energiaszolgáltatókat illette - különösebb bizonyítékok nélkül - luxusprofit-váddal.

Az MVM ráadásul parlamenti segítséggel már az Európai Bizottság előre borítékolható 2008-as döntése előtt felbontotta a hosszú távú megállapodásokat és egyes erőművekkel új, rövidebb távú és az EU-szabályoknak megfelelő szerződéseket kötött. Igaz, a Dunamenti ebből kimaradt. A htm-ek egyoldalú felbontása és más parlamenti szabályok miatt az erőművek választott bírósági eljárásokat is indítottak. Ekkor a magyar állam részéről olyan értékeléseket is lehetett hallani, hogy a szerződésbontás miatt az erőműveket ért kár nagyjából kioltja a nekik kifizetett tiltott állami támogatást. Ha már az állam nem védte meg az adófizetőket, a bíróságok ezt megtették: szerintük ugyanis az erőműveket a magyar állam lépései nyomán nem érte kár, az adófizetőket viszont a htm-ek miatt annál inkább. Az elmúlt évek során ugyanakkor a mindenkori magyar kabinetek - azon túl, hogy a bíróságon megvédték álláspontjukat - nem dolgozták ki a tiltott állami támogatás visszafizetésének gyakorlati módját. Ráadásul a Dunamenti Erőmű tavaly a kormányfő-közeli MET tulajdonába került. A MET esti esti közleménye annyit közöl, hogy az ügyben a vásárlási szerződés miatt titoktartás köti, az érdeklődők forduljanak az Electrabelhez, vagy a GDF Suez magyarországi leánycégéhez. (Megjegyzendő, hogy a pénzt a bírósági ítélet nyomán ugyanakkor elvileg a Dunamenti Erőműnek kellene kifizetnie.)

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.