Nagyobb a hajtómű a repülőnél

A világ legnagyobb sugárhajtóművét fejlesztik a GE mérnökei – a Boeing következő generációs, 777X típusjelű repülőgépét már ez emeli a magasba (valamikor a nem túl távoli jövőben). A gyártó cég tervei szerint még az idén ősszel kipróbálják a GE9X néven futó modellhez fejlesztett új, nagyon erős szénszálas kompozitanyagból készült lapátokat a vállalat Seattle-ben található tesztpadján.

Bill Millhaem, a GE Aviation GE90-es programjának igazgatója szerint az új hajtómű tíz százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a jelenleg legerősebbnek számító, GE90–115B típusjelű, az adott kategóriában szintén környezetbarátnak mond ható hajtóműnél. A ma használt GE90-es hajtóművekhez képest elért tízszázalékos fogyasztáscsökkenéssel dollármilliókat takaríthatnak meg a légitársaságok. A hajtómű első tesztelésére 2016-ban kerül sor, a próbapadon pedig várhatóan 2017-ben kezdődik a tesztüzem. A hajtóműre 2018-ban szerezné meg a típusengedélyt a cég.

A Boeing–777-es a világ legelterjedtebb nagy hatótávolságú repülőgépe, amely eddig kizárólag a GE90–115B hajtóművel repült. (Ez a hajtómű másfélszer akkora teljesítményre képes, mint az első amerikai asztronauta, Alan Shepard űrhajóját magasba juttató Redstone–3 rakéta. És már az is nagyságrendekkel megelőzte a Wright testvérek 1903-ban felszállt, mindössze 12 lóerős gépének teljesítményét.) A bevált hajtómű szénszálas kompozitanyagból készült légcsavarlapátjai annyira kecsesek, hogy a New York-i Modern Művészetek Múzeuma is beválogatott egyet építészeti és tervezési kollekciójába. A szépség mellett a gép hatékony is: a GE90-es típus GE90–110B1 jelzésű változatával hajtott Boeing a leghosszabb kereskedelmi repülés világrekordere, hiszen Hongkongból Londonba, keletnek repülve 22 óra 42 perc alatt tette meg a 21 601 km-es távolságot. Ezt a sikeres típust igyekszik felülmúlni a most fejlesz tendő modell.

335 centiméteres átmérőjével a GE9X hajtómű légcsavarja nagyobb lesz elődjénél. A negyedik generációs kompozitanyagoknak köszönhetően kevesebb és vékonyabb lapátokra volt szükség, amelyek azonban ugyanolyan erősek és tartósak, mint a régebbi változat lapátjai. A GE9X-ben csak 16 légcsavarlapát dolgozik, szemben a GE90–115B hajtómű 22 lapátjával. A GE9X tartós, könynyű légcsavarháza szintén kompozitanyagokból készül. Az új lapátoknak köszönhetően a mérnökök növelni tudták a légcsavarvég kerületi sebességét, és javították az üzemanyagégés hatékonyságát – ezen fejlesztéseknek köszönhetően 135 kilogrammal csökkent a hajtómű össztömege. A GE9X-es hajtóműbe beépített anyagok sorában megtalálhatók a kerámiamátrixú kompozitok is (a mátrixok befoglaló anyagból – mátrixból – és az abba beépülő erősítő vagy társító anyagból állnak, tipikus, bár a repülés szempontjából kevéssé releváns képviselőjük a vasbeton), amelyek akár 1315 Celsius-fokon is működőképesek, ez pedig jóval magasabb hőmérséklet annál, mint amit bármely más ötvözet kibír. A mérnökök szerint a kisebb üzemanyag-fogyasztás részben az égéstérbe és turbinába beépített kerámiamátrixú kompozitoknak köszönhető.

A kerámiák szívósságát nagy szilárdságú erősítő szálak beépítésével növelik. Egyes hagyományos kerámiák mechanikai tulajdonságainak javítására régóta használnak fémszálakat (ilyen a már említett vasbeton), illetve üvegszálakat. Ezeket az anyagokat aránylag alacsony hőmérsékleteken alkalmazzák. A működési hőmérséklet emelésének igénye vezetett el az olyan kerámiamátrixú kompozitok kidolgozásához, amelyeknél erősítő szálként kerámiát használnak. Olyan speciális esetekben alkalmazzák ezeket, amikor a kerámiák kis sűrűsége előnyös, a szilárdságot magas hőmérsékleteken is meg kell őrizni, esetenként erősen korrozív környezetben is (ami a gázturbinák egyes részeire jellemző).

Közben a Boieng nagy ellenfele, az Airbus sem tétlenkedik. Idén februárban jelent meg a hír, hogy a Rolls- Royce hajtóműgyár átvette a TrentXWB típuscsalád első üzemeltetési engedélyeit az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA). Az új hajtómű típusengedélye az Airbus A350-800, valamint A350-900-as változatának Rolls-Royce-gyártmányú TrentXWB hajtóműveire érvényes. (A leghosszabb törzsű A350-1000-es változatra szánt, még nagyobb teljesítményű motor fejlesztés alatt áll.) Az Airbus ezekkel a hajtóművekkel mintegy 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd. A Rolls-Royce hajtóművének átmérője három méter, vagyis egy kisebb utasszállító törzse elférne benne! Az ennél 35 centivel nagyobb amerikai fejlesztésű hajtóműben pedig úgyszólván csak lötyögne egy kisebb gép törzse.

2018-tól már repülhet
2018-tól már repülhet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.